نگاه صحیح جامعه به ایتام منشأ تحول اجتماعی است

ی, 05/08/1391 - 09:06
نگاه صحیح جامعه به ایتام منشأ تحول اجتماعی است

آیت الله شفیعی گفت: محبت به کودکان یتیم آنان را تبدیل به شخصیت هایی نابغه و تاثیرگذار می کند و اگر به آنها محبت نشود و از تریبت درستی برخوردار نباشند، جنایتکار بار می آیند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آیت الله سید علی شفیعی، نایب رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان،  در هشتمین روز از سخنرانی خود در مسجد آیت الله شفیعی اهواز، با اشاره

به فرازی از دعای این روز مبنی بر «اللهم ارزقنی فیه رحمت الایتام و اطعام الطعام و افشاء السلام و صحبۀ الکرام؛ خدایا، در این روز رحمت ایتام، اطعام طعام، افشاء سلام و مصاحبت کرام را به من روزی کن»، به تفسیر بخشی از این دعا پراخت.

 وی محبت داشتن به ایتام را عبادتی بزرگ و انجام دادن آن در ماه رمضان را عبادتی بزرگتر خواند و افزود: زمان و مکان در تقویت عبادت مؤثر است که در این جا با توجه به روزه بودن مردم، رسیدگی آنان به فقرا و ایتام تأثیرگذاری روحی و معنوی بسیار فراوانی خواهد داشت.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر «فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر؛ یتیم را زبون مدار ‏و گدا را با خشونت مران» افزود: محبت به کودکان یتیم آنان را تبدیل به شخصیت هایی نابغه و تاثیرگذار می کند و اگر به آنها محبت نشود و از تریبت درستی برخوردار نباشند، جنایتکار بار می آیند.

آیت الله شفیعی به زندگی مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی اشاره و عنوان کرد: ایشان در 8 سالگی پدر خود را از دست داد اما تحت تربیت صحیحی قرار گرفت و در حوزه علمیه درس خواند و به مرجعیت رسید و از جمله شخصیت های تاثیر گذار اسلامی شد.

 وی با بیان این که پیامبراکرم(ص) نیز از یتیمانی بودند که در دامن تربیت صحیح عبدالمطلب و ابوطالب قرار گرفت، ادامه داد: شخص حضرت امام راحل(ره) از کسانی بودند که تحت تربیت و محبت صحیح قرار گرفتند و تبدیل به شخصیتی تأثیرگذار در تاریخ معاصر شدند.

برخی ها بخشش و سخاوت را با اسراف جا به جا می کنند

مدرس درس خارج حوزه علمیه خوزستان اطعام طعام را به گستردن سفره های رنگارنگ ندانست و هشدا داد: برخی ها بخشش و سخاوت را با اسراف اشتباه می گیرند، که باید گفت اطعام عبارت از تأمین غذای یک انسان گرسنه است.

وی با تأکید بر این که در اطعام نباید انگیزه های شخصی وجود داشته باشد، تصریح کرد: بنا به قول قرآن کریم از آن غذای حد متوسط خودتان به دیگران بدهید چرا که کم تر و یا بیشتر از آن باعث تحقیر و یا بروز مشکلات دیگری می شود.

آیت الله شفیعی به تشریح مقوله سلام در دعای روز هشتم پرداخت و افزود: کلمه سلام از نام های خداوند سبحان است که به معنای سلامتی می باشد، هیچ دین و مکتبی به اندازه دین اسلام به مسأله سلام کردن اهمیت نداده است.

عمل کردن به دعاهای روزانه ماه رمضان توشه معنوی فراوانی در بر خواهد داشت

نایب رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان در تفسیر جمله «صحبۀ الکرام» از دعای روز هشتم ماه رمضان ابراز داشت: بکوشیم در این دنیا با خوبان هم زیست و دوست باشیم؛ چرا که این موضوع سبب انتقال خوبی ها و انجام عمل نیک می شود.

مدرس درس خارج حوزه علمیه خوزستان در پایان تأکید کرد: اگر انسان بتواند مضامین دعاهای روزانه این ماه پرفضیلت را در خود  پرورش دهد، توشه معنوی فراوانی برای خود ذخیره خواهد کرد./9463/پ202/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.