بایدها و نبایدهای حج و عمره در نگاه نخبگان ایرانی

چ, 04/21/1391 - 10:33
بایدها و نبایدهای حج و عمره در نگاه نخبگان ایرانی

  بعثه مقام معظم رهبری درمدينه منوره در یک اقدام شایسته و قابل تقدیر در عمره امسال، هفته ای یک جلسه را به زائران عمره گزار دارای تحصیلات دانشگاهی و حوزوی اختصاص داده و از آنها درباره راههای استفاده هر چه بیشتر از فرصت عظیم عمره، نظر خواهی نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب در جلسات و نشست های برگزار شده ، نخبگان حوزوی و دانشگاهی  ضمن  تشكراز تلاش هاي بعثه مقام معظم رهبري  دیدگاهها و نظرات خود را در این خصوص بیان کردند .

  آنچه درپی می آید ، فرازهای مهمی از گفته ها  و نوشته هاي نخبگان عمره گزار در مدینه منوره است :

*ضرورت تسلط به زبان عربی و انگلیسی

• حسن رنجبر عسکری – دکتری فیزیک دانشیار دانشگاه حضرت ولی عصر(عج) می گوید: احساس می کنم، یک خلا ء وجود دارد و آن ، عدم توانایی و تسلط کامل برخي ازروحانیون کاروانها به زبان عربی و یا زبانهای بین المللی دیگر برای پاسخ گویی به شبهه هایی است که سلفی ها در اذهان می پراکنند.

وی افزود: پیشنهاد می کنم همانطور که یک عضو هیات علمی دانشگاه جهت شرکت در کنفرانس های بین المللی باید به زبان خارجی مسلط باشد ، روحانیون کاروان های عمره و یا تمتع نیز به مکالمه زبان عربی و انگلیسی مسلط باشند.

• حسن سبزیان دکتری شیمی استاد دانشگاه اصفهان نیز در این خصوص گفت: روحانیون مساجد در ایران باید بیشتر از گذشته به مسایل اعتقادی بپردازند . از فرصت‌های بین دو نماز استفاده کافی كنند. داوطلبان سفر حج وعمره  بایستی در یک برنامه طولانی و پر محتوا شرکت کنند تا آنچه لازمه اين  سفر است را به طور موثر و عمیق یادبگیرند .

* اطلاع رسانی از طریق پیامک

دکتر سبزیان با طرح پیشنهادی دیگر عنوان کرد: مسئولان فرهنگی و روحانیون معزز برای اطلاع‌رسانی وسیع بین حجاج از طریق پیامک مسایل شرعی را به اطلاع زائران برسانند. اگر شماره تلفن های همراه در کشور عربستان را خود سازمان حج و زیارت خریداری و توزیع کند و در طول سفر درمدینه  و مکه زائران را دائم تحت چتر اطلاع‌رسانی قرار دهند.

* پاسخ های علمای شیعه به وهابیت منتشر شود

آقای سبزیان با طرح یک پیشنهاد دیگر گفت: داشتن جزوه ای حاوی پاسخ های علمای شیعه به شبهه های وهابی ها برای حجاج ایرانی مفید است و چنانچه این پاسخ به زبانهای عربی و انگلیسی و اردو ترجمه شود ، زائران دیگر کشورها نیز خواهندتوانست از آن بهره مند شوند.

• خانم رویا اسماعیلی دهقانی کارشناس ارشد عرفان اسلامی نیز در خصوص استفاده بهینه از فرصت عمره گفت: مبانی اعتقادی شیعه به صورت ساده و روان و خلاصه تدوین شود و به زبان‌های مختلف در اختیار حجاج و عمره گزاران دیگر کشورها قرار گیرد.

• عابدین افشار کارشناس ارشد نیز گفت: جلسات مدینه شناسی و مکه شناسی مصور درایران وتوسط کاروانها و سازمان حج و زیارت هر استان برگزار شود و زائران محترم با آگاهی بیشتر و خیال آسوده تر شرکت کنند.

در کنار مناسک حج که معمولا به صورت شبیه سازی در ایران انجام می شود درمورد فلسفه حج و دلایل ساخته شدن خانه کعبه و کمکهایی که  این خانه به اشاعه توحید  ابراهیمی کرده است به صورت عمیق تر و فلسفی تر توضیح داده شود.

• خانم فاطمه روحانی قوچانی نیز به دست‌اندرکاران حج پیشنهاد داد: برای اعزام کاروانها از ابتدا تا انتهای سفر، برنامه‌ریزی داشته باشند و نیازهای طبقات مختلف زائران را پاسخ دهند. و علاوه بر زیبایی‌های غیرقابل توصیف، اولین روز حضور در مدینه و مکه برنامه‌های جذاب و زیارت‌های دوره را به صورت کاربردی برگزار نمایند.

• مریم السادات سنگی کارشناس ارشد : ضمن تشکر از زحمات بعثه مقام معظم رهبری می‌گوید: اگر در حوزه  فعال کردن حس قلبی و برانگیختن معنویت روحانی تلاش بیشتری شود ، قطعا این سفر موفقیت آمیز تر و ماندگار‌تر خواهد بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.