نامگذاری سوره‌های قرآن جنبه توقیفی ندارد

د, 05/09/1391 - 08:18
نامگذاری سوره‌های قرآن جنبه توقیفی ندارد

 حضرت آیت‌الله سبحانی با تاکید بر این‌که نامگذاری سوره‌های قرآن کریم جنبه توقیفی ندارد، گفت: نیازی نیست در نامگذاری سوره‌ها حتماً از ناحیه پیامبر اکرم(ص) یا ائمه معصومان(ع) این امر صورت گرفته باشد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید  در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، به تفسیر سوره تین پرداخت و گفت: در برخی از تفاسیر نام این سوره تین و در بعضی نیز والتین آورده شده است.
این مرجع تقلید با بیان این‌که نام گذاری سوره‌ها جنبه توقیفی ندارد، ابراز کرد: نیازی نیست در نام‌گذاری سوره‌ها حتماً از پیامبر اکرم(ص) یا ائمه معصومان(ع) این امر صورت گرفته باشد.
حضرت آیت‌الله سبحانی نام سوره، شماره آیات سوره، محل نزول سوره و اهداف سوره را از ضروریات تفسیر برشمرد و گفت: شماره آیات این سوره هشت است و اختلافی نیز در این شماره بین مفسران وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان این‌که سوره تین مکی است، به تبیین سوره‌های مکی و راه‌های تشخیص آنها از سوره‌های مدنی پرداخت و اظهار داشت: در سوره‌های مکی آهنگ آیات و فواصل آنها کوتاه است.
این مرجع تقلید اضافه کرد: از مضمون این سوره‌ نیز می‌توان به مکی بودن آن پی برد چون این گونه سوره‌ها غالباً درباره معارفی همچون توحید، شرک و زندگی اخروی سخن می‌گویند.
حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: وقتی در این سوره با اشاره نزدیک به بلد امین قسم خورده می‌شود مشخص می‌شود که پیامبر اکرم(ص) در مکه بوده که این سوره بر ایشان نازل شده است.
وی در ادامه با بیان این‌که تمام سوره‌های دارای روح و هدف هستند، به تبیین اهداف سوره تین پرداخت و گفت: این سوره در وصف روز جزا نازل شده است و بشر را توبیخ می‌کند که چرا به این روز ایمان ندارند.
 این مرجع تقلید با بیان این‌که قسم به غیر خدا گاهی برای بیان عظمت خداوند، قداست یک شی و یا برای بیداری فکر و اندیشه بشری است، به اعتقاد غلط وهابیت که گمان می‌کنند به غیر از خدا نمی‌شود قسم یاد کرد اشاره و ابراز داشت: این سوره نشان می‌دهد که به غیر از خدا نیز می‌توان قسم خورد.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان بلد امین در سوره تین را مکه مکرمه دانست و گفت: مراد این آیه امن تشریعی است نه تکوینی، یعنی اگر قاتلی به حرم پناه آورد نمی‌توان آنرا قصاص کرد بلکه باید بر آن سخت گیری کرد تا از آنجا خارج شود و بعد حکم را بر آن جاری کرد./927/پ202/ج    
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.