تهاجم فرهنگی - تألیف : علیرضارنجبری طلبه بسیجی حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه

س, 11/26/1389 - 07:33
تهاجم فرهنگی - تألیف : علیرضارنجبری طلبه بسیجی حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه

تهاجم فرهنگی

 

تهاجم فرهنگی را میتوان در چند مورد نام برد که عبارتند از:

تهاجم فرهنگی در لباس تهاجم فرهنگی در زندگی مشترک تهاجم فرهنگی در تربیت کودکان تهاجم فرهنگی در نوع حرف زدن تهاجم فرهنگی در نوع فکر کردن تهاجم فرهنگی در نوع راه رفتن

(تهاجم) در لغت به معنای نبوه (یکهو) یا ناگاه آمدن است و هجوم و یورش میباشد.

(فرهنگ) نیز در لغات و دایرة المعارف های دنیا عبارت است از: کیفیت یا شیوه بایسته و نبایسته برای آن دسته از فعالیتهای حیات مادی و معنوی انسان هاست که مستند به طرز تعقل سلیم و احساسات تصعید شدۀ آنان در حیات معقول تکاملی باشد.  

سه عنصر اصلی  فرهنگ عبارت است از:

1-اعتقادات  

2-ارزشهای خوب و بد

3- شیوۀ رفتاری خاص، برخاسته از آن بینشها و ارزشها ست

و نیز هدف اصلی دشمن در تهاجم فرهنگی به این سه عنصر اصلی در هر جوامع حتی اسلامی و غیر اسلامی میباشد مثلاً زمانی بدترین فحش این بود که به کسی بگویند (همجنس باز) امّا امروز در جوامع به اصطلاح متمدّن، بزرگترین تظاهرات به طرفداری از همجنس بازان انجام میشود. اگر از تظاهرات کشورهای غربی بخصوص کانادا،امریکا و انگلیس آماری داشته باشیم میبینیم که از جمله بزرگترین و پرجمعیت ترین تظاهرات این کشورها در طرفداری از همجنس بازی بوده است و حمله کنندگان فرهنگی کسانی هستند که نسبت به عقاید ارزشها و رفتار و کنشهای کشور ثالث با چشم بد و مانع استعمار آن کشور نگاه کرده و در صدد از بین بردن این سه عنصر اصلی میباشند این دشمنان میخواهند عقاید ما سست شود و ارزشها اعتباری گردد یعنی بی اعتبار شود، رفتارها متغییر و تابع خواسته ها و شرایط اجتماعی، زمانی و مکانی ،شوند. حال سؤال اینجاست چگونه فرهنگ جامعه تغییر میکند: جواب این سوال این است که عواملی موجب میشود که مردم آرمانهای انقلاب را خاموش کنند یا بهتر بگوییم آنچه بیش از همه در تغییر روحیۀ انقلابی و آرمان خواهی موثر است، تعلقات به لذایذ دنیاست،علاقمندی به لذّت های حیوانی،امیال، شهوات و هوسها باعث میشود که آرمانها و ارزشهای مقدس به تدریج فراموش شود و فرهنگ مردم تغییر نماید. با تغییر فرهنگ عامل بقای انقلاب نیز سست میشود و وقتی عامل و موجبی برای بقای انقلاب نبود انقلاب دچار ضعف شده گروههایی آرام ،آرام، در دستگاههای اجرایی، قانون گذاری و قضایی کشور نفوذ میکنند و ارزشها را کنار گذاشته، خواسته های خود را اعمال میکنند و در قوای سه گانۀ کشور قدرت به دست عناصر غیر انقلابی یا ضد انقلاب می افتد، پس تبعاً در چنین صورتی از انقلاب جز اسم چیزی نمی ماند، بلکه اگر شرایط  هم فراهم باشد نام آن را هم  عوض میکنند.

 

سیاست گذاران امریکا در هر مسئله ای که به عنوان ناهنجاری در بین ملتشان رخ میدهد بصورت مستقیم با آنها بر خورد نمیکنند بلکه سعی در هدایت آنها بسوی منافع خودشان و یا سیاست های خودشان دارند مثلاً در دهه های  1960 سیاستمداران امریکایی طرحی را به عنوان نظم بخشیدن به کارها به کار گرفتند که ما ها میتوانیم آنرا در فیلمها یا در کارهای آنزمان با وضوح و روشنی خاصی مشاهده کنیم مثلاً در فیلمهایی که در آنزمان ساخته میشد خانمها لباسهایی با دامنهای بلند گشاد که همگی به صورت نو و تازه و همچنین این لباسها با هماهنگی خاصی با لباسهای خانمهای دیگر پوشیده و تبلیغ میشدند، و یا لباس آقایان که همواره با کت شلوار و پاپیون اکثراً سیاه و لباسهای شیک و اتو کشیده با  ژستهای کاملاً اقراء آمیز و حتی نوع شانه کردن موهای مردان در تلویزیونها و سینما ها اکران می شد تا الگویی برای جوامع خودشان باشد و همچنین در بحث صنعت با ایدۀ خط تولید و هماهنگی تمامی ارگانهای تولیدی انجام میشد و حتی در مدارسها پسران و دختران با لباسهای هماهنگ خود وارد مدرسه میشدند این ایده تا دهۀ 1980 در جوامع امریکایی و  بعدها در اروپا و حتی در زمان طاغوت نیز در ایران صورت می گرفت مثلاً آقایان با کٌلاهها و لباسهای خاصی در خیابانها تردد میکردند.اما طولی نکشید که در جوامع امریکایی عده ای به مخالفت از این نظام نظم بخشی زدند به همین دلیل آنها در مقابل این نظم به بی نظمی روی آوردند مثلاً دیگر موهای خود را به یک طرف شانه نمی کردند بلکه مردان موهای آشفته و دَرهَم و وَرهَم را انتخاب کردند و خانمها دیگر لباسهای سنتی و آرایشهای سنتی را کنار گذاشته و به آرایشهای سیاه روی آوردند و لباسهای تنگ و کوتاه و به زبان ساده به لباسهای بی لباس روی آوردند عکس العمل سیاستمداران و اتاق فکر آنزمان در امریکا قابل تأمل است، این چنین که آنها اصلاً با این گروه که بعدها به تیپ یا نامهای دیگر نامیده شده درگیر نشدند بلکه این نوع طرز تفکر را (لخت بودن)و(بی بندباری) را به جوامع دیگر از جمله ایران صادر و باعث فروش لوازمهای آرایشی و دادن مدلهای دلخواه خود به کشورهای دیگر شدند و همچنین رغبت جوانان دختر و پسر را به کشور امریکا زیاد کرده تا این پدر و مادرهای آینده جوابگوی سیاستهای استعمار گرانه خود را در کشورهای دیگر دهد.

و مثال دیگری که میتوان برای امروز زد این است که اگر فردی مؤمن با عقاید مذهبی بخواهد وبلاگ یا سایت مذهبی را در امریکا درست کند و در معرض نمایش قرار دهد از طرف دولت امریکا هیچ مانعی وجود ندارد بلکه آنها در کنار این سایت یا وبلاگ یک سایت یا چند سایت وبلاگ مبتذل را میگذارند تا هیچ کس حتی وقت بازدید از سایت فرد مذهبی را نکند.

پس از توضیح های مختصر در مورد تهاجم فرهنگی حالا بهتر است کمی هم به اهدافهای تهاجم فرهنگی بپردازیم

 

اهداف تهاجم فرهنگی را میتوان به این موارد اشاره کرد:

القای بازیهای مهیج رایانه ای برای کودکان همراه با نمایش موارد دلخواه خودشان طراحی و تبلیغ وسیع آلات آرایشی ، ادکلن ،لباسهای تنگ و کوتاه و با مد غربی ایجاد شبکه های مبتذل ماهواره ای در گیرندگان صوتی و تصویری جریانات هدایت شده داخلی توسط نظام سلطه رساندن آسیب جدی به آموزههای اعتقادی ایجاد شبکه های تهاجم افکار و عقاید گروهی (شیطان پرستی –سفی گری- بهاییت- جداسازی شاخه های دینی ) تحریک اسالت مذهبی ، خصوصاَ قومی در هر منطقه جلوگیری و خشک نمودن شکوفه های انقلاب صادر شده در جهان خصوصاَ مناطق هم مرز و مقاومت های اسلامی برگزاری جلسات و کمسیونهای تخریبِ شبکه های مقاومت و پایداری مذهبی خصوصاً قشر روحانی و مدافع نظام مثل سپاه پاسداران بازی و تغییر در رفتار و باورهای دینی ایجاد شبکه های و سایتهای خبری و القاء فرهنگ کاذب غربی برنامه ریزی و از هم گسستگی خانواده ها و سوق دادن جوانان به سوی مکان مورد علاقه شان تلقین گرایشات زندگی تنها و بی بندباری در جامعه و دوری از خانواده  توسط نوجوانان و خصوصاً جوانان تأثیر گذاری بر موقعیتهای علمی و پژوهشی جوانان در مراکز پژوهشی و بی محتوا و کوچک نشان دادن افتخارات ملی در کشورها متوسل شدن به واژهای غیر فرهنگ و بر انگیختن احساسات هیجانی و سوق به سوی خودکشی در جوامع پیشرفت  ویا عقب مانده تضعیف روحیه شهادت طلبی- ایثار- از خود گذشتگی- عفت و واقعیت خواهی و مرتبط ساختن روشها و الگوها و نمونه ها ونیز ترغیب و تطمیع فرار نخبگان-متفکران-دانشجویان به سوی کشورهای غربی و اروپایی ایجاد شکاف در فرهنگ ملی و تشویق به سوی باند بازی-رشوه-باندهای سیاه-باندهای تخلف انضباطی اداری و باندهای تبهکاری ایجاد پایگاههای اقلیت های مذهبی و لائیک که به هیچ سازمان و یا گروهی وابستگی نداشته باشند و تأسیس مذاهب سٌست و قابل تغییر با روند تصمیم گیری آنها(دشمنان) انجام عملیاتهای نفوذ –تخریب و ایجاد احزاب و گروههای مخالف نظام به صورت مسلح و غیر مسلح حمایت از جرائد و نشریات و مجلات رنگی و استفاده از چهره های زیبای زنان شناخته شده و بازیگران و القای بی حجابی در جامعه

 

رهبر حکیم انقلاب اسلامی میفرمایند: باید ببینیم دشمن چه میکند، روشن است که دشمن همیشه دشمنی میکند، هر وقتی به صورتی متناسب با شرایط آن دشمن حرکت  میکند و موضع میگیرد. این ما هستیم که باید موضع دشمن را بفهمیم و بلافاصله کار خودمان را با رفتار دشمن تنظیم کنیم. تنها باطل السحر توطئه های دشمنان علیه انقلاب و جمهوری اسلامی همانا حراست از اصول بنیانی انقلاب و پاسداری از ارزشهای انقلاب است. این آن نقطه روشنی است که شعار ضدیت با سلطه ی جهانی استکبار را عالمگیر ساخته و ارکان نظام سلطۀ  جهانی را متزلزل کرده است و همین است که از این پس نیز ملت ایران را بر همه توطئه های دشمنان فائق خواهد ساخت. و همچنین رهبر انقلاب اسلامی در مورد این هجوم خاموش میفرمایند: کسی به یکی گفت چه میکنی؟ آن دیگری جواب داد: دُهُل میزنم ، پرسید پس چرا صدایش در نمی آید، گفت:صدایش فردا در می آید،اگر شما ملت و عناصر فرهنگی خدای ناخواسته بیدار نباشید صدای فروریختن ارزشهای معنوی که ناشی از تهاجم پنهانی وزیرکانه ی دشمن است هنگامی می آید که دیگر قابل علاج نیست.    

 

امام خمینی (ره) در سخنان خویش خطاب به وزارت ارشاد میفرمایند: وصیت اینجانب به وزارت ارشاد این است که در همه اعصار خصوصاً عصر حاضر که ویژگی خاصی دارد، آن است که برای تبلیغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقیقی جمهوری اسلامی کوشش کنند. ما اکنون، دراین زمان که دست ابر قدرتها را از کشور خود کوتاه کردیم، مورد تهاجم تبلیغاتی تمام رسانه های گروهی وابسته به قدرتهای بزرگ هستیم. چه دروغها و تهمتها که گویندگان و نویسندگان وابسته به ابر قدرتها به این جمهوری اسلامی نو پا نزده ونمی زنند.و نیز امام در جای دیگری میفرمایند:آیا برای علمای کشورهای دیگر(اسلامی) ننگ آورنیست که با داشتن قران کریم و احکام نورانی اسلامی و سنت پیامبر اسلام- صلی الله علیه و آله و سلم- و ائمه معصومین – علیهم السلام- احکام  و مقررات کفر در ممالک اسلامی تحت نفوذ آنان پیاده شود و تصمیمات دیکته شدۀ صاحبان زَرو و زُور و تزویر و مخالفان واقعی اسلام اجرا گردد و سیاستگذاران کرملین یا واشنگتن دستور العمل برای ممالک اسلامی صادر کنند؟علمای بلاد و کشورهای اسلامی باید راجع به حل مشکلات و معضلات مسلمین و خروج آنان از سیطرۀ قدرت حکومتهای جور با یکدیگر به بحث و مشورت و تبادل نظر بپردازند و برای حفظ منافع مسلمین سینه ها را سپر کنند و جلوی تهاجم فرهنگهای مبتذل شرق و غرب را که به نابودی نسل و حرث ملتها منتهی شده است را بگیرند، و به مردم کشورهای خود آثار سوء و نتایج خود باختگی در مقابل زرق  و برق غرب و شرق را بازگو کنند و به مردم و به دولتها خطر استعمار نو و شیطنت ابر قدرتها که جنگ و مسلمان کشی در جهان به راه انداخته اند گوش زد کنند.

 

سردار علی فضلی در نهمین دوره همایش اساتید ،مربیان و نخبه های بسیجی سراسر کشور در مشهد اظهار کرد ند: مهمترین بحث در جنگ نرم،این است که باور کنیم این جنگ آغاز شده است ونیز خاطر نشان کردند: کارشناسان غربی با بررسیهای علمی و تجربه ای،به این نتیجه رسیده اند که دیگر جنگ نظامی کاربرد ندارند. وی افزود:موثرترین،کم هزینه ترین و غیر حساسترین راه مقابله با اسلام به ویژه در کشور ایران که به برانگیختن ملتها نمی انجامد، راهبرد دشمنان مقابله نرم است و بدین جهت است که بیشترین تلاش خود را تاثیر گذاری بر افکار مردم معطوف نموده اند. وی به راهبردهای ضروری نظام در شرایط وقوع جنگ نرم اشاره کرد و افزود: شناخت دقیق جنگ نرم دشمن از مهمترین راهبردهای مقابله با آن است، چرا که جنگی پیچیده و غیر محسوس است که در بسترهای مختلف اجتماعی رخ می دهد و درک آن بسیار مشکل است. جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین کشور مهمترین اقدامات مقابله با این جنگ را، ایجاد باور مشترک در نخبگان کشور و تلاش برای درک ابعاد،عمیق، عناصر، ابزار و روشهای این جنگ دانست. وی با اشاره به وظیفه مردم در شرایط فتنه گفت:هوشیاری،بصیرت،درک درست و حضور در صحنه های مختلف اجتماعی از عمده ترین وظایف مردم به ویژه مربیان و نخبگان در مقابله با جنگ نرم است. وی با اشاره به علل بروز جنگ نرم اظهار کرد : سرزمین،دستگاه سیاسی و ایدولوژی، ارزشهای یک کشور را تشکیل میدهند ،بنابراین وقتی اندیشه یک ملت در حوزه های مختلف به چالش کشیده شود و مردم احساس کنند مدل خوبی روی کار نیست،جنگ نرم صورت گرفته است. فضلی تصریح کرد:در جنگ نرم،نخبگان اولین گروه هدف هستند که فعالیت عمده بر تحلیل  بر آورد و اطلاعات نخبگان و عزم و اراده آنان صورت میگیرد. وی خاطر نشان کرد: مبنای کار فرهنگی بر سه اصل قران،عترت و مردم  استوار است و کار فرهنگی بدون این سه اصل معنی ندارد. وی در پایان از مربیان و نخبگان بسیجی خواست تا با استفاده از ابزار روز دنیا و افزایش هر چه بیشتر بصیرت خود و به کار گیری روشهای نوین فرهنگی به این جهاد بزرگ بپردازند.و همچنین  آغاز این حرکت فرهنگی را از خانه و خانواده که نقش تعیین کننده ای در اصلاح جوامع میباشد، دانست.

 

 

 

نویسنده

العبد العاصی

علیرضارنجبری

طلبه بسیجی حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه

 

منابع

1-صحیفه نور امام خمینی (ره)

2-فرهنگ وتهاجم فرهنگی برگرفته از سخنان آیت الله خامنه ای

3-فرهنگ فارسی معین

4-تهاجم فرهنگی

 

           

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.