فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی‌های دینی و اخلاقی خانواده‌ها

ش, 08/11/1392 - 07:05
فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی‌های دینی و اخلاقی خانواده‌ها

 استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه به سرعت به سمت کهنسالی پیش می‌رویم و این زنگ خطری است که باید جمعیت کشور را نگهداریم، خواستار فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی‌های دینی و اخلاقی خانواده‌ها شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، دکتر خلیل علی محمدزاده در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم در حال برگزاری است، بر ترویج و اعمال تعالیم بهداشتی، فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی‌های دینی و اخلاقی خانواده‌ها تأکید کرد.

 

وی با بیان اینکه بحث جمعیت یک موضوع مهم و استراتژیک است، گفت: در بعد کمی اتخاذ تدابیری برای ازدیاد و یا کاهش جمعیت و ابعاد شهرها مطرح می‌شود، افزون بر تعداد و حجم جمعیت در این مقطع که پنجره جمعیتی هم به روی این کشور باز شده، بحث ساختار، هرم و ترکیب سنی جمعیت هم اهمیت دارد.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه به سرعت به سمت کهنسالی پیش می‌رویم و این زنگ خطری است که باید جمعیت کشور را نگهداریم، ابراز کرد: در بعد کیفی ارتقای شرایط زیستی، کیفیت روزهای زندگی، ایجاد فرصت‌های شغلی و آموزشی، نظارت در امر ازدواج و سلامت و تندرستی جمعیت قابل بحث و بررسی است.

 

وی افزود: ازدواج به موقع و درست هم کمک به کیفیت زندگی و تحکیم بنیان خانواده است و هم برای افزایش نرخ باروری کل در کشور مهم است، ازدواج آسان در جامعه بسیار مطرح شده است، اما باید بیش از پیش بر روی ازدواج مناسب، صحیح و پایدار، متمرکز شد.

 

دکتر محمدزاده ادامه داد: در سال‌های اخیر امر ازدواج به سیر نزولی و پدیده شوم طلاق به سیر صعودی رسیده و میانگین ازدواج برای پسران سن 27 و برای دختران سن 24 و این آمار رو به تأخیر است، تأخیر ازدواج و افزایش طلاق کاهنده نرخ باروری کل بوده و این نرخ در کشور در حال حاضر 1/78 فرزند است.

 

معاون مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهشدات گفت: رتبه فرزندآوری زنان ایرانی برابر گزارش 2011 در بین 224 کشور رتبه 146 است و اسرائیل 75 پله و آمریکا 20 پله از ما بالاتر هستند، اگر بخواهیم برای فرزندآوری تلاش کنیم، به همه مواردی که کاهنده نرخ باروری در کشور است، باید وقوف عالمانه داشته باشیم.

 

وی یکی از دلایل کاهش میزان باروری را افزایش میزان سزارین عنوان و ابراز کرد: برای کشوری که ده‌ها هزار مامای تربیت شده و متخصص برجسته دارد و شبکه بهداشت و درمانی موفق که در جای جای این کشور و حتی مناطق محروم و دور افتاده، خانه و مرکز دارد، آمار بالای سزارین محل اشکال است.

 

دکتر محمدزاده با بیان اینکه سزارین غیر ضرور یعنی ترجمه عملی همان شعار یک و یا دو بچه کافی است، توضیح داد: مادری که با روش سزارین دو فرزند دارد برای به دنیا آوردن فرزند سومش با روش سزارین با محدودیت‌ها و مخاطراتی همراه است که این امر او را از ادامه باروری منصرف می‌کند.

 

وی گفت: امروزه ثابت شده نوزادانی که با روش سزارین انتخابی متولد می‌شوند بیش از سایر نوزادان به بیمارانی مانند آسم، چاقی، دیابت و سایر موارد مبتلا می‌شوند؛ هم اکنون در سزارین رتبه دوم جهان را داریم و بیش از 51 درصد زایمان‌ها در شهرها و بیش از 35 درصد از زایمان‌ها در روستاها به روش جراحی و سزارین صورت می‌گیرد.

 

معاون مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهشدات اظهار کرد: اگر می‌خواهیم از کاهش رشد جمعیت کشور جلوگیری کنیم، باید با برنامه‌ریزی، سزارین‌های غیرضروری را هر سال به میزانی کم کنیم، این مسأله نیازمند همراهی متخصصان، بیمه‌ها و آگاهی دادن به خانواده‌ها است.

 

وی یادآور شد: رسانه‌ها و ماماها در این زمینه می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند، البته برای ترویج زایمان‌های طبیعی و به ویژه زایمان‌های طبیعی توأم با کاهش درد، نیز نیازمندان امکانات و توسعه مراقبت‌های ویژه هستیم که باید منابع آنها فراهم شود.

 

دکتر محمدزاده از دیگر علل کاهش نرخ باروری در کشور را تأخیر در اولین فرزندآوری پس از ازدواج عنوان و تصریح کرد: میانگین اولین فرزندآوری پس از ازدواج به میزان 3/5 سال رسیده و این آمار همچنان رو به فزونی است.

 

وی خواستار تغییر نگرش مدیران، تخصیص منابع و تصویب قوانین صریح و قابل اجرا در این زمینه شد و با تأکید بر پشتیبانی از زوج‌های نابارور، افزود: با توجه به پانزده میلیون نفر گروه سنی 15 تا 49 سال از زنان همسردار در کشور حدود سه میلیون زوج نابارور تخمین زده می‌شود که با اشتیاق به دنیال فرزندآوری هستند.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سیاست‌های تنظیم خانواده را تنها بهداشتی و درمانی خواندیم و متولی آن را یک وزارتخانه گذاشتیم، گفت: شاید وجود یک سازمان جمعیتی و یک شورای عالی جمعیت در کشور می‌توانست مسأله جمعیت را قبل از اینکه مقام معظم رهبری وارد کار شوند، رصد کند./920/پ202/ن
/ پايان خبر /

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.