روزه و مناسک‌گرایی عامل باز دارنده از بسیاری جرایم است

د, 05/23/1391 - 08:16
روزه و مناسک‌گرایی عامل باز دارنده از بسیاری جرایم است

 معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) گفت: روزه و مناسک گرایی در ماه مبارک رمضان عامل باز دارنده از بسیاری از جرایم و محرکی برای کارهای خیر و اعمال صالح است.
 حجت‌الاسلام حسن خیری، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) با اشاره به ظرفیت‌های اجتماعی ماه مبارک رمضان بیان داشت: ماه مبارک رمضان دارای تأثیرات معنوی و اجتماعی است و آمادگی‌های روانی فراوان در افراد به وجود می‌آورد که از جهت روان شناختی قابل تأمل است.

وی اضافه کرد: همان طور که نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد به صورت طبیعی روزه و مناسک گرایی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد عامل باز دارنده از بسیاری از جرایم و محرکی برای کارهای خیر و اعمال صالح است.

وی ابراز داشت: دین مبین اسلام، دینی اجتماعی و ماه مبارک رمضان در مقطعی از سال به عنوان یک نماد است که ظرفیت‌های اجتماعی در آن بروز پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ماه مبارک رمضان یک نمونه از بعد اجتماعی اسلام است که در آن جامعه اسلامی را می‌توان یک جامعه معنوی قرار داد و وضع را بهبود بخشید زیرا ظرفیت‌های فراوانی در آن وجود دارد که باید به آن توجه شود.

حجت‌الاسلام خیری بیان داشت: در این ماه فضای رسانه‌ای عوض می‌شود که در ابعاد روحی، معنوی و اجتماعی انسان‌ها بسیار مؤثر است پس می‌شود در غیر ایام ماه مبارک رمضان هم، این فضا مورد توجه قرار بگیرد و آثار آن را هم مشاهده کنیم.

وی با اشاره به تأثیرات خانوادگی ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه اعضای خانواده توجه بیشتری به هم دارند و در مقطع زمانی خاص تحت عنوان افطاری و سحری کنار هم جمع می‌شوند و این کنار هم بودن زمینه‌های معنوی و نشاط روحی، روانی و اجتماعی ایجاد می‌کند و در رفتارهای انسان نمود پیدا می‌کند و مؤثر است.

وی تصریح کرد: این موضوع برای ما دارای پیام و درس است، از این‌رو خانواده‌ها در غیر ماه رمضان نیز باید به هم توجه ویژه داشته و از تجربه‌هایی که کسب کرده‌اند در بقیه سال استفاده کنند.

حجت‌الاسلام خیری اظهار داشت: ماه مبارک رمضان تأثیرات اجتماعی فوق‌ العاده‌ای دارد و توجه مردم به مراکز دینی، مساجد و اشتیاق به سخنرانی‌ها و موعظه‌ها و کارهای جمعی، خیرات، نذرها و کمکهای افراد خیر بیشتر است که باید به این موارد توجه بیشتری کنیم که تنها مختص به این ماه نباشد.

وی با بیان این‌که حماسه دفاع مقدس که در یک مقطع تاریخی ایجاد شد و پشتوانه بسیار عظیم معنوی برای آیندگان است، افزود: دفاع مقدس محصول فضایی است که از جهت اجتماعی ایجاد شده بود، همه افراد جامعه دفاع مقدس را باور کرده و تمام کارهای علمی، پژوهشی و سازندگی در این زمینه انجام می‌دادند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) ابراز داشت: بعد از دفاع مقدس توجه به این معنویت‌ها کاهش پیدا کرد گویا ضرورتی ندارد و به همین جهت یک کم توجهی به معنویت را بعد از این دوران در جامعه مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معنوی، فردی و اجتماعی ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد: معنویت آثار وضعی بسیار زیادی دارد و انسان را به سمت نشاط، پیروزی، اخلاق و هم‌گرایی سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام خیری در پایان گفت: توجهات و اهتماماتی که افراد درماه مبارک رمضان به معنویات دارند تنها مختص به این ماه نباشد، بلکه در همه ایام سال ادامه پیدا کند./9192/ت302/ن

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.