نيم‌نگاهی به زندگی پربارآیت الله خراسانی(ره)

پ, 08/20/1389 - 08:14
نيم‌نگاهی به زندگی پربارآیت الله خراسانی(ره)

آیت الله سیداسدالله خراسانی در سال 1313 شمسی در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. پدرش حاج آقا سید مهدی خراسانی در تدین و قناعت بنام و مادرش فرزند آقا میرزا احمد علم الهدی از زنان مومنه و قاری قرآن بود. آقا میرزا احمدعلم الهدی از زهاد معروف بوده و چون در تقوا زبانزد خاص و عام بود، مردم او را به عنوان امام جماعت خویش برگزیده بودند.

 

 

مرحوم آیت‌الله سید اسدالله خراسانی از اوان کودکی با رفتارهای اخلاقی خویش، توجه همگان را به خود معطوف ساخت، هنوز به بلوغ نرسیده بود که جد مادریش میرزا احمد علم الهدی درباره او گفت: « اگر بلوغ شرط امام جماعت نبود، من به سید اسدالله اقتدا می کردم».

* تحصيل در حوزه علميه

قلم تقدیر برصفحه هستی چرخید و آیت الله مرحوم حاج شیخ جعفر صبوری از سوی آیت‌الله العظمي مرحوم حاج سيد حسین بروجردی (ره) ماموریت یافت تا برای احیا و تقویت حوزه علمیه رهسپار کاشان شود، این ماموریت شصت سال طول کشید و در پرتو وجود با برکت مرحوم آیت الله صبوری شماری از جوانان کاشانی پا به حوزه های علمیه نهادند که یکی از آنها آیت الله خراسانی بود.

 معظم له پس از اتمام مقدمات راهی قم شدو در درس اصول مرحوم آیت الله داماد و درس فقه مرحوم امام خمینی(ره)حضور یافت و در اوایل دهه پنجاه به پیشنهاد مرحوم آیت الله رضوی و دعوت مردم «درب فین» به کاشان مراجعت نمود.

در حوزه های علمیه به عنوان استاد قرآن، اخلاق، نهج البلاغه و احکام، تشنگان معارف دینی و ارزشی جرعه نوش دریای معرفت مشارالیه بودند.

صندوق های قرض الحسنه و موسسات خیریه کاشان مرهون اعتبار شخصیتی و حمایت ها و راهنمایی های رادمردی است که در کنار انجام رسالت های روحانی- دینی و آموزشی لحظه ای از گره گشایی از کار فرودستان و درماندگان غفلت نمی ورزید.

مساجد شامخی، درب فین، وثوقی با امامت ایشان پذیرای سیل مشتاقان نماز جماعت و لنگرگاه روحی و وعدگاه جوانان مومنی بود که از سراسر شهرگرد هم می آمدند و از مباحث اخلاقی و فقهی امام جماعت مسجد بهره می بردند.

*مبارزات قبل از انقلاب

حضور فعال و تاثیرگذار آیت الله خراسانی در تظاهرات قبل و بعد از پیروزی انقلاب، حمایت و پشیتبانی از رزمندگان و حضور در جبهه ها، گرمابخش دل و محفل جوانان پاکبازی بود که همه هستی خود را در دفاع از دین و آب و خاک در طبق اخلاص نهاده بود.

نقش تاثیرگذار معظم له در بنیاد مسکن و رسیدگی به امور افراد محروم و غیربرخوردار از مسکن بر احدی پوشیده نیست.

حضور فعال در جمعیت هلال احمر کاشان و عضویت در هیات مدیره موجبات ارتقای خدمات رسانی این سازمان را فراهم می نمود.

خدمات ارزنده و جاودان آیت الله خراسانی:

-تدریس قرآن و احکام و نهج البلاغه و دروس حوزوی تا سطح مکاسب در مدارس علمیه کاشان

-شرکت فعال و حضور موثر در راهپیمایی و تظاهرات قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

-تدریس اخلاق در جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و دانشگاه ها

-اقامه جماعت در مساجد: شامخی، درب فین و وثوقی و بیان احکام و اصول اخلاقی در مراکز مذکور

-عضویت و فعالیت در کمیته انقلاب اسلامی کاشان بعد از پیروزی انقلاب

-شرکت فعال و حضور موثر در جبهه های جنگ تحمیلی

-تفسیر قرآن در مسجد میانچال

-عضویت و فعالیت موثر در جمعیت هلال احمر کاشان

-عضویت و فعالیت موثر در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

-عضویت و فعالیت در صندوق های قرض الحسنه انقلاب اسلامی و تعاون اسلامی

-موسس و ریاست هیات مدیره موسسه خیریه ولی عصر(عج)کاشان

فعالیت های ذکر شده بخشی از اقدامات اجتماعی و فرهنگی آیت الله خراسانی(ره) است، اما آنچه که بر ابعاد مختلف شخصیتی این انسان والا مقام سایه افکنده چیزی جز اخلاق نیکو و سیره اسلامی این شخصیت بزرگورا نیست.

کلام آیت الله خراسانی به کرامت انسانی انسانها اعتقاد داشت و در عمل، به انسانیت انسانها احترام می گذاشت.

اگر سائلی به او مراجعه می نمود به همان اندازه اعتماد و فروتنی می نمود که در برخورد با یک مقام دولتی و مسئول سازمانی از خود تواضع نشان می داد. کسوت روحانی و برخورداری از جایگاه علمی و فقاهتی برای ایشان وسیله ای برای فخر فروشی و کسب امتیازات ناصواب نبود.

با کمال تاسف دست تقدیر بر آن قرار گرفت که معظم له حدود ده سال قبل دچار سکته مغزی شده و در بستر بیماری افتاد و با صبوری خود در برابر مقدرات الهی بعد دیگری از شخصیت عرفانی خود را تجلی داد.

رسول گرامی اسلامی (ص) می فرمایند« هر کس برای خدا تواضع کند، خدای تعالی او را بالا می برد و هرکس تکبر ورزد او را خوار می گرداند»

مردی که نه از مال دنیا اندوخته و نه بر اریکه قدرت نشسته بود، اگر نفوذ کلامش و رسایی بیانش در مردم کارگر افتاد نه به خاطر پول بود و نه به خاطر قدرت که اولی مار خوش خط و خال است و دومی شمشیر دو دم.

سجایای اخلاقی او بویژه چهره مردمی و تواضع و فروتنی اش در برابر مردم قلب ها را تسخیر کرده بود.

در ساحل دریای وجود آیت الله خراسانی نشستن، چشم روحانی آدمی را می گشاید و به راستی آیت الله خراسانی از چکادهای ایمان و فضیلت و فروتنی است.

او نشان داد که در غربت انسانیت می توان انسان بود و انسان زیست و می توان در مسلخ شهرت  گردن عوام را به تیغ عوام فریبی پاره نکرد و می توان به جای سوار شدن برگرده خلایق آنها را از زنجیره های اسارت نجات بخشید.

کاشانی ها کرارا دیده بودند، امام جماعتشان با پای پیاده مسیر منزل تا مدرسه را بدون خدم و حشم طی می کند و خود به خرید مایحتاج منزل مبادرت می ورزد و از  میهمانان خویش شخصا پذیرايي می کند، در سلام کردن سبقت می گیرد و به سلام دیگران با روی خوش پاسخ می دهد، عجبا کسی که به شهادت اهل فن توان خوش پاسخ می دهد، عجبا کسی که به شهادت اهل فن توان تدریس دروس خارج را دارد از تدریس دروس ابتدایی حوزه عار ندارد و حتی به صورت ماهیانه نزد استاد قرائت ( مرحوم حاج تولایی) رفته حمد و سوره خود را می خواند تا مبادا در طول زمان دچار لغزش شود و از نامها و القاب دهان پرکنی که برایش سرها و دستها می شکنند پرهیز می کند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.