خداحافظ بچه،سرد وملال آور برای مخاطب رمضانی

پ, 05/19/1391 - 08:53
خداحافظ بچه،سرد وملال آور برای مخاطب رمضانی

هر ساله با شروع ماه رمضان،سریال‌های ویژه این ماه جزو ثابت و جدایی ناپذیر سفره‌های مردم دراین ماه می‌شوند.این موضوع آن چنان مورد توجه شهروندان در سال‌های پیش قرار می‌گرفت که تلویزیون

چند روز قبل از شروع ماه رمضان،همه را به دیدن این سریال‌ها دعوت می‌کرد ودائما به تبلیغ این سریال‌ها می‌پرداخت.نکته جالب اینجاست که بخش قابل توجهی از سریال‌های ماه رمضان سال‌های پیش

بسیار هم پرطرفدار بودند.آن چنان که بخش قابل توجهی از مخاطبان رسانه ملی که حتی در طول ماه‌های دیگر سال،توجه چندانی به تلویزیون نداشتند،علاقه خاصی برای تماشای این سریال‌ها از خود

نشان می دادند. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در مورد سریال‌هایی همچون جراحت،ملکوت، ترش وشیرین،بزنگاه،او یک فرشته بود و...مشاهده کرد.

امسال برخلاف سال‌های گذشته نه تنها گرایش چندانی از سوی مخاطبان برای دیدن این سریال‌ها دیده نمی‌شود بلکه محتوا ومضمون سریال‌های امسال مورد انتقاد همین دست از شهروندان هم قرار گرفته است.

سریال خداحافظ بچه با بازی شهرام حقیقت دوست ومهراوه شریفی نیا،از همین دست سریال‌هایی محسوب می‌شود که با توجه به گذشت 17قسمت،نه توانسته دل مخاطبان را به دست بیاورد ونه توفیقی در جلب نظر منتقدان رسانه ملی داشته باشد.به نظر می‌رسد که همین موضوع هم سبب شده که این سریال در دسته ضعیف ترین سریال‌های ماه رمضان قرار گیرد.

شاید بتوان یکی از دلایل این موضوع را در مرحله اول ضعف داستان فیلم وچرخش دائمی قصه آن دانست که این موضوع بعد از همان چند قسمت ابتدایی سریال،داستان آن را به قصه‌ای ملال‌آور همراه با دیالوگ‌های تکراری مبدل ساخته است.آن چنان که کل داستان این سریال به تلاش کاراکتر مرتضی ولیلا برای دزدیدن ویا استفاده از هر راهی برای داشتن یک بچه محدود می شود.از طرف دیگر قصه آن‌قدر یک‌نواخت است که مخاطب با ندیدن چند قسمت آن، چیز خاصی را از دست نمی دهد و به نوعی اصلا با آن همراه نمی‌شود.اتفاقی که در سال‌های پیش معمولا رخ می داد ومخاطبان سریال‌های ماه رمضان دیر یا زود به مخاطبان اصلی آن تبدیل می شدند وحتی کار به جایی می رسید که ماه رمضان ماه آشتی بخش قابل توجهی از مخاطبان فیلم و سریال با رسانه ملی بود.

از سوی دیگر گویا حتی عوامل سازنده سریال«خداحافظ بچه» به اطلاعات اولیه پزشکی لازم برای ساخت این سریال توجه نکرده اند.به عنوان نمونه در یکی از سکانس‌ها پزشک لیلا به او می‌گوید از بین 20درصد زوج نابارور تنها 6درصد آن‌ها درمان می‌شوند که این موضوع به شدت از سوی پزشکان رد می‌شود وحتی برخی را به واکنش واداشته که باید در رسانه ملی اطلاعات صحیح به مخاطب داد نه این‌که بدون مشورت موجب تشویش ونگرانی مخاطبانی که احیانا این مشکل را دارند، شد.

منوچهر هادی،کارگردان این سریال به این موضوع توجه نکرده که نباید این قدر با مسئله‌ای مثل دعا کردن در اماکن مذهبی سطحی برخورد کند. چرا که در یکی از صحنه‌های این سریال، مهراوه شریفی‌نیا در نقش لیلا در حالی که مشغول به دعا کردن در امام زاده صالح است به یکباره با صدای گریه یک بچه مواجه می‌شود وبه سمت این بچه رفته وبا گمان این‌که امام زاده حاجت او را داده او را به خانه می‌برد!

هم‌چنین داستان علاقه لیلا، قصه ناپخته‌ای از کاردرآمده که بیننده اصلا او را باور ندارد.لیلا در این سریال هر جا که بچه‌ای می بیند بدون توجه به حد و مرزهای اجتماعی وقانونی به سرعت درپی مال خود کردن او برمی‌آید وهمین موضوع گاهی اوقات سبب تمسخر قصه سریال توسط بیننده می شود.

سوژه این سریال می‌توانست در قالبی جدی‌تر وبا نگاهی کارشناسانه‌تر مورد بررسی قرار گیرد تا هم یک موضوع مهم اجتماعی با نگاهی عمیق‌تر برای عوام جامعه بیان شود وهم نگرانی بخشی از زوج‌های جوان دراین باره مطرح شود.

رضافرخی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.