دوستی با خدا تجارتی است که هیچ ضرر ندارد

س, 05/24/1391 - 13:57
دوستی با خدا تجارتی است که هیچ ضرر ندارد

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان گفت:‌ باید قلب را با خدا مرتبط کرد و گرنه قلبی که فقط در فکر مادیات است و خدا در او نیست، انبار یا گاوصندوق یا باغ وحش است به هیچ دردی نمی‎خورد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در ادامه سلسله جلسات شرح دعای مکارم اخلاق، به فراز دیگری از این دعا اشاره کرد و گفت: حضرت امام سجاد (ع) می‎فرمایند پروردگارا هرچه در اعمال و رفتارم جستجو کردم تا سببی برای قرب به تو بیابم، جز رحمت و فضل تو چیزی نیافتم.
 
وی در شرح فضل الهی ابراز داشت: در روایات هست که هر انسانی سه پرونده دارد که در روز قیامت گشوده می‎شود، یکی برای نعمت های خدا، دیگری مخصوص عبادات و طاعات، آخری برای گناهان انسان؛ نعمت های خداوندی بی شمار و اعمال ما کم و بی مقدار است، گناهان ما هم بسیار است؛ آنچه بنده را راهی بهشت می‎کند فضل و رحمت الهی است نه اعمال و افعال بندگان.
این استاد اخلاق حوزه علمیه توصیه کرد: اگر می‎خواهید خداوند با فضل خود با شما برخورد کند و سوء سابقه ها را از بین ببرد باید استغفار کنید و صلوات بر محمد و آل محمد بفرستید؛ وقتی از سجده سر بر می‎دارید استغفار کنید، سجده ها اشاره به خلقت انسان از خاک و برگشت او به خاک و رستاخیزش در روز قیامت دارد و در هنگام ورود نمادین به قیامت باید استغفار کرد؛ بسیاری از مشکلات ما به علت گناهان دانسته یا ندانسته ما است که اکنون دست و پاگیر ما شده، بنابراین وقتی به مشکلات برخورد کردید، استغفار انجام دهید.
 
وی به سیره نبی اکرم (ص) در این گونه موارد اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) در برنامه روزانه خود استغفار دائمی داشتند که یکی از دلایل آن تعلیم مردم بود؛ استغفار یعنی خدا در وجود انسان جلوه کند و روح خود را وقتی در محیط های آلوده می‎رویم پاک کنیم؛ همچنین امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند من تعجب می‎کنم از اشخاص ناامید از رحمت الهی در حالی که از وسیله حل مشکلات شان استفاده نمی‎کنند، پرسیدند وسیله چیست، فرمودند استغفار.
 
وی در مورد محبت الهی خاطرنشان کرد: دلیل محبت الهی، مقدم داشتن خدا بر همه چیز و فدا کردن همه چیز در راه خدا است، دوستی با خدا تجارتی است که هیچ ضرر ندارد، کسی که خدا را دارد همه چیز دارد، آسیه همسر فرعون از زنان اهل بهشت است که در قرآن ذکر شده است، زن فرعون همه گونه خوشی داشت اما در راه اطاعت خداوند از همسر خود که ادعای خدایی داشت پیروی نکرد و حتی جانش را نیز در راه عقیده اش داد و پاداش آن را خداوند داد.

آیت الله ناصری در پایان گفت: باید قلب را با خدا مرتبط کرد و گرنه قلبی که فقط در فکر مادیات است و خدا در او نیست، انبار یا گاوصندوق یا باغ وحش است به هیچ دردی نمی‎خورد، مردم همه خوابند وقتی مردند بیدار می‎شوند، ان شاء الله خداوند همه ما را از خواب غفلت بیدار کند و همه ما را مورد عفو و بخشش و غفران خود قرار دهد.
 
گفتنی است، جلسات درس اخلاق آیت الله ناصری در ایام ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کمر زرین واقع در میدان امام علی(ع) اصفهان برگزار می شود. /929/پ202/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.