رضایت خدا در گرو دوری از همه بدی‌ها و زشتی‌ها است

ی, 05/01/1391 - 08:33
رضایت خدا در گرو دوری از همه بدی‌ها و زشتی‌ها است

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: نزدیک شدن به رضایت خداوند متعال شرایط مختلفی دارد که مصرف غذای حلال و دوری کامل از محرمات از شرایط آن است.

 دعای روز دوم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ قَرِّبْنى فیهِ اِلى مَرْضاتِکَ وَجَنِّبْنى فیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَنَقِماتِکَ، وَوَفِّقْنى فیهِ لِقِرآئِةِ ایاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ؛ خدایا نزدیکم کن در این ماه بسوى موجبات

خوشنودیت و دورم ساز در آن از خشم و عذابت و موفقم دار در این روز بخواندن آیات قرآنیت به رحمت خود اى مهربانترین مهربانان».

 

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی،‌ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  با اشاره به دعای روز دوم ماه مبارک رمضان، شرط اهل دعا شدن

هر انسانی را عمل به دستوراتی دانست و گفت:‌ قبولی روزه شرایطی دارد، اما اگر روزه با شرایط صحیح گرفته و قبول شود، دعا هم مورد استجابت قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان این‌که مهم‌ترین بحث دعای روز دوم ماه مبارک رمضان رضایت خداوند متعال است، اظهار داشت: در این دعا از خدا می‌خواهیم که ما را در این روز به رضا و خشنودی خودش نزدیک کند، یعنی شرایط و زمینه‌ها را طوری مهیا کند که روزه‌‌دار به رضای او نزدیک شود.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: نزدیک شدن به رضایت خداوند شرایط مختلفی دارد که مصرف غذای حلال و دوری جستن کامل از محرمات از این شرایط است؛ انسانی که خود را از همه بدی‌ها و زشتی‌ها دور کند، به پاکی و فضیلتی می‌رسد که رضایت خداوند حاصل آن است.

 

وی اظهار داشت: ابتدا باید خودمان را محیا و شرایط لازم را فراهم کنیم و بعد از خدا بخواهیم که شرایط بهتری را هم برای ما فراهم کند و اراده غیبی حقِّ متعال طوری تنظیم شود که بتوانیم به سمت مرضات الهی حرکت کنیم؛ به رضایت او نزدیک و از غضب او دور شویم.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که دعای روز دوم ماه رمضان، مقدمه پیدا کردن توان و آماده شدن برای حرکت به سوی مرضات الهی است، گفت:‌ در این دعا از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را نگه بدارد و از آنچه سبب خشم،‌ غضب و نارضایتی او می‌شود، دور سازد.

 

وی یادآور شد: خشم و غضب الهی کنار هم است و این‌طور نیست که یک امری مورد رضایت خدا قرار گیرد، اما با گناه و معصیت مخلوط شود و نمی‌توان گفت که کاری هم مورد رضایت و هم مورد غضب خداوند متعال است؛ در مجموع یا مورد نهی خدا و یا مورد امر خدا است و اینکه بگوییم نیمی از آن سخط و نیمی از آن رضایت خدا است، مورد توجه و امر الهی قرار نمی گیرد.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم توضیح داد: در هر عملی آثار خوبی است که با آثار بدی سنجیده می‌شود، اگر آثار بدی قالب شد مورد نهی پروردگار قرار می‌گیرد و این شبهه نباید در ذهن باقی بماند که در یک عمل، نیمی از جنبه سخط و نیمی از جنبه رضا است که مورد رضای پروردگار نیست.

 

وی با بیان این‌که در دعای روز دوم ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم که ما را از آن چیزی که مورد سخط، غضب و خشم پروردگار می‌شود‌ دور نگه دارد، به فراز دیگری از این دعا اشاره کرد و گفت: همواره باید از خداوند توفیق قرائت قرآن را طلب کنیم.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی افزود:‌ قرائت آیات پروردگار اثر بزرگی در تکامل، فهم و انسان برجای می‌گذارد،‌ بنابراین از از خداوند متعال می خواهیم که او ما را موفق بدارد آیات قرآن را بخوانیم، هم به تلاوت و خواندن آیات قرآن بپردازیم و هم حقیقت آن را به درستی درک و برای خود تثبیت کنیم.

 

وی با بیان این‌که آیات قرآن دارای مراتب متعددی است و به ادنا، حد وسط و اعلی تقسیم می‌شود، گفت: درجه ادنا قرائت معمولی و توجه به الفاظ و معانی است، درجه بالاتر حقیقت قرآن است که سبوطش در حقایق آفرینش و بیت المأمور تثبیت شده و درجه اعلی، جنبه کن فیکونی دارد که حقیقت اصلی کلام قرآن و عالی‌ترین درجه کلام الله است.

 

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ در این روز از خداوند می‌خواهیم که ما را به تلاوت آیات قرآن موفق بدارد و در پایان متوسل به رحمت پروردگار می‌شویم که اگر رحمت واسعه الهیه نبود و امید به رحمت پروردگار نداشتیم، این دعا به جایی نمی‌رسد.

 

وی با بیان اینکه توسل به رحمت پروردگار سبب ادای آن حقیقت رحمت الهی است، اظهار داشت:‌ اگر به رحمت توجه کنیم، رحمت قهرا حاصل می‌شود، چرا که رحمت خداوند از همه رحم کنندگان و رحمت دهندگان بالاتر است و همه رحمت‌های دیگر در درج آن رحمت الهیه است و چیزی از رحمت الهی فراتر و از دایره آن بیرون نیست. /920/ت302/ن
/ پایان خبر /

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.