شاخصه های مهم مدیریتی در کلام امیرالمومنین(ع)

پ, 05/19/1391 - 08:49
شاخصه های مهم مدیریتی در کلام امیرالمومنین(ع)

  مدیر حوزه علمیه استان قم به تبیین مهم ترین شاخصه های مدیریت اسلامی از نگاه امام علی (ع) پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال در گفتگو با پایگاه اطلاع رسان یبسیج طلاب  ضمن تسلیت ایام شهادت مولی الموحدین علی (ع) اظهار داشت: در همه ایام سال به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، مدیران جامعه و کسانی

که قلبشان برای اداره جامعه بیش از دیگران می تپد، باید گوش جان به نصایح و اندرزهای مولا علی (ع) بسپارند و از این دریای عظیم و غنی، ره توشه برگیرند.

* رهنمودهایی که چراغ راه کارگزاران است

وی افزود: حضرت (ع) به ویژه در باب مدیریت جامعه، نکات بسیار جامع و راهگشایی را بیان فرموده اند که به خوبی می تواند چراغ راه همه کارگزاران نظام اسلامی باشد.

مسئول حوزه مدیریت حوزه های علمیه کشور ادامه داد: امام علی (ع) در وهله نخست وجود مدیر را در هر جامعه و تشکیلاتی لازم می داند زیرا حتی وجود مدیر بد بهتر از نبود مدیر است چرا که نتیجه نبود مدیر ، هرج و مرج می باشد.

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات حکیمانه مولای متقیان در کتاب شریف نهج البلاغه، ابراز داشت: حضرت از جمله مهم ترین شاخصه های یک مدیر را عقل، درایت ، آگاهی و دور اندیشی می دانند و بر پرهیز از اقدام بدون تدبیر تاکید دارند.

* ضرورت درایت و جامع نگری در امر مدیریت

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال اضافه کرد: بر اساس دیدگاه امام (ع)، تعقل، درایت و دوراندیشی در امر مدیریت باعث می شود که افراد در کار خود پشیمان نشوند.

وی بیان داشت: از سویی اگر مدیر با درایت و جامع نگری امور مربوطه را کنترل کند این مساله باعث می شود که با هجوم مشکلات و بحران های مدیریتی مواجه نگردد.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: در واقع اگر یک مدیر به جوانب و ظرافت های کار اجرایی بی توجه باشد ، بحران ها و مشکلات به سراغ او می آید.

* هم قاطعیت ، هم ملاطفت

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که می‌توان از کلام امیرالمومنین (ع) استخراج کرد این است که یک مدیر در عین قاطعیت باید با لطافت، نرمی و ملاطفت عمل کند؛ چرا که اگر این دو بعد را با هم داشته باشد می تواند بر مشکلات چیره شود.

* نقش مهم تجربه در تصمیمات مدیریتی

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال همچنین با تاکید براین که یکی دیگر از شاخصه های مدیریت در نگاه امام علی (ع) توجه به بحث تجربه است ،گفت: یک مدیر نباید تنها به علم و اندوخته های تئوری خود توجه کند، بلکه لازم است تجربه را هم در تصمیمات خود دخیل نماید؛ چرا که بدون توجه به این مهم، دچار لغزش های مدیریتی می گردد.

مدیر حوزه علمیه استان قم ادامه داد: از دیگر سو، یک مدیر همیشه باید به دنبال چاره اندیشی باشد و برای حل مشکلات از همه توان خود بهره ببرد.

توجه به پاکی و اصالت خانوادگی مدیر

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله پاکی و طهارت یک مدیر اشاره کرد و افزود: امیرالمومنین (ع) در نصایح و فرامین خود به مسئولان و کارگزاران خویش می فرماید: «کسانی را برای خدمت به جامعه انتخاب کنید که دارای طهارت ،پاکی و حیا باشند و در ضمن از اصالت خانوادگی بهره مند باشند.»

مسئول حوزه مدریت حوزه‌های علمیه کشور همچنین با بیان این که باید افراد صدوق، خدمتگزار، صالح و دارای طهارت مولد برای مسئولیت انتخاب شوند، اظهار داشت: کسی که سوابق نابجایی دارد و از سویی دغدغه خدمت به مردم را ندارد ، از نگاه امام علی (ع) اساسا انتخاب او به عنوان مدیر و مسئول جامعه اسلامی، اشتباه بسیار بزرگی است.

* لزوم تفکیک وظایف مدیریتی از نظارتی

وی با اشاره به این نکته مهم که فرد واحد نمی تواند هم مدیر خوبی باشد و هم ناظر خوبی ، گفت: حضرت امیر (ع) می فرماید که باید اداره کنندگان جامعه و کارگزاران از کسانی که می خواهند نظارت بر اجرا داشته باشند، جدا باشند؛ چرا که اگر ناظر همان مدیر باشد نمی تواند خوب بر امور نظارت داشته باشد.

* عدالت اجتماعی؛ ملاک اصلی حکومت علوی

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: بی شک اگر ما بتوانیم از رهنمودهای شخصیت بزرگ تاریخ یعنی امام علی (ع) و نیز بیانات مقام معظم رهبری به درستی در اداره جامعه بهره بگیریم انشاالله می توانیم در راستای تحقق عدالت اجتماعی که ملاک اصلی حکومت علوی است، گام های بسیار خوبی برداریم و موفق باشیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.