کسب ورع و تقوا بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان است

چ, 05/11/1391 - 08:42
کسب ورع و تقوا بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان است

 استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که روزه داری در ماه رمضان تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست، گفت: در روایت است وقتی امیر مومنان(ع) از رسول اکرم(ص) پرسیدند بهترین اعمال در این ماه چیست، ایشان فرمودند«به دست آوردن ورع و تقوا».

حجت‌الاسلام محمدرضا صفائی بوشهری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب با اشاره به ظرفیت های معنوی ماه مبارک

رمضان گفت: ماه رمضان، ماه سازندگی، انسان شدن و انسان سازی است؛ این ماه دارای شرافت، عزت و کرامت است و باید از تمام این ظرفیت ها برای خودسازی استفاده کنیم.

وی در ادامه عصاره این ماه را شناخت گناه، انجام ندادن آن‌‌‌ و به دست آوردن تقوا و پرهیزکاری بیان کرد و ابراز داشت: دراین ماه باید انسان به خود باوری و خدا باوری

برسد و به فطرت انسانی برگردد و خود را از ارتکاب به گناه حفظ کند؛ ملاک نام گذاری عید فطر هم برگشتن فرد به فطرت انسانی خود است.

استاد اخلاق حوزه علمیه، ورع را به پرهیزکار و اخلاص در عمل تقسیم بندی کرد و گفت: پرهیزکاری یعنی شخص در این ماه اصلا گناهی را مرتکب نشود و انجام ندهد و ورع که بالاتر از نوع اول است، یعنی شخص افزون بر آن که گناهی را مرتکب نمی شود حتی به شبهات نیز مرتکب نشده و انجام ندهد.

وی با بیان این که روزه داری در ماه رمضان تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست و روزه دار شاگرد خدا است و باید اوامر خداوند را اطاعت کند، گفت: در روایت است وقتی امیر مومنان(ع) از رسول اکرم(ص) پرسیدند بهترین اعمال در این ماه چیست، ایشان فرمودند«به دست آوردن ورع و تقوا». 

حجت‌الاسلام صفائی بوشهری در ادامه ماه رمضان را بهترین زمان برای تخلیه از رذائل پست اخلاقی و حلول اخلاق پسندیده و حسنه در وجود انسان ها دانست و افزود: در این ماه می توانیم با قرائت قرآن و دعا خود را از دام رذائل اخلاقی دور کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اساس قرائت قرآن را عمل به آیات آن دانست و خاطر نشان کرد: شرط تأثیرگذاری مطلوب قرآن در شخص افزون بر قرائت و تفکر در آیات قرآن، حضور قلب، فهم، تطبیق و پس از علم پیدا کردن به آیات، عمل به آن است که تنها با عمل کردن می توان نجات پیدا کرد.

وی ارتباط با ائمه(ع)را تنها راه به دست آوردن رضایت خدا دانست و با بیان این که بهترین راه خداشناسی و جلب رضایت خدا، عمل به سفارشات امامان معصوم(ع) است، افزود: ائمه اطهار(ع) صراط مستقیم هستند و فردی که نسبت به امام زمان(ع) خود معرفت و محبت دارد و تابع فرمایشات ایشان است، در انجام معرو‌ف‌ها و ترک منکرات تلاش می کند.

حجت الاسلام صفائی بوشهری در ادامه سحرها را بهترین زمان برای تفکر در قیامت دانست و اظهار داشت: سحرهای ماه رمضان بهترین زمان برای تفکر درباره خدا، قیامت و هدف از خلقت انسان است، باید در این زمان به  صیقل دادن دل و استغفار از گناهان بپردازیم.

وی همچنین پرخوری در هنگام سحر را مانع از پیشرفت معنوی دانست و افزود: افراد در هنگام سحر باید تهجد و تزرع داشته و در حد امکان از دعاهای وارد شده غافل نشوند و از پرخوری که مانع پیشرفت و ترقی معنوی افراد است، بپرهیزند.

این استاد حوزه، رفتار و عمل مبلغان را بهترین الگو برای مردم دانست و با بیان این که رسیدن به علمیت و مدیریت مهم ترین وظیفه مبلغان است، ابراز داشت: سخنرانی حق الناس است، از این رو مبلغان در سخنرانی های که انجام می دهند با علمیت کافی و مدیریت صحیح و برنامه ریزی مناسب وقت مردم را هدر ندهند.

وی مبلغان را به رعایت تقوای سیاسی دعوت کرد و یادآور شد: تبلیغ ماموریتی الهی برای مبلغان است و مبلغان باید در امر تبلیغ تنها رضای خدا را در نظر بگیرند و تقوای سیاسی را رعایت کنند و از غیبت افراد بپرهیزند؛ بهتر است پیش از رفتن به منبر و انجام سخنرانی دو رکعت نماز بخوانند و از خدا بخواهند که در این ماموریت یاریشان کند.

حجت‌الاسلام صفائی بوشهری خواستار بیان احکام فقهی، اخلاقی و اعتقادی برای مردم شد و افزود: مبلغان باید مردم را از فضائل اخلاقی، اعتقادی و احکام فقهی سیراب کنند، همچنین مردم را به شناخت شیطان و معادشناسی تشویق کرده و با بیداری اسلامی و چهره های واقعی شیطان های انسانی مانند امریکا واسرائیل آشنا کنند. /9193/ت302/ی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.