تأسیس اولین باشگاه کوهنوردی طلاب کشور در اصفهان

س, 05/31/1391 - 07:46
تأسیس اولین باشگاه کوهنوردی طلاب کشور در اصفهان

 مدیر اولین باشگاه کوهنوردی طلاب کشور گفت: یکی از اهداف بلند مدت ما در باشگاه سدید، تربیت نیروهای متخصص و مربیان کوهنوردی متعهد از میان طلاب است تا علاوه بر سلامت جسمانی خود، بتوانند در حین برنامه‎های کوهنوردی ارزش‎های ناب اسلامی را نیز ترویج کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب تأکیدات فراوانی در آموزه‎های اسلام در مورد انجام ورزش، خصوصا ورزش‎هایی مانند کوهنوردی، شنا و تمریناتی که در دفاع از خود به کار می‎روند وجود دارد، اما متأسفانه

با وجود همه این تأکیدات، بسیاری از طلاب از سطح سلامت و آمادگی جسمانی کافی برخوردار نیستند تا حدی که بعضا حتی در عملکرد آموزشی و تبلیغی آنان نیز تأثیر منفی برجای گذاشته است؛ کسانی را

هم که تحت عنوان ورزشکاران حوزوی می‎شناسیم خود به دنبال ورزش رفته‏‎اند. آنچه مسلم است حوزه علمیه به عنوان یک سیستم آموزشی، باید در کنار بحث آموزش علمی و تربیت اخلاقی دانش‎پژوهان خود

، فکری نیز برای سلامت جسمانی آنان بکند، امری که سال‎ها است با افزودن درس تربیت بدنی به واحدهای درسی مدارس و دانشگاه‎ها، ولو به شکل حداقلی، مورد توجه واقع شده است. متأسفانه حوزه علمیه و نهادهای وابسته آن، تاکنون هیچ طرح یکپارچه‎ای برای بحث ورزش طلاب و ارتقای سلامت عمومی آنان نداشته‎اند که عواقب آن، شامل کاهش کارآیی و عمر مفید سرمایه‎های انسانی حوزوی، متأسفانه دامن گیر حوزویان شده است.

اما با خبر شدیم گروهی از طلاب ورزشکار اصفهانی با همکاری معاونت فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه استان اصفهان، اقدام به تأسیس و ثبت باشگاه کوهنوردی مخصوص طلاب کرده اند. آنچه پیش رو دارید حاصل  گفت‎وگوی خبرنگار خبرگزاری رسا با حجت الاسلام محمد شاهمرادی، مدیر باشگاه کوهنوردی سدید و از بنیانگذاران این باشگاه است.

لطفا درباره باشگاه کوهنوردی سدید توضیح دهید.

باشگاه کوهنوردی سدید اولین و تنها باشگاه کوهنوردی کشور ویژه طلاب حوزه‎‌های علمیه است. این باشگاه که زیر نظر معاونت فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان تشکیل شده است مراحل ثبت رسمی در سازمان ورزش و جوانان را طی کرده است و نزدیک به یک سال است که برنامه های آموزشی ورزشی خود را پیگیری می‎کند.

سدید به چه معناست؟

سدید در قرآن به معنای محکم و استوار آمده است، آنجا که خداوند می‎فرماید «قولوا قولا سدیدا» یعنی سخن صحیح و استوار بگویید و نام سدید را به این دلیل برای باشگاه انتخاب کرده‎ایم که کوه، مظهر استواری و صلابت است.

چطور شد به فکر تشکیل یک باشگاه کوهنوردی ویژه طلاب افتادید؟

بنیان گذاران این باشگاه قبلا خودشان به صورت آزاد یا تحت برنامه گروه‎های کوهنوردی موجود به کوه می‎رفتند، این افراد پس از مدتی باهم آشنا شدند و در کنار همدیگر در قالب یک گروه، به فعالیت ورزشی خود ادامه دادند و در ادامه جهت گسترش فعالیت‎های ورزشی به همه مدارس تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و با مشورت و اجازه بزرگان حوزه به تأسیس باشگاه کوهنوردی طلاب اقدام کردند. شما اگر به سیره پیامبر گرامی(ص) نگاهی بیندازید، حضور مرتب ایشان در کوه و خلوت و عبادت در فضای آرام کوهستان را مشاهده می‎کنید. انگیزه اصلی بنیان‎گذاران باشگاه سدید، سفارشات مقام معظم رهبری به ورزش مخصوصا ورزش کوهنوردی است، ایشان فرموده‎اند قدر کوهنوردی را بدانید که مردان بزرگ تاریخ، آن را بهترین ورزش می‎دانسته‎اند و می‎‌دانند. عامل دوم، استفاده از روش تبلیغ غیرمستقیم با ابزار کوهنوردی است، بدین صورت که نفس حضور گروهی از طلاب در میان سایر گروه‎های کوهنوردی و محیط‎های مرتبط با این ورزش می‎تواند منشأ تغییرات مثبت فرهنگی و جلوگیری از بسیاری آسیب‎ها و انحرافات در این عرصه شود. البته افزایش آمادگی جسمانی و دوری طلاب از خمودگی و در نتیجه بهبود کیفیت فراگیری آنان در محیط آموزشی نیز از جمله دلایل تأسیس باشگاه کوهنوردی سدید بوده است.

 آیا هدف بلند مدت یا چشم انداز خاصی برای باشگاه در نظر گرفته‎اید؟

بله، یکی از اهداف بلند مدت ما در باشگاه سدید، تربیت نیروهای متخصص و مربیان کوهنوردی متعهد از میان طلاب است تا علاوه بر سلامت جسمانی خود، بتوانند در حین برنامه‎های کوهنوردی، ارزشهای ناب اسلامی را نیز ترویج کنند. از دیگر اهداف بلند مدت باشگاه، تغییر جو فرهنگی نامناسب حاکم بر گروه‎های طبیعت گردی و کوهنوردی است که به علت شرکت جوانان و اثرپذیری بالای آنان متأسفانه آفات بسیاری در پی داشته است. چشم انداز باشگاه، ان شاءالله، تربیت جسمانی سربازان امام زمان(عج) است.

در مورد برنامه‎هایی که تا کنون داشته‎اید هم توضیح دهید.

از زمان شروع به کار باشگاه تاکنون برنامه‎های آموزشی و تورهای زیادی داشته‎ایم‎ که مهمترین آن‎ها صعود قله دماوند از جبهه شمال شرقی و فرود از جبهه جنوبی با 4 کوهنورد، صعود قله خشچال قزوین از جبهه جنوبی و فرود از جبهه شمالی با 13 نفر، صعود قله دماوند از جبهه جنوبی با ظرفیت 10 نفر و صعود قله قاش مستان دنای مرکزی از پناهگاه به ظرفیت 8 نفر بوده است. درضمن برنامه تمرین و آموزش هفتگی، عصر دوشنبه هر هفته برقرار می‎باشد.

اعضای باشگاه آموزش خاصی می‎بینند؟

بله، دوره‎های کوتاه مدت آموزش اصول کوهپیمایی و ابزارشناسی و آشنایی با سنگنوردی برای اعضا برگزار شده است. در ضمن دوره امداد و کمک‎های اولیه با همکاری هلال احمر استان اصفهان برای بسیاری از شرکت کنندگان در برنامه‎های کوهنوردی باشگاه برگزار شده است.

آیا شرکت کنندگان در برنامه‎های شما فقط طلاب هستند؟

 خیر، البته عضویت در باشگاه سدید، ویژه طلاب است و هسته اصلی باشگاه را طلاب تشکیل می‎دهند اما مانعی برای حضور افراد غیرطلبه در برنامه‎ها وجود ندارد و آنان نیز می‎توانند به صورت مهمان در برنامه‎های باشگاه شرکت کنند.

در مورد برنامه‎های آینده خود توضیح دهید.

برگزاری دوره‎های آموزش تخصصی کوهنوردی و سنگنوردی و همچنین صعود قلل مختلف سطح کشور از برنامه‎های آتی باشگاه است.

نحوه عضویت در این باشگاه چگونه است؟

افرادی که تمایل به شرکت در برنامه‎های کوهنوردی دارند می‎توانند به صورت حضوری به دفتر باشگاه کوهنوردی سدید واقع در اصفهان، میدان امام علی(ع)، خیابان هارونیه، خانه تاریخی وثوق مراجعه کنند یا در ساعات اداری با شماره 2203228 تماس بگیرند. /9391/گ403/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.