علاقه اهل سنت ترکیه به اهل بیت علیهم السلام

پ, 05/05/1391 - 08:18
علاقه اهل سنت ترکیه به اهل بیت علیهم السلام

  اهل سنت ترکیه با توجه به آشنایی به مبانی دینی و معارف اسلامی، علاقه وافری به اهل‌بیت علیهم السلام دارند .

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت‌الاسلام والمسلمین عبد‌اللهی، نماینده جامعة‌المصطفی در ترکیه در یک نشست تخصصی در مجتمع امین، درباره جغرافیای مذهبی

ترکیه، اظهار داشت: ترکیه با نیمی از وسعت ایران اسلامی، جمعیتی 75 میلیونی دارد که نژاد قالب آن، ترک‌های آناتولی عثمانی با مذهب حنفی هستند.

وی در تبیین مذاهب موجود در ترکیه گفت: بالاترین رقم، سنی‌های حنفی مذهب هستند که جمع کثیری را در این کشور تشکیل می‌دهند، همچنین ‌علوی‌ها، شافعی‌ها و همچنین اقلیت‌های

مذهبی چون یهودیت و مسیحیت نیز تشکیل دهنده مذهب این کشور هستند. به طوری که حدود 20 میلیون علوی به گرایش های نُصیری، بکتاشی و ... در ترکیه زندگی می کنند.

نماینده جامعة‌المصطفی در ترکیه گفت: شیعیان و اهل سنت حنفی ترکیه با توجه به تاکیدشان بر عقلانیت، قرابت بیشتری با هم دارند، اهل سنت ترکیه با توجه به این که در فضاهای

سیر و سلوک و مباحث عرفانی هستند، محبت زیادی به اهل‌بیت دارند؛ به گونه‌ای که متولیان امور دینی، خطبا، منبری‌ها و رسانه‌ها، در طول سال، به تبیین مناقب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌پردازند.

دکتر رسول عبداللهی به دینداری مردم ترکیه و اهتمام آنها به فرایض دینی اشاره و تصریح کرد: مردم ترکیه اهتمام ویژه ای به مساجد دارند و ما شاهد رشد گرایش به حجاب در این

کشور هستیم. کما اینکه در ماه مبارک رمضان نیز فضای شاد و معنوی در ترکیه ایجاد شده و مردم این کشور ماه رمضان را همچون یک جشن معنوی در مساجد و میادین سپری می کنند.

وی با بیان این که آموزش و تدریس در ترکیه به عهده وزارت آموزش و پرورش و سازمان یوک است، به سازمان دیانت ترکیه اشاره کرد و گفت: سازمان دیانت ترکیه، سازمان مقتدر و توانمندی است که عمده مساجد و همه امور دینی را بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبد‌اللهی با اشاره به تمرکز تمامی فعالیت‌های اسلامی و دینی در سازمان دیانت ترکیه گفت: در این سازمان، مرکز تحقیقاتی «ایسام» تأسیس شده است که کارهای پژوهشی و دایرةالمعارف نویسی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: ریاست این مرکز بر عهده آقای گورمز است که شخصیتی باهوش، فهمیده، عالم و روشنفکر می باشد و روابط خوبی با جامعة المصطفی دارد.

نماینده جامعة المصطفی در ترکیه در بخش دیگری از این نشست با بیان این که بیشتر مراکز تجاری، توریستی، دانشگاهی و... در بخش اروپایی استانبول است، گفت: درست است که پایتخت سیاسی این کشور در آنکار است، ولی پایتخت فرهنگی و حتی عقبه پایتخت سیاسی ترکیه، استانبول می‌باشد، از این رو اکثر کشورها، جایگاهی را برای خود در استانبول ایجاد کرده‌اند و با آن در ارتباط هستند.

وی درباره ارتباط دولت ایران و ترکیه گفت: ایران و ترکیه، دو قدرت اسلامی غیر عربی در منطقه هستند که ارتباط و همدلی این دو کشور برکات زیادی را به نفع منطقه، جهان اسلام و بشریت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبد‌اللهی به سیاست‌های گسترده ترکیه در بخش جذب توریست اظهار داشت: بحث توریست یکی از منابع جذب بودجه  این کشور است، این کشور با بیش از 80 کشور لغو روادید داشته و با وضع قوانین در راستای آسان‌سازی رفت و  آمد و حضور مسافران خارجی در کشور و سرمایه‌گذاری آنها، دنبال اهداف و توسعه فرهنگ خود هستند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.