حسن خلق جواز عبور از پل صراط است

س, 05/17/1391 - 08:56
حسن خلق جواز عبور از پل صراط است

 استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند«ای مردم کسی که در این ماه اخلاقش را نیکو کند به او جواز عبور از پل صراط داده می‌شود در آن روزی که قدمها در صراط می‌لغزند».

حجت‌الاسلام نقی منفرد، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب بیان داشت: انسان مؤمن در ماه مبارک رمضان با روزه گرفتن قلبش با صفا و نورانی می‌شود و می‌تواند نفس اماره خود را کنترل و فرصت خوبی برای او در رعایت مسائل اخلاقی و تمرینی برای بقیه سال باشد.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) در خطبه معروف شعبانیه به مسلمان‌ها توصیه می‌کنند که در این ماه سعی کنید حتما مسائل اخلاقی را رعایت و اخلاقتان را نیکو کنید و در برابر حسن خلق وعده پاداشی بزرگ می‌دهد.

وی ادامه داد: حضرت می فرمایند «ای مردم کسی که در این ماه اخلاقش را نیکو کند به او جواز عبور از پل صراط داده می‌شود در آن روزی که قدمها در صراط می‌لغزند».

حجت‌الاسلام منفرد ابراز داشت: اگر کسی در این ماه سعی و تلاش کند که شر و بدی خودش را از دیگران باز دارد و به دیگران بدی نکند فردای قیامت خداوند غضبش را از او دریغ و خشمش را از او برمی‌دارد.

وی تصریح کرد: اگر شخصی در ماه مبارک رمضان یتیمی را اکرام کند این انسان فردای قیامت مورد تکریم خدای بزرگ واقع می‌شود و هر کس در این ماه صله رحم انجام دهد خداوند در قیامت رحمتش را به او می‌رساند و اگر در مقابل با خویشان و بستگان قطع رحم کند موجب قطع رحمت الهی از او می‌شود.

استاد سطح عالی حوزه گفت: ماه مبارک رمضان برکات فراوانی دارد که یکی از آنها آمرزش گناهان مؤمنین روزه‌دار است اما این آمرزش مطلق نیست بلکه دارای شرایطی از جمله رعایت مسائل اخلاقی است.

وی اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: هر کس در این ماه به این شش صفت تمسک کند خداوند گناهان او را می‌بخشد اول اینکه سعی کند در این ماه دینش را حفظ کند، دیگری نفس خود را از گناه نگه دارد، صله رحم انجام دهد، همسایه آزاری نکند، مراعات حال برادران دینیش را بکند و مواظب زبانش باشد تا موجب اذیت و آزار دیگران نشود.

حجت‌الاسلام منفرد افزود: اگر انسانی در این ماه غیبت مسلمانی را بکند خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه‌اش را نمی‌پذیرد مگر اینکه آن فرد از شخص غیبت کننده راضی شود.

وی بیان داشت: در روایتی امام صادق (ع) از پدران بزرگوارشان نقل می‌کنند که پیامبر گرامی اسلام(ص) شنیدند که زنی در حال روزه به کنیزش فحش داده، حضرت آن زن را خواستند و طعامی هم آماده کرده و به او گفتند غذا بخور زن گفت یا رسول الله من روزه‌ام و نمی‌توانم غذا بخورم، حضرت فرمود تو چگونه روزه هستی در حالی که به کنیزت ناسزا گفتی.

استاد سطح عالی حوزه اضافه کرد: امام صادق (ع) به یکی از یارانش می‌فرماید: «روزه گرفتن تنها به  تحمل گرسنگی و تشنگی نیست بلکه انسان باید یک سری حقوق را نسبت به خدای بزرگ و مؤمنین رعایت کند» و خداوند روزه را حجاب، ساتر و مانعی از کارهای زشت قرار داده است.

وی در توصیه به مبلغان بیان داشت: آنها باید از برکات این ماه برای کسانی که از ثواب‌های آن بی‌اطلاع هستند بگویند و احادیث مرتبط با ماه مبارک رمضان را برای آنها بخوانند و یادآوری کنند تا در این ماه که قلب‌ها رقیق و نرم و آماده پذیرش است در افراد جامعه اثر بگذارد.               

حجت‌الاسلام منفرد تأکید کرد: مبلغان باید بررسی کرده و نقاط ضعف اخلاقی را در منطقه تبلیغی خود را پیدا کنند و بر اساس آن نیازها به تبلیغ مسائل اخلاقی بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان انسان به خدا بیشتر نزدیک می‌شود و ظرفیت و استعداد الهی شدن پیدا می‌کند و با توجه به اینکه ماه بهار قرآن، دعا، استغفار و طلب آمرزش است انسان می‌تواند گذشته را جبران و خودش را با دستورات اسلامی منطبق کند.

 وی در پایان گفت: بهترین توصیه این است که از فرصت ماه مبارک رمضان حداکثر استفاده را بکنند و آن را به راحتی از دست ندهند زیرا زمان به سرعت می گذرد و معلوم نیست که انسان بتواند رمضان سال آینده را درک کند./9192/ت302/ن

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.