وقت مطالعه برای روزه‌داران

د, 05/02/1391 - 07:25
وقت مطالعه برای روزه‌داران


  روزه‌ای از نظر طبی و بهداشتی مفید است که در پایان ماه مبارک رمضان وزن فرد چند کیلو کاهش یابد؛ اگر ما در غذا خوردن افطار و سحر افراط کنیم،‌ آثار بهداشتی را دریافت نخواهیم کرد؛ به این معنی که نه تنها چربی‌ها و سموم بدن دفع نمی‌شود، بلکه بر آن افزوده می‌شود.

دکتر حسینعلی علائی، یکی از تربیت یافتگان مکتب امام صادق‌(ع) است که با دارا بودن سطح 3 تخصصی تفسیر و علوم قرآن، در عرصه پزشکی نیز به عنوان یکی از فرزندان حوزه، منشاء خدماتی به جامعه اسلامی است و هم‌اکنون عهده‌دار مسئولیت درمانگاه 22 بهمن تامین اجتماعی قم می‌باشد،

این پزشک حوزوی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب با اشاره به اهمیت روزه در سلامت جسم و روح انسان،  در توصیه های به روزه داران، به بررسی نقش  روزه در پیشگیری از برخی بیماری ها پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت روزه ماه مبارک رمضان، گفت: خدا در آیه 183 سوره مبارکه بقره درباره وجوب روزه می فرماید "روزه در این ماه بر شما واجب شد، همان طور که بر پیشینیان شما نیز واجب بود تا باتقوا شوید".

*تاثیر روزه درپیشگیری از بیماری ها

این پزشک حوزوی با بیان این که روزه‌داری اثرات و برکات فردی و اجتماعی فراوانی دارد، افزود: با دقت در آیات و روایات، به این نتیجه می‌رسیم که واجبات و محرمات، آثار پیشگیری دارد؛ روزه نیز اثرات پیشگیری زیادی دارد، به

این معنی که روزه گرفتن موجب تلطیف روح، تقویت اراده، تعدیل غرائض و... می‌شود.

رییس درمانگاه 22 بهمن تامین اجتماعی قم، روزه‌داری را عبادتی برای فاصله گرفتن از ابعاد حیوانی و پرداختن به بعد معنوی و روحانی معرفی کرد وخاطرنشان کرد: بر اساس روایات معصومین(علیهم‌السلام) خداوند روزه را واجب کرده که روح اخلاص را در ما پرورش دهد و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند از خالص‌ترین عبادات باشد.

*آثار بهداشتی و درمانی روزه

وی درباره آثار مادی و جسمانی روزه‌داری، گفت:  در آثار مادی و جسمانی روزه‌داری نیز جنبه پیشگیری آن مقدم است؛ روزه‌داری از تجمع مواد زائد و سموم در بدن جلوگیری می‌کند؛ البته در کنار این آثار پیشگیری، آثار درمانی فراوانی نیز بر اساس روایات بر آن وارد شده است.

علایی به وجود برخی آثار اجتماعی در روزه‌داری اشاره کرد و گفت: از جمله این آثار، مساوات و برابری میان انسان‌ها است که امام صادق(ع) در این باره بیان می‌دارند که خداوند روزه را قرار داد تا اغنیا نیز مزه گرسنگی و فقر را بچشند.

وی در ادامه به مسائل بهداشتی در روزه‌داری اشاره کرد و گفت: در افطار کردن، مسائل زیادی در روایات وجود دارد که روزه‌داران برای بهره‌مندی از آثار و برکات روزه، به ویژه در عرصه جسمانی، باید آن را رعایت کنند.

*نحوه افطار در ماه رمضان

این پزشک حوزوی، افطار کردن با غذاهای سبک و سهل الهضم را از جمله توصیه‌های اسلامی معرفی و بیان کرد: با توجه به این که در هنگام افطار، معده انسان ساعت‌ها خالی بوده است. باید سعی شود  افطار با غذاهای سهل العضم شروع شود و با فاصله حدود نیم‌ساعت،‌ وعده شام خورده شود؛ البته در شام خوردن نیابد زیاده روی کرد، به گونه‌ای که شخص احساس سنگینی کند.

*در خوردن سحری افراط نکنیم

وی با بیان این که از زیاده روی در خوردن غذا در سحر نیز باید پرهیز کرد،یادآور شد: روزه‌ای از نظر طبی و بهداشتی مفید خواهد بود که در پایان ماه مبارک رمضان وزن افراد چند کیلو کاهش یابد. اگر ما در غذا خوردن در افطار و سحر افراط کنیم،‌ آثار بهداشتی را دریافت نخواهیم کرد؛ به این معنی که نه تنها چربی‌ها و سموم بدن دفع نمی‌شود، بلکه بر آن افزوده نیز می‌شود.

*چه زمانی به مطالعه بپردازیم؟

دکتر علائی در ادامه به بهترین اوقات برای مطالعه اشاره کرد و گفت: مطالعه کردن در حالت سیری از نظر بهداشتی توصیه نمی شود، چون وقتی معده پر است، سیستم گردش خون بیشتر متوجه سیستم گوارش و هضم و جذب غذا می‌شود، از این رو، انسان بعد از غذا خوردن، نیاز به استراحت دارد.

وی با تأکید بر این که بلافاصله بعد از سحر و افطار، مطالعه توصیه نمی‌شود، افزود: همچنین موقعی که فرد بسیار گرسنه است و احساس ضعف می‌کند، با توجه به این که حافظه انسان برای درک وفهم بهتر مطلب نیازمند سوزاندن مواد قندی و غذایی است، مطالعه در حالت گرسنگی کارآیی چندانی ندارد.

این پزشک حوزوی خاطرنشان کرد: با توجه به زمان افطار و سحر در ایام ماه مبارک رمضان امسال، بهترین وقت برای مطالعه کردن، از ساعت 11شب به بعد که هضم و جذب غذا تا اندازه‌ای صورت گرفته و بدن در حالت تعادل قرار می‌گیرد، می‌باشد که این زمان تا سحر ادامه دارد.

وی ادامه داد: روز‌ها نیز از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر نیز زمانی خوب برای انجام مطالعه و کارهای علمی است. در این شرایط فرد هم استراحت کرده و غذا نیز هضم شده است؛ البته اگر سحری کم خورده شود، می‌توان زمان مطالعه را کمی زودتر آغاز کرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.