تعریف تجسس در درس خارج فقه فناوری ارتباطات

چ, 09/06/1392 - 07:40
تعریف تجسس در درس خارج فقه فناوری ارتباطات

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که برخی تجسس را به معنای تفتیش در نظر گرفته‌اند، گفت: این تعریف، تجسس را مربوط به امور باطنی می‌داند و تجسس در چنین تعریفی بیشتر در معنای شر به کار می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حجت‌الاسلام حمید شهریاری استاد حوزه علمیه امروز در درس خارج فقه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد، گفت: حریم خصوصی بخشی از حیات یک فرد است که نوع افراد مایل نیستند دیگران بدون اجازه در آن تصرف کنند.

وی در تبیین کلمه«مایل نیستند» در تعریف فوق، ابراز کرد: «مایل نیستند» به معنای نفی میل نیست بلکه به معنای ثبات عدم میل است و پرهیز، ناراحتی، آزار و اذیت را می‌رساند.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که در اسلام لمس، تماس و گاهی معیت با نا محرم حرام است، اظهار کرد: البته این بحث اخص از بحث حریم خصوصی است یعنی ادله‌ای که برای لمس، تماس و معیت با نا محرم اقامه شده در بحث حریم خصوصی کافی نیست.

حجت‌الاسلام شهریاری ادامه داد: نقش حریم خصوصی در بحث ما شامل مماثل هم می‌شود یعنی فقط به رابطه نامحرم نمی‌پردازد.

وی با تأکید بر این‌که بحث در حریم خصوصی متفاوت با بحث کتاب نکاح در فقه است، افزود: البته این دو با یکدیگر هم پوشانی دارند و در این موارد دلیل اخص از مدعا است.

استاد حوزه علمیه در ادامه به تبیین معنای لغوی تجسس پرداخت و گفت: تجسس از باب تفعّل و به معنای «طلب‌ الجس» است.

حجت‌الاسلام شهریاری با بیان این‌که برخی گفته‌اند، تجسس با چشم انجام می‌گیرد، اظهار کرد: ابن فارسی در معنای تجسس آورده، شناختن شیء به وسیله لمس به صورت مخفیانه و با ظرافت را تجسس می‌گویند.

وی با اشاره به این‌که تجسس به معنای مطلق تفحص و جست‌وجو است، ابراز کرد: تجسس به معنای مطلق تعریف شده و شامل آشکار، پنهان، ظاهر و باطن می‌شود، البته برخی تفحص را داخل در امور مخفی یا باطنی می‌دانند.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که برخی تجسس را به معنای تفتیش در نظر گرفته‌اند، افزود: این تعریف، تجسس را مربوط به امور باطنی می‌داند و در چنین تعریفی بیشتر در معنای شر به کار می‌رود.

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به این‌که تفحص از حال ظاهر افراد تجسس نیست، گفت: تجسس طلب برای غیر و خود شخص است و راجع به امور باطنی است./927/پ202/ن

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.