6 دانشکده در موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت ایجاد می شود

چ, 06/01/1391 - 08:09
6 دانشکده در موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت ایجاد می شود

 معاون آموزش موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت از تاسیس 6 دانشکده در این موسسه در برنامه چشم انداز 5 ساله خبر داد.

 حجت الاسلام محمد صادق سنگی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  اشاره به این که پیگیری های لازم برای تاسیس این موسسه از سال 86 آغاز شد، ابراز داشت: بیش از دو سال طول کشید تا مجوز این موسسه از وزارت علوم اخذ شد.

وی همچنین افزود: ما پس از فراهم کردن مقدمات از سال گذشته رسما کار خود را شروع کردیم،

البته قبل از وزرات علوم، ما مجوزی از وزارت ارشاد برای فعالیت های فرهنگی گرفتیم که این بخش را فعال کردیم.

حجت الاسلام سنگی اضافه کرد: با همین مجوز، دوره های مشاوره و اخلاق کاربردی را از سال 89 با 54 طلبه آغاز کردیم که البته این دوره ها در حال حاضر متصل به دوره های رسمی موسسه شده است.

نیازی که روز به روز بیشتر احساس می شود

وی در ادامه با بیان این که اخلاق و تربیت و همه علوم مرتبط با آن جزو قلمرو کاری ماست، گفت:

نیاز جامعه به مباحث اخلاقی و تربیتی امر بدیهی است و هر چه جلوتر می رویم این نیاز بیشتر می شود و لذا تدوین یک نظام جامع اخلاق و تربیت یک امر الزامی است.

وی خاطرنشان کرد: بی شک ما اگر بخواهیم اهداف مقدس انقلاب اسلامی را پیگیری و دنبال کنیم، نیاز به تدوین و ارایه یک نظام جامع اخلاقی داریم.

خلاء نظام جامع اخلاقی و تربیتی

معاون آموزش موسسه اخلاق و تربیت ادامه داد: به نظر می رسد که با وجود همه تلاش هایی که شده هنوز این نظام اخلاقی ترسیم و تبیین نشده است؛ در واقع این قدر که ما در رشته های دیگر استاد، امکانات و ... داریم متاسفانه در مباحث اخلاقی این گونه نیست و شاید بخشی از دلیلش به خاطر این باشد که هنوز ضرورت مساله برای برخی احساس نشده و از سوی دیگر، حتی برخی در علمیت اخلاق تردید دارند.

وی همچنین با تاکید بر این که باید افق روشنی در عرصه های اخلاق و تربیتی جامعه ترسیم شود، گفت: در حال حاضر در حوزه یک مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی وجود دارد که وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه است و به غیر از این، دیگر هیچ موسسه حوزوی یا دانشگاهی وجود ندارد، البته رشته و گروه در برخی جاها وجود دارد اما به هر صورت موسسه اخلاق و تربیت، تقریبا اولین موسسه آموزش عالی در کشور به شمار می رود.

تحصیل 54 طلبه در این موسسه

حجت الاسلام سنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که از سال گذشته احکام معاونت های این موسسه صادر شد و از ابتدای سال 90 نیز وی مسئولیت معاونت آموزش را برعهده گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر 54 دانش پژوه در این موسسه حضور دارند که 10 نفر از آن ها در گروه اخلاق و بقیه در گروه روانشناسی مشغول تحصیل می باشند.

وی افزود: بیش از نیمی از دانش‌پژوهان گروه روانشناسی ، از سوی معاونت تهذیب حوزه های علمیه معرفی شده اند که در واقع مشاورین مدارس علمیه هستند.

جذب دانش پژوه به دو شیوه

معاون آموزش موسسه اخلاق و تربیت بیان داشت: در سال جدید تحصیلی، از طریق دفترچه آزمون سراسری، دو رشته اخلاق کاربردی و روانشناسی اسلامی را پذیرش می کنیم ، ضمن آن که مجوز یک آزمون اختصاصی داریم که امیدواریم بتوانیم در 4 رشته آن را برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: آزمون اختصاصی ما صرفا از طلاب می باشد که مهرماه از طلاب سطح دو پذیرش می شود؛ البته طلاب سطح یک که مدرک کارشناسی معتبر داشته باشند نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود در مورد مدت و چگونگی تحصیل در این دوره ها اظهار داشت: طول دوره های ما 5/2 ساله است که یک نیم سال آن مربوط به دروس پیش نیاز می باشد.

آموزش زبان انگلیسی به دانش پژوهان

حجت الاسلام سنگی با اشاره به این که رشته های این موسسه بین 45 تا 55 واحد درسی دارند، گفت: سعی می کنیم که اطلاعات به روز به طلاب بدهیم ، ضمن آن که با توجه به این که منابع اصلی در رشته های اخلاق و روان شناسی به زبان انگلیسی است، آموزش زبان هم داریم؛ در واقع کسانی که به این موسسه می آیند ملزم به گذراندن 8 واحد آموزش زبان انگلیسی هستند.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر حدود 16 استاد در قالب دو گروه با ما همکاری می کنند که البته در سال تحصیلی جدید این میزان به بیش از 30 استاد می رسد.

وی افزود: ما در این موسسه از اساتید حوزوی و دانشگاهی بهره می گیریم که البته اساتید دانشگاهی ما نیز دغدغه های حوزوی و معنوی دارند.

ایجاد 6 دانشکده در مدت 5 سال

معاون آموزش موسسه اخلاق و تربیت تاکید کرد: در برنامه جامع این موسسه ، تاسیس 6 دانشکده اخلاق ، تربیت ،روانشناسی ، مطالعات خانواده، تربیت مربی اخلاق و عرفان پیش بینی شده که امیدواریم در مدت 5 ساله این دانشکده ها را ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: به لطف و عنایت مقام معظم رهبری، در سایت دانشگاهی پردیسان، زمینی را به ما اختصاص داده اند که با حل شدن مشکل بودجه در سال های آتی به تدریج کار ساخت و ساز را آغاز می کنیم.

 

حجت الاسلام سنگی در پاسخ به این سوال که آیا در آینده برنامه ای برای جذب غیرطلاب نیز دارید ، ابراز داشت: در رشته های کاربردی می توانیم از غیرطلاب نیز جذب کنیم که البته این بحث در هیئت امنا متشکل از حجج اسلام و المسلمین اعرافی، نواب و زارعان مطرح است که با تصویب اعضا امکان آن در آینده وجود دارد.

فضایی آموزشی و در عین حال اخلاقی

وی همچنین خاطرنشان کرد: آن چه برای ما از اهمیت فراوانی برخوردار است این که این موسسه صرفا یک فضای آموزشی نباشد بلکه خود محیطی اخلاقی و تربیتی باشد؛ این خواست ما از خدای متعال است که ما را یاری کند تا بحث تربیتی را دنبال کنیم و افراد در این موسسه بیش از پیش متخلق به اخلاق دینی باشند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.