وظايف و بايستههاي سياسي و اجتماعي منتظران امام مهدي(عج)
امام باقر عليه السّلام به جابر جعفي فرمود: «اي جابر! آيا كسي كه ادعاي تشيّع ميكند، براي او اين قول كه دوست اهل بيت هستم، كافي است؟! سوگند به خدا، شيعۀ ما نيست، مگر كسي كه پرهيزگار بوده و اطاعت از خداوند كند. شيعيان ما را به اين صفات بشناسيد: تواضع، خشوع، امانتداري، بسيار در ياد خدا بودن....
امام مهربانم ! شما را به ولايت جد بزرگوارتان ؛ اميرالمؤمنين ، شما را به غربت خودتان ، به هر آنچه واسطه ي فيض زمين و آسمان بين خود و خدايش دارد، دعا بفرماييد بر سر آناني كه به جرم عشق به مولا علي عليه السلام مورد نفرت ، عداوت، حقد و كينه اهل باطل قرار گرفته اند و هر روز و هروز دايره ي مظالم دنيا بر آنان تنگ تر مي شود، خداي حكيم منت نهد و ظهور اعظمتان را رقم زند كه فلاح قرنها مظلوميت شيعه است.
اللهم بحق وليك عجل لوليك الفرج...
وظايف و بايستههاي سياسي و اجتماعي منتظران امام مهدي (عج)
مبارزه و امر به معروف و نهي از منكر
علاقهمندان و ياوران حضرت مهدي(عج)، هيچگاه نبايد سيره و روش پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و اهل بيت او را فراموش كنند؛ بلكه بايد همواره آن را در نظر داشته و آماده پيوستن به قيام جهاني حضرت مهدي (عج) باشند و در عينحال خود عليه ظلم و ستم و فساد، مبارزه كنند.
رسول گرامي اسلام فرمود:
«همواره گروهي از امت من تا روز رستاخيز، پيروزمندانه در راه حق نبرد ميكنند».
حقخواهي و حقمداري
تاريخ، صحنه حضور و نزاع دو گروه حقّ و باطل و دو انديشه طغيانگري و حقگرايي است؛ راه حقّ و صلاح، راه پيامبران و صالحان و راه باطل و كفر، راه شياطين و سردمداران زر و زور و تزوير است. اين دو گروه و نبرد ميان آنها، هميشه در جامعه بوده و همۀ منتظران واقعي امام زمان (عج)، بايد پيرو و طرفدار حق و مخالف و دشمن باطل باشند. با ظهور حضرت مهدي (عج)، جهان شاهد مصاف نهايي حق و باطل و پيروزي و غلبه حق به رهبري آن حضرت خواهد بود و منتظران ظهور نيز در هرحال بايد براي چنين مصافي آماده باشند و خود نيز بايد حق و حقخواهي را محور و مدار برنامهها و فعاليتهايشان قرار دهند.
رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله و سلّم در اين زمينه ميفرمايد: «گروهي از امت من همواره حق را آشكار ميكنند تا فرمان خدا (امر ظهور) فرارسد.»
حضرت علي عليه السّلام نيز ميفرمايد: «به خدا سوگند! آنچه آرزو ميكنيد، تحقّق نمييابد، مگر هنگامي كه باطل از بين رود و نادانها نابود شوند و پرهيزگاران، آرامش خود را بازيابند...»
استقامت و ايستادگي در سختيها
«انتظار ظهور»، يكي از بزرگترين عوامل پايداري، استقامت و مقاومت در برابر سختيها و مشكلات عصر غيبت است. انتظار مسلمانان-بهويژه شيعيان- را در برابر ظلمها، فسادها، زورگوييها و انواع بلاها و سختيها، ثابت و پابرجا نگه ميدارد و به آنان دل و جرأت ميدهد تا در برابر تهديدها، تطميعها و سختگيريهاي دشمنان اسلام، خود را نبازند و از هيچچيز و هيچكس نهراسند.
پيامبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم به مسلمانان صدر اسلام فرمود: «بعد از شما قومي خواهد آمد كه پاداش هريك از آنها برابر پاداش پنجاه نفر از شما است». گفتند:
اي رسول خدا! مگر نه اين است كه ما در حضور شما، در بدر و احد و حنين شركت كرديم و قرآن در ميان ما نازل شد؟! فرمود: «اگر آنچه بر آنها روي خواهد داد، بر شما روي ميداد؛ شما نميتوانستيد چون آنها صبر و شكيبايي را پيشه خود سازيد.»
و نيز فرمود: «... برادران من كسانياند كه در آخر الزمان ميآيند و نديده، به من ايمان ميآورند... استقامت هريك از آنها در دين خود، از كندن خارهاي گون در شب تاريك و به دست گرفتن آتش گداخته، سختتر است. آنها مشعلهاي هدايتاند كه خداوند آنان را از فتنههاي تيرهوتار، نجات ميبخشد.»
امام حسين عليه السّلام نيز در اينباره ميفرمايد:
«... كساني كه در زمان غيبت او در مقابل آزار و تكذيب، استقامت ميكنند، مانند كسانياند كه در حضور رسول خدا شمشير زدهاند.»
كسب آمادگي براي ظهور
براي ظهور حضرت مهدي (عج) و ياري آن حضرت، بايد در هرلحظهاي آماده بود و خود را مهيّا نگه داشت و اين شامل آمادگي نظامي، جسماني و... ميشود؛ اما مهمتر از همه آمادگي فكري، علمي و سياسي در عصر غيبت است.
اتحاد و همدلي
مهمترين چيزي كه در عصر غيبت واجب است، يكپارچگي و اتحاد شيعيان و پايبندي به عهدشان با امام زمان (عج) است. هرگونه اخلال در صفوف متحد منتظران، منافي با وظايف ديني آنان و كمك به دشمنان آن حضرت است.
امام (عج) در توقيع معروف خود به شيخ مفيد (ره) مينويسد: ...«اگر شيعيان ما-كه خداوند به اطاعت خويش موفقشان بدارد-در وفا به پيماني كه با ما دارند، يكپارچه ميشدند و هرگز از ميمنت ملاقات ما محروم نشده و ظهور ما به تأخير نميافتاد و البته سعادت حضور در محضر ما، با معرفتي حقيقي هرچه زودتر نصيبشان ميشد.»
رعايت حقوق ديگران
از مهمترين امور در زندگي محبّان و منتظران قائم (عج) رعايت حقوق برادران و مسلمانان و كمك به آنان است. انسان منتظر، نميتواند به گونهاي زندگي كند كه حقوق ديگران بر عهدهاش باشد و در عينحال خود را دوستدار و منتظر مهدي موعود بداند؟!
امام باقر عليه السّلام به جابر جعفي فرمود: «اي جابر! آيا كسي كه ادعاي تشيّع ميكند، براي او اين قول كه دوست اهل بيت هستم، كافي است؟! سوگند به خدا، شيعۀ ما نيست، مگر كسي كه پرهيزگار بوده و اطاعت از خداوند كند. شيعيان ما را به اين صفات بشناسيد: تواضع، خشوع، امانتداري، بسيار در ياد خدا بودن....
نتيجه اينكه علاقهمندان و ياران امام مهدي (عج)، بايد كاملا خود را وظيفهشناس و پايبند به اسلام و متعهّد و مسئول بدانند و همواره مراقب احوال و كارهاي خود باشند و از انحرافات دوري جسته و پناه به خدا ببرند و موبه مو احكام اسلام را عمل نمايند تا شايستگي سربازي آن حضرت را پيدا كنند.
اطاعت از نايبان امام عليه السّلام و ولي فقيه زمان
عصر غيبت، دوران پنهانزيستي امام و عدم دسترسي به او است؛ در اين صورت براي اخذ احكام و تعاليم ديني و عمل به وظايف و تكاليف سياسي، اجتماعي و عقيدتي، بايد به به نايبان عام آن حضرت مراجعه كرد و به ولايت و رهبري آنان گردن نهاد. فقها و علما، به عنوان جانشينان امام معصوم عليه السّلام، راهبران جامعه و هاديان امت و محل رجوع مردم هستند و احكام ديني را با اجتهاد و تفقه خود، به آنان ابلاغ ميكنند.
برگرفته از كتاب مهدويت(پيش از ظهور) حجة الاسلام رحيم كارگر صص۲۱۷-۲۱۲
دیدگاه ها