تبلیغ روحانیون در زندان ها زندانیان را متحول می کند

س, 05/17/1391 - 08:49
تبلیغ روحانیون در زندان ها زندانیان را متحول می کند

  رئیس اداره فرهنگی تربیتی قضائی اداره کل زندان‌های قم با تاکید بر نقش روحانیون در پیشگیری از جرایم در جامعه گفت: تبلیغ روحانیون در زندان ها ،‌زندانیان را متحول می کند.

حجت‌الاسلام قاسم صفائی، رییس اداره فرهنگی قضایی اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  اجرای برنامه‌های فرهنگی با اولویت قرآن و نماز را سیاست‌های سازمان زندان‌ها معرفی کرد وگفت: یکی از رویکرد‌ها و سیاست‌های اصلی برنامه‌های فرهنگی سازمان زندان‌ها، با اولویت قرآن و نماز است که در این راستا از مبلغان حوزه علمیه قم و اساتید مبرز قرآنی برای این کار استفاده می‌شود.

وی افزود:‌ مبلغان دینی با حضور در زندان‌ها علاوه بر اقامه نماز و بیان احکام شرعی، به تبیین مفاهیم دینی و نهج‌البلاغه و معارف قرآن می‌پردازند.

رئیس اداره فرهنگی قضائی اداره کل زندان‌های قم با اشاره به توسعه فعالیت‌های قرآنی اداره کل زندان‌ها در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در کنار برگزاری کلاس‌های ‌روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و تفسیر و مفاهیم قرآن کریم، ‌روخوانی یک جزء قرآن نیز به صورت روزانه برگزار می‌شود که با استقبال گسترده مددجویان نیز همراه بود؛ البته این طرح برای کارکنان و سربازان زندان نیز برگزار می‌گردد.

حجت‌الاسلام صفائی، وجود حوزه علمیه قم و بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) را فرصتی مناسب برای اداره کل زندان‌های قم معرفی کرد و افزود: با توجه به این ظرفیت، توانسته‌ایم میان مراکز تبلیغی و سازمان زندان‌ها پلی ایجاد کنیم؛ بطوری که در تمامی ایام سال از وجود اساتید و روحانیون برجسته بهره‌مند هستیم.

* استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه قم

وی درباره تعامل با حوزه علمیه قم گفت: تا امروز تعامل خوبی میان اداره کل زندان‌ها و حوزه‌های علمیه وجود داشته است که در این میان، حوزه به عنوان کانون نشر معارف دینی،‌ نیازهای تبلیغی ما را برطرف کرده است که گاهی بیشتر از سهمیه ما دراین عرصه وارد شده است.

رئیس اداره فرهنگی قضائی اداره کل زندان‌های قم با بیان این که مبلّغ باید نسبت به مسائل اجتماعی و قوانین و مقررات زندان و سیستم قضائی، آشنایی اجمالی و اولیه داشته باشند تا بتوانند تبلیغی موفقیت‌آمیز در بین زندانیان داشته باشد، یادآور شد: زندان قوانین و مقررات خاص خود را دارد، اگر مبلغ نسبت به اینها آشنا نباشد و به آنها اهتمام نداشته باشد، شاید نتواند موفق شود.

حجت‌الاسلام صفایی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای حضور مبلغان در زندان‌ها، اظهار داشت: طلابی که در ایام تابستان، در طرح هجرت شرکت می‌کنند، به مرکز پژوهش‌های سازمان زندان‌ها اعزام و پس از گذراندن آموزش‌هاییاولیه و تشکیل پرونده به تبلیغ معارف اهل‌بیت(ع) در زندان‌ها می‌پردازند.

* برگزاری کلاس های توجیهی برای مبلغان

وی با بیان این که برای استفاده حداکثری از حضور مبلغان در زندان‌ها، کلاس‌های توجیهی برگزار می‌شود، ادامه داد: برای تمامی مبلغان جلسات توجیهی برگزار و نکات لازم ارائه می‌شود.

وی در ادامه به ظرفیت‌های تبلیغی موجود در زندان‌ها اشاره و بیان کرد:‌ محیط زندان محیط خاصی است و تبلیغ در آن، نسبت به دیگر جاها، تفاوت‌هایی دارد؛ به این معنی که‌ افرادی که در جامعه مشکل اجتماعی دارند، به زندان می‌آیند.

رئیس اداره فرهنگی قضائی اداره کل زندان‌های قم با بیان این که اکثر زندانیان کسانی هستند که از آموزه‌های دینی فاصله گرفته‌اند، گفت: کسی که با مفاهیم دینی آشنا شده، هیچ‌گاه اعمال خلاف انجام نمی‌دهد؛ بنابراین، روحانیون با حضور در جمع زندانیان و انجام فعالیت‌های تبلیغی، می‌توانند نقش اساسی در جلوگیری از وقوع جرائم درجامعه داشته باشند.

وی، یکی از مهم‌ترین مشکلات که منجر به  زندانی شدن افراد می‌شود را دوری از مکتب اسلام معرفی کرد و ادامه داد: شاید بسیاری از زندانیان در بیرون از زندان ارتباطی با مساجد،‌ روحانیون و برنامه‌های قرآنی و... نداشته باشند، ولی در زندان، فرصتی است که در این کلاس‌ها شرکت کنند و با معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) آشنا ‌شوند؛ بنابراین،‌ روحانی‌ که در زندان به عنوان مبلغ حضور دارد، باید نسبت به مسائل  شرعی و دینی آگاهی کاملی داشته باشند.

حجت‌الاسلام صفائی افزود: اگر زندانی از مدتی که در زندان است،‌ بهره کافی را ببرد و نسبت به احکام ومسائل شرعی‌ آشنا شوند،‌این امکان برای او وجود دارد که پس از آزادی، از معارف دینی در راستای تشکیل زندگی درست بهره‌مند شود.

* زندانیان به مسیر درست بر می گردند

رئیس اداره فرهنگی قضائی اداره کل زندان‌های قم به تأثیرگذاری فعالیت‌های تبلیغی روحانیون در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: با حضور روحانیون در کنار زندانیان، ارتباط خوبی میان آنها برقرار می‌شود که بر اساس آن، افرادی که سال‌ها از مسیر درست دور بوده‌اند، این فرصت را دارند که زندگی خوبی داشته باشند.

حجت‌الاسلام صفائی در ادامه به فضای فرهنگی حاکم  در قم  اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود حوزه علیمه قم، بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه(س)، وجود ومراجع و علما و دیگر ظرفیت‌های دینی و مذهبی، فضای حاکم بر  زندان‌های قم نیز متأثر از فضای فرهنگی قم است.

وی افزود:‌ البته در دیگر زندان‌های کشور نیز برنامه‌های فرهنگی گسترده‌ای اجرا می‌شود، ولی در قم به صورت ویژه‌ای این برنامه‌ها در حال اجراست؛ به گونه‌ای که، نماز صبح هم به صورت جماعت برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگی قضائی اداره کل زندان‌های قم به دیگر برنامه‌های فرهنگی در زندان‌های استان اشاره کرد و گفت: درس اخلاق هفتگی برای زندانیان و کارکنان، برگزاری برنامه‌های مذهبی در مناسبت‌های دینی،‌ برگزاری مسابقات فرهنگی از سوی بیوت مراجع عظام تقلید، دیدار مسئولان زندان‌ها با مراجع عظام تقلید و علما و...، از دیگر برنامه‌های اداره کل زندان‌های قم می‌باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.