حوزه از ظرفیت‌ فقه در مباحث حقوق بشر استفاده کند

د, 04/19/1391 - 11:38
حوزه از ظرفیت‌ فقه در مباحث حقوق بشر استفاده کند

  حوزه با بهره‌گیری از ظرفیت ها و قابلیت‌های نهفته و ناشناخته در فقه و منابع آن یعنی آیات، روایات، عقل و اجماع به صورت تخصصی در عرصه حقوق بشر وارد شود.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی, در نشست ظرفیت ها و قابلیت های فقه برای ارتقاء بخشی مباحث حقوق بشر در سطح جهانی" در جمع اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه

در قم، اظهار داشت: حوزه علمیه قم باید به صورت روشمند، جامع و به دور از هر گونه شتابزدگی و اقدامات شعاری، و به صورت متمرکز و تخصصی و با اتخاذ رویکردی معطوف به غنای

ادبیاتی و مفهومی، به مطالعه حقوق بشر دست زند و از ظرفیت ها و قابلیت های نهفته و ناشناخته در فقه، ومنابع آن یعنی آیات، روایات، عقل و اجماع بهره برگیرد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر حوزه علمیه قم به فکر یک مطالعه منسجم، منظم، روشمند، جامع و پرحوصله در مورد حقوق بشر نباشد، ممکن است در آینده‌ای

نه چندان دور، در وضعیت علمی و عملی منفعل قرار گیرد؛ وضعیتی که خروج از آن دشوار و پرهزینه خواهد بود.

این استاد حوزه با اشاره به این که حقوق بشر، از مسائلی است که دارای حساسیت‌ها و چالش‌های زیادی است، هشدار داد: اگر حوزه در خصوص حقوق بشر اسلامی، به دنبال تأمین مطالعه‌ای عمیق، جامع و برخوردار از مقدمات علمی و روشی لازم و نیروی متفکر انسانی کافی نگردد، ممکن است ابعاد رو به گسترش حقوق بشر، چالش‌هایی را فراروی اصل دین بگستراند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاکید کرد: اگر در شرایطی که مخاطبان ما "نسل نو با ادبیات ویژه" با نیازهای جدید، مفاهیم گسترده و ابزارهای مدرن به میدان آمده اند و به صورت جدی زاویه‌هایی را برای به داوری نشستن و به باور رسیدن پیدا کرده اند، ما از پیش، محتواهای نهایی شده، نگاه های تحقیق شده و اندیشه‌های پر عمق و جامع‌الاطراف را بر اساس اسلام آماده نکرده باشیم، مسلماً‌ در وضعیت انفعالی قرار خواهیم گرفت.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: در کنار مباحث احکام صلاه، طهارت و...، لازم است بخشی از این فرصت ها در امور حیاتی و بنیادین مانند حقوق بشر که چالش‌های آن به سمت دین نشانه رفته، هزینه شود.

وی ادامه داد: اگر اصل دین تضعیف شود، پرداختن به این ابواب چه سودی در بر دارد؟

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به اصول روشی حاکم بر عملیات مطالعاتی در زمینه حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و گفت: دست یابی به "زبان مفاهمه‌ای" و به کارگیری آن یکی از این اصول است.

سخنران این نشست ادامه داد: نباید از سر خود مفاهیمی بسازیم که قابلیت فهم شدن یا مورد مفاهمه قرار گرفتن را نداشته باشد. مفاهمه امری یکطرفه نیست، خداوند متعال هم که می خواهد با بشر صحبت کند با زبان بشر حرف می‌زند، اگر زبان مفاهمه مراعات نشود، باب گفت‌وگو با نسل‌ها بر رویمان بسته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی فعال کردن سنت تقریری در سه حوزه  ارتکازهای تقریر شده، سیره‌های تقریر شده و وضعیت‌های تاریخی تقریر شده و همچنین فعال کردن سنت عملی معصومان(علیهم‌السلام)، ضرورت استکشاف پیش فرض‌های نهفته در نصوص و تولید مفاهیم پایه را از دیگر اصول روشی برای حقوق بشر اسلامی دانست و برای هر یک مثال‌های را ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان این نشست، به پرسش‌های اندیشمندان حوزه و دانشگاه در ارتباط با حقوق بشر در قران کریم و سیره اهل بیت (ع) و ائمه اطهار (ع) پاسخ داد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.