قرآن، نخستین گام فعال‌سازی تولید دانش است

س, 05/24/1391 - 09:15
قرآن، نخستین گام فعال‌سازی تولید دانش است

   معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: با موجی از نیازهای جامعه روبه رو هستیم که برای پاسخگویی به این نیازها نیازمند طراحی نقشه راه علمی، پژوهشی دقیق برای توسعه علوم قرآنی و مرتبط با آن هستیم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی عماد در بازدید از بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب   اظهار داشت: بخش حوزوی، بخش  اختصاصی نمایشگاه

است و بخش‌های غیرحوزوی نمایشگاه قرآن هم حوزوی است چرا که عالمان و فضلای حوزه نقش اساسی در آن دارند.

وی افزود: ‌بخش حوزوی نسبت به سال گذشته از نظر محتوا، مکان، ‌فضا و آراستگی بسیار خوب شده و نسبت به سایر بخش‌ها آرام‌بخش‌تر است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این که این بخش تمام ظرفیت حوزه نیست بیان داشت: بخش حوزوی علی‌رغم گستردگی و خوب بودنش بخشی از ظرفیت حوزه را نمایش می‌دهد باید تدابیری اندیشه شود که همه بخش‌ها،‌استان‌ها و مراکز فعال مشارکت جدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عماد بیان داشت: گزارشی از حوزه‌های آموزش قرآنی ارائه نشده بنابراین مخاطبان بیرونی گمان نکنند که این نمایشگاه تمام ظرفیت‌های مطالعات، ترویج، نشر و فرهنگ قرآن حوزه است.

وی با بیان این که ما نسبت به سه عامل در زمینه قرآن کم کاری کرده‌ایم گفت: ظرفیت عمیق و بزرگ قرآن، ظرفیت علمی و توانایی حوزویان و نیز پاسخ به نیازهای جامعه معاصر، سه موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه ادامه داد: در حوزه کارهای قرآنی خیلی خوبی شده که بیش از 12 نشریه قرآنی علمی ترویجی و تخصصی و بیش از 20 مرکز قرآن‌پژوهی، پایان‌نامه‌های متعدد و پژوهشگران بسیار و نیز انجمن قرآن‌پژوهی در حوزه فعال هستند. اما با این کارها هنوز با آنچه که باید داشته باشیم فاصله داریم.

وی اضافه کرد: ما با موج زیادی از نیازها جامعه روبه رو شده‌ایم و الآن در گیر ساماندهی،‌ مدیریت و پاسخگویی به این نیازها هستیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: باید در حوزه قرآن‌پژوهی یک نیاز سنجی جامع و کامل که همه موارد را در بر بگیرد انجام شود و نقشه راه دقیقی برای توسعه علوم قرآنی و مرتبط با آن طراحی گردد و در یک تقسیم‌بندی نهادهای موجود تکالیف آنها مشخص شود و پشتیبانی‌های لازم از آنها انجام بگیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عماد افزود: همه کسانی که دراین راستا می‌خواهند از فرهنگ قرآنی حمایت کنند باید بدانند گام نخست فعال‌سازی جریان تولید دانش، قرآن است و گام بعد بومی‌سازی این تولیدات ناظر به جامعه و گام بعدی روان‌نویسی آنها ناظر به مخاطبان و بعد ترویج و تبلیغ آنها است.

وی اضافه کرد: اگر تبلیغ و ترویج قرآنی مبتنی بر نقشه و برای هر پژوهشی، روشمند نباشد؛ ممکن است گزاره‌ها اجمالا پاسخگوی مقطعی باشند اما در نهایت راهکار نهایی نمی‌دهد.

معاون پژوهشی حوزه اذعان داشت: باید اول تحقیق و پژوهش را در حوزه قرآن ساماندهی کنیم و آن را به زبان روز در بیاوریم و عرضه کنیم و مهمتر از همه در ویترین جامعه ما چه در نظام و یادستگاه‌های اجرایی و یا در رفتارهای اجتماعی باید قرآن تجلی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عماد در پایان خاطرنشان کرد: نمایشگاه قرآن کار بسیار بزرگی است که پا بر عرصه بین‌الملل گذاشته اما تمام شاخصه‌ها و بایسته‌های بین‌المللی شدن را نپیموده که باید برای آن مطالعه و فکر جدی شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.