نیمه شعبان به عنوان "روز جهانی امید" نامگذاری شود

ش, 04/17/1391 - 08:11
نیمه شعبان به عنوان "روز جهانی امید" نامگذاری شود

  شرکت‌کنندگان در هشتمین همایش دکترین مهدویت با صدور بیانیه‌ای خواستار نامگذاری روز نیمه شعبان به نام "روز جهانی امید" شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، هشتمین همایش دکترین مهدویت پس از دو روز بحث و تبادل نظر توسط اندیشمندان عرصه مهدویت با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

متن کامل این بیاینه که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار گرفته به شرح ذیل است:

السلام علی ربیع‌الانام و نصرة الایام

السلام علیک یا سبیل‌الله من سلک غیره هلک

 سلام بر تنها راه

آموزه فاخر و بالنده مهدویت که از مهم‌ترین آموزه‌های اسلامی و رکن اساسی اعتقاد شیعی است، چنانچه بخواهد رنگ مانایی و ماندگار به خود بگیرد و با زبانی جهانی، فراگیر و گسترده شود، چاره‌ای جز پیوند با هنر ندارد. پیوند مهدویت و هنر ضرورت دارد و مصداق پیوند «نور علی نور» است.

امروز هنر و رسانه از عناصر تفکیک‌ناپذیر دنیای امروز و از لوازم اصلی ترویج و توسعه فرهنگی به شمار می‌آید به طوری که کشورهای سلطه‌طلب برای تسلط بر دیگر سرزمین‌ها، به این نتیجه رسیده‌اند که باید شریان حیاتی هنر و رسانه را در دست گیرند.

جهان اسلام در برابر تبلیغات فراوان نظام سلطه به تدریج دریافتند که باید در حوزه هنر به خلق آثار فاخر سوق پیدا کند و رسانه‌ها را در جهت اهداف خود به خدمت گیرد.

در رخدادهای جهان اسلام که بیداری اسلامی نام گرفته است، سه رویکرد متفاوت سکولار، سلفی اسلامی اصیل و تمدن‌ساز به چشم می‌خورد. رویکرد سکولار به زمان حال می‌نگرد و نسبت به آینده‌گرایی آرمانی و اقتباس از متون الهی تعلق خاطر ندارد.

رویکرد سلفی، بازگشت به گذشته را، دورنمای خویش قرار داده است وآینده را در ضمن گذشته معنا می‌کند، اما تفکر اسلام اصیل و جریان معتقد به موعود‌گرایی، نگاه مثبت اندیشانه نسبت به آینده دارد و با اعتقاد به مهدویتف نوعی‌ آینده‌گرایی مثبت و فعال در اذهان به وجود می‌آورد که سزاوار است مسلمانان و کلیه موعود باوران به دنبال راهبردها و راهکارهایی باشند که بتوانند آینده مطلوب را تحقق بخشند.

بی‌تردید هنر و رسانه از جمله ابزار تحقق‌بخش این آرمان است که کوشش همه موعود باوران را می طلبد تا با استفاده از زبان هنر و خلق آثا فاخر، به این هدف کمک رسانند.

تذکر این نکته ضروری است که هدف این همایش تامین زیر ساخت‌های نظری است و توقع این که تولید آثار هنری را از آن مطالبه کنیم به جا نیست.

این همایش با چند پیشنهاد کار خود را خاتمه می‌دهد:

1-       توجه ویژه حوزه‌های علمیه به عنوان خاستگاه مهدویت و همچنین دانشگاه‌ها به این آموزه فاخر و بالنده و سرمایه‌گذاری بیشتر در عرصه مهدوی جهت بیداری اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت هنر در ارائه این پیام‌ها.

2-       توجه ویژه مراکز و نهادهای فرهنگی و هنری به آموزه مهدویت

3-       تشکیل کار گروه ویژه متشکل از اصحاب هنر و عالمان مهدی‌پژوه حوزوی، جهت آفرینش پدیده‌های هنری فاخر مهدویت.

4-       تربیت و پرورش افرادی توانمند که توانایی ترویج مهدویت بر اساس الگوی هنری را داشته باشد

5-       اختصاص جایزه‌ای فاخر و جهانی برای تولیدات هنری ویژه مهدویت توسط وزارت ارشاد.

6-       نام‌گذاری روز نیمه‌ شعبان به نام روز جهانی امید به همراه دعا جهت تعجیل در فرج موعود جهانی

ضمنا موضوع همایش در سال آینده «تربیت زمینه‌ساز» به همراه کمیسیون ویژه‌ای با عنوان «سینمای زمینه‌ساز» است. انشاءالله

و السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.