فعاليت بانوان قرآن‌پژوه باعث خرافه‌زدايی از باورهای مذهبی می‌شود

چ, 08/11/1390 - 11:57
فعاليت بانوان قرآن‌پژوه باعث خرافه‌زدايی از باورهای مذهبی می‌شود

 پایگاه اطلاع رسانی بسیج طاب و روحانیون به نقل از خبر گزاری قرآنی ایران : دبير علمی همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه خرافه‌زدايی از باورهای مذهبی را از جمله دستاوردهای بانوان قرآن‌پژوه در سطح جامعه عنوان كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد عبداللهيان، دبير علمی همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، در خصوص ابعاد تأثيرگذار اين همايش در ايران و جهان اسلام اظهار كرد: در آغاز اين همايش افق‌های روشنی مد نظر بود ولی نه به ميزانی كه امروز به آن نائل شده‌ايم.

وی ادامه داد: هم‌اكنون حدود 15 هزار پايان‌نامه قرآنی مربوط به اين همايش در قم جمع‌آوری شده كه مرجع خوبی برای دانشجويان، اساتيد و قرآن‌پژوهان سراسر كشور شده است و در زمينه كارهای علمی برای آن‌ها يك پشتوانه علمی حساب می‌شود و از اين بانك پايان‌نامه‌ها می‌توان به عنوان يك سرمايه ملی ياد كرد.

حجت‌الاسلام عبداللهيان افزود: اين بانك اطلاعاتی برای جهان اسلام نيز اهميت ويژه‌ای دارد و از اين تعداد حدود 8 هزار پايان‌نامه مربوط به بانوان قرآن‌پژوه است كه اين مسئله جهان اسلام را شگفت‌ زده كرده است. جمع‌آوری اين پايان‌نامه‌ها باعث شده است كه در سراسر كشور از موازی‌كاری پرهيز شود.

وی خاطرنشان كرد: اگر كسی بخواهد يك پايان‌نامه قرآنی بنويسد استعلام به عمل می‌آورد كه آيا پايان‌نامه‌ای در اين زمينه نوشته شده است يا نه؛ بعد از اطلاع از اين مسئله، يا موضوع خود را عوض می‌كند يا مطلب جديدی را انتخاب می‌كند تا حرف جديدی زده شود. وارد كردن پژو‌هش‌های قرآنی به ژرفا و مرحله جديد و نوآوری و ابتكار، از نتايجی بوده است كه ما از برپايی همايش بانوان قرآن‌پژوه به دست آورديم.

وی بيان كرد: از آنجا كه هنر در نشر هر ايده و فكری حرف اول را می‌زند، در همايش بانوان قرآن‌پژوه نيز در باب هنر توجه خاصی شده است و در هر دوره‌ تعدادی از بانوان هنرمند قرآنی نيز تكريم می‌شوند. اين بانوان هنرمند در رشته‌های خوشنويسی، نگارگری، منبت، معرق، قلم‌زنی و در رشته‌هايی مانند كارگردانی، نويسندگی و ... برگزيده می‌شوند.

دبير علمی همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه تصريح كرد: هنرمند به خاطر داشتن اين هنر بر روی عموم جامعه به خصوص بر روی نسل جوان تاثيرگذار است. يعنی نسل جوانی كه امروز در مراكز و كلاس‌های هنری شركت می‌كند، قطعاً جذب هنر اين هنرمندان قرآنی خواهند شد.

وی عنوان كرد: اين بانوان هنرمند كه در اين همايش تكريم می‌شوند در واقع ستارگان درخشانی هستند كه در مناطق خود ارزش‌ها و آموزه‌های قرآن كريم را با رفتار و گفتار و هنر خود در جامعه انتشار می‌دهند و تجسم می‌بخشند. تبليغ كار بانوان هنرمند از ديگر دستاوردهای اين همايش است. نيمی از جامعه ما را بانوان تشكيل می‌دهند و اين در حالی است كه زبان بانوان تاثيرگذارتر است.

حجت‌الاسلام عبداللهيان گفت: مادران يك خانواده، تاثير بيشتری نسبت به پدر بر فرزندان دارند. تشويق بانوان مبلغ كه فرهنگ قرآن را نشر می‌دهند از محورهايی بوده كه در اين چند سال بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. فعاليت دينی و قرآنی اين بانوان در جلسات باعث می‌شود كه سطح آگاهی دينی در بين بانوان بالا رود و خرافات از بين اين بانوان رخت بربندد.

وی ادامه داد: از ديگر اثرات برپايی اين همايش در سطح بين‌الملل می‌توان به اين اشاره كرد كه همه ساله بانوانی از همه كشورها به ايران می‌‌آيند و از نزديك می‌بينند كه چندين هزار بانوی قرآن‌پژوه در يك محفل جمع شدند و هميشه اين صحنه در ذهن او حك می‌شود كه ايران چه ظرفيت بالايی در اين سرزمين دارد.

وی افزود: وقتی اين بانوان به كشور خود برمی‌گردند، تبديل به يك مبلغ خوب برای جمهوری اسلامی ايران می‌شوند و از اين نظام به نيكی ياد می‌كنند. در غرب و به خصوص در غرب اروپا تلاش بر اين است كه بانوی ايرانی را كم‌‌سواد جلوه دهند و دائماً صحنه‌هايی مانند پخت و پز، بچه‌داری و ... را نشان می‌دهند و به حضور بانوان در جوامع علمی و هنری ايران نمی‌پردازند.

دبير علمی همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه اظهار كرد: اين رشد و ترقی بانوان همگی مرهون نظام جمهوری اسلامی است. زيرا اولين پايان‌نامه كارشناسی ارشد در سال 1366 دفاع شده است. يعنی اين دانشجو تحصيل خود را حدوداً در سال 1362 شروع كرده بود. ما حتی يك پايان‌نامه قرآنی قبل از انقلاب اسلامی نداشتيم.

وی درباره برنامه‌های بعدی اين همايش‌ خاطرنشان كرد: از برنامه‌های پيش روی ما يكی در محور هنر است كه بتوانيم اين هنرمندان و آثار آن‌ها را در جشنواره‌های بيشتری در داخل و خارج از كشور شركت دهيم تا اين آثار هنری را فراروی جهانيان قرار دهيم. مطلب بعدی اين‌كه اميد است كه يك شناخت‌نامه‌ای از بانوان قرآن‌پژوه داشته باشيم.

حجت‌الاسلام عبداللهيان تاكيد كرد: تلاش بر اين است كه مشخصات فكری و فعاليت اين بانوان در قالب شناسنامه‌ای تدوين شود. همچنين با جهت‌دهی بتوان همين حركت قرآنی در بين بانوان را تقويت كنيم تا حدی كه بشود در سطح جامعه جلوی خرافات در باورهای دينی گرفته شود و سطح انديشه و فكر عموم بانوان را متحول كنيم و ترقی بدهيم.

دبير علمی همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه در پايان با اشاره به نقش دو هفته‌نامه «رايحه» در ترويج و گسترش معارف قرآنی يادآور شد: در نهمين همايش بين‌المللی بانوان قرآن‌پژوه حدود 270 مقاله به دبيرخانه رسيده است كه اين مقالات در برخی از نشريات چاپ شده است و تعدادی هم در روز همايش ارائه می‌شود. همچنين ويژه‌نا‌مه «رايحه» از سوی خبرگزاری ايكنا نقش ويژه‌ای در معرفی نفرات برتر و آثار آن‌ها به جامعه دارد.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.