کوتاه بیاییم، قافیه را باخته ایم!

پ, 04/22/1391 - 08:11
کوتاه بیاییم، قافیه را باخته ایم!

کوتاه بیاییم، قافیه را باخته ایم! 
  اشاره؛ این روزها به موازات این که درجه حرارت هوای گرم ترین فصل سال بیشتر و بیشتر می شود، با گذری در سطح خیابان ها و معابر می توان به راحتی شدت یافتن پدیده ای تکراری به نام بدحجابی و بدپوششی را به مشاهده نشست.

21تیرماه به عنوان روز ملی عفاف و حجاب، فرصتی پدید آورد تا نگاهی دیگربار به معضل بدحجابی داشته و این بار از زاویه نگاه حوزویان به چرایی وقوع و شیوع این مساله و از آن مهم تر راهکارهای مقابله با آن بپردازیم. آن چه در ادامه می آید، چکیده ای از این دیدگاه ها و نظرات است؛

 

* نیروی انتظامی را تنها نگذاریم

حجت الاسلام سید محمد حسینی نسب، از طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم با تقدیر از احساس مسئولیت نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابان ابراز داشت: در برهه حساس کنونی که دشمنان در قالب تهاجم فرهنگی، عفت و اخلاق جامعه ما را نشانه گرفته اند، نباید نیروی انتظامی را در عرصه مقابله با پدیده شوم بدحجابی در کشور تنها گذاشت.

 

* همگی مسئولیم

وی افزود: اجرای طرح عفاف و حجاب، وظیفه همه نهادهای ذیربط فرهنگی و اجتماعی است و هیچ کس نباید از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند چرا که هر کس نسبت به این مهم بی تفاوت باشد باید پاسخگوی خون صدها هزار شهید این آب و خاک باشد.

 

* گرمای هوا و بی غیرتی برخی ها!

سعید باقری، طلبه پایه چهارم حوزه نیز با بیان این که با گرم تر شدن هوا، متاسفانه برخی از بانوان نسبت به پوشش و حجاب خود کم توجه تر شده و برخی مردان نیز بی غیرت می شوند، اظهار داشت: باید توجه داشت که وضعیت حجاب و عفاف تنها منحصر به بانوان نمی شود چرا که تاثیرات آن همه جامعه را در بر می گیرد.

 

* هشدار نسبت به مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر

وی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم بروز و ظهور بدحجابی در جامعه ، عدم اهتمام بخش قابل توجهی از مردم به اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

باقری ادامه داد: در حدیث داریم که اگر در جامعه‌ای مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند، بدترین و شرورترین افراد بر آنان مسلط خواهند شد.

 

* دغدغه علما و متدینین جدی گرفته شود

حجت الاسلام و المسلمین کمالی که بیش از 10 سال است در دروس خارج فقه و اصول شرکت می کند، نیز با اشاره به دغدغه علما و مراجع معظم تقلید نسبت به مساله بدحجابی و بدپوششی در کشور تصریح کرد: علما و اساتید معظم حوزه همواره در دروس خویش و نیز دیدارهایی که در ایام هفته دارند، بر لزوم توجه مسئولان به مقابله جدی با بدحجابی تاکید داشته و دارند، اما با این حال می بینیم که مسئولان به ویژه دولتی ها کمتر توجهی به این تذکرات و هشدارها نشان می دهند.

 

* تاثیر بدحجابی در مفاسد اخلاقی جامعه

وی افزود: این در حالی است که یکی از مهم ترین وظایف دولت اسلامی، فراهم کردن زمینه ها و بسترهای رشد معارف و مکارم اخلاقی در جامعه است که این رشد با وجود گناهان و مفاسد اخلاقی و اجتماعی که ریشه بسیاری از آن ها در بدحجابی هاست، امکان پذیر نیست.

 

* برای بحران ازدواج جوانان فکری کنیم

وی همچنین با بیان این که عوامل مختلفی در بروز و تشدید بدحجابی ابتذال در جامعه دخالت دارد،  گفت: وضعیت موجود بدحجابی در کشور تا حدودی ریشه در بحران ازدواج جوانان دارد، به طوری که  متاسفانه امروز بیشترین آسیبی که جوانان را مورد تهدید خود قرار داده و آنها را به سوی ابتذال می کشاند، نبود امکان ازدواج در زمان مناسب است.

 

* مقابله با بدحجابی انتظار مردم از مسئولان است

یدا... فراهانی، طلبه پایه هفتم حوزه با تاکید بر این که یک مسئول در نظام اسلامی موظف است که با مظاهر بي حجابي و بد حجابي به مقابله برخیزد، ابراز داشت: یکی از خواسته های به حق اقشار متدین و حزب اللهی جامعه اين است كه در مقابل تهاجم فرهنگي دشمن اقدامات جدي صورت گیرد كه متأسفانه در چند سال اخیر اين كار انجام نگرفته است.

وی اضافه کرد: حركت نيروي انتظامي براي برخورد با ناهنجاريها مورد تأييد و حمایت عموم مردم است البته به شرط اين كه اين اقدامات به طور هماهنگ و مداوم دنبال شود و مقطعی و گذرا نباشد.

این طلبه جوان، مبارزه با بدحجابی را ضامن آرامش روانی و اخلاقی جامعه دانست و افزود: ما از اینگونه طرح ها در کنار کار فرهنگی عمیق و تاثیرگذار حمایت می کنیم.

 

* وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه ها مطلوب نیست

وی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اراک گرفته است، در ادامه صحبت های خود با اشاره به این که متاسفانه در حال حاضر وضعیت حجاب و پوشش دختران و حتی پسران دانشجو در بسیاری از دانشگاه های کشور چندان مناسب نیست، اظهار داشت: البته این طور نیست که بگوییم همه دانشجویان وضعیت نامناسبی از این حیث دارند اما باید توجه داشت که گاهی احساس می شود جو غالب، آن جوی نیست که اسلام و تشیع از ما می خواهد.

فراهانی همچنین گفت: تاسف بار این است که حتی برخی دختران چادری پس از ورود به دانشگاه، حجاب برتر را رها کرده و حتی در پوشیدن مانتو نیز بعضا از پوشش های زننده و نامناسب استفاده می کنند.

 

* چادر حجاب برتر است

وی افزود: البته همان گونه که مقام معظم رهبري نیز فرموده اند ما هیچ وقت نگفته ایم که حتماً حجاب زنان چادر باشداما باید توجه داشت که چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است که می تواند حافظ امنیت روانی و فیزیکی بانوان باشد.

 

* لزوم تبلیغات فراگیر و جذاب در جامعه

حجت الاسلام و المسلمین جوادی نژاد، از مبلغین برجسته و با سابقه حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه بسیار مهم حجاب در آموزه های اسلامی اظهار داشت: حجاب و عفاف به عنوان يك شعار اصلي اسلامي ، بايد با تبليغات فراگير ، مناسب و جذاب در جامعه ترویج داده شود.

وی همچنین گفت: بنده به عنوان کسی که سالهاست در کسوت مبلغ مشغول به انجام خدمت هستم، شاهدم که در برخی از شهرهای کشور به ویژه کلان شهرها، برخی بانوان که مقید به انجام عباداتی چون نماز و روزه هستند اما متاسفانه به حجابشان آن طور که باید و شاید توجه ندارند و حال آن که حفظ حجاب و پوشاندن خود از نامحرم از مهم ترین دستورات قرآن است که در روایات متعددی از سوی اهل بیت (ع) بر لزوم آن تاکید شده است.

 

* حجاب مصونیت بخش است نه محدودیت آفرین

وی با انتقاد از کسانی که داشتن حجاب را عامل محدودیت برای زن مسلمان می دانند، تصریح کرد: همان طور که بارها گفته شده و باید باز هم بر آن تاکید شود، حجاب برای بانوان ما عامل مصونیت از انحراف و طمع مردان هوسران است و نه محدودیت.

حجت الاسلام و المسلمین جوادی نژاد افزود: در واقع حجاب نه تنها مانع تحصيل و فعاليت های اجتماعي زن نمي شود بلکه شخصيت و مقام و منزلت او را در جامعه و عرصه هاي مختلف بالا مي برد.

 

* استحکام خانواده های عفیف بسیار بالاست

وی تاکید کرد: شما الان ببینید که خانواده های مقید و مذهبی استحکام و عواطفشان بسیار بیشتر از خانواده ها بی توجه به مسایل دینی و به خصوص حجاب و عفاف است.

 

* برخی برنامه های صدا و سیما، مروج بدحجابی است

این روحانی پیشکسوت حوزوی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از برخی برنامه های صدا و سیما گفت: متاسفانه بعضی از برنامه هاي صداوسيما به جای آن که در راستای تبلیغ عفت عمومی باشد، به طور غیرمستقیم در جهت ترويج بي‌حجابي است.

وی خاطرنشان کرد: در این گونه برنامه ها از سویی بر این نکته تاکید می شود که زن مسلمان باید حجاب کامل داشته باشد اما با این حال می بینیم که گرچه فلان دختر در یک سریال تلویزیونی به ظاهر حجاب کامل دارد، اما در عین حال با مردان نامحرم به راحتی ارتباط برقرار می کند؛ با وجود این تناقضات در رسانه مهم و تاثیر گذاری چون صدا و سیما نمی توان در عرصه فرهنگ سازی عفاف و حجاب ، کار در خور شان و تاثیرگذاری انجام داد.

 

* دغدغه ای عمومی و انتظاری که از رسانه ملی می رود

وی اضافه کرد: حقیقت آن است که دغدغه حجاب يك دغدغه عمومي است و از رسانه ملی که به تعبیر حضرت امام (ع) یک دانشگاه عمومی است انتظار می رود که برنامه هایش را متناسب با دغدغه های دینی و اجتماعی مردم اصلاح کند.

 

* راهکارهای مقابله با معضل بدحجابی

احمد رحیمی ، طلبه پایه سوم حوزه نیز با گلایه از کم کاری برخی نهادها و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی در مقابله با بدحجابی ، ابراز داشت: تقویت اعتقادات و ایمان افراد، احیای فرهنگ اصیل اسلامی در زمینه پوشش ، شناسایی و معرفی الگوهای برتر و ... از جمله راههای مبارزه با بدحجابی و بی حجابی می باشد که باید برای هر کدام از این ها برنامه ریزی کرد.

وی گفت: دین مبین اسلام درباره حدود روابط زن و مردم نامحرم و نوع پوشش آن ها در جامعه دستورالعمل های لازم را داده است اما متاسفانه ما تا حدودی نسبت به آن ها کم توجه بوده ایم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.