اندیشه های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری بررسی می شود

چ, 04/14/1391 - 11:41
اندیشه های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری بررسی می شود

اندیشه های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری بررسی می شود
  همزمان با شصتمین سالگرد انتشار کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم استاد شهید مطهری، همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی این استاد شهید برگزار می‌شود.

ابراهیم علی‌پور، دبیر اجرایی همایش اندیشه‌های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با اعلام این خبر اظهار داشت: بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید

مرتضی مطهری با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی، همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری را در دو بخش عام و خاص برگزاری می‌کند.

مدیر گروه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش ، گفت: شهید مطهری با توجه به خلوص نیتی که داشتند، توانستند آثار

ماندگاری را بر جای بگذارند، که هر چه بنسبت به آنها اهتمام داشته باشیم، باز هم ظرفیت فراوانی برای  بررسی دارند.

وی افزود: با توجه به این که در عرصه  آثار علمی شهید مطهری کار چندانی انجام نشده است،‌ بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری به مناسبت شصتمین سال انتشار کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید مطهری این همایش را برگزار می‌کند.

علیپور در تبیین محورهای همایش اندیشه‌های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: موضوعات عام این همایش شامل فلسفه اسلامی علامه طباطبایی و شهید مطهری، جایگاه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در تفکر فلسفی معاصر، استاد مطهری به مثابه فیلسوفی اثرگذار(چرایی و چگونگی)، جایگاه عرفان در اندیشه  فلسفی شهید مطهری، نوآوریهای فلسفی استاد در اصول فلسفه و منظومه عربی، مقایسه روش و آرای استاد مطهری با فیلسوفان صدرایی و سینوی، مقایسه روش و آرای فلسفی استاد و فیلسوففان جدید غربی، مطریه و مخالفان فلسفه و... می‌باشد.

وی با بیان این که خداشناسی، منطق و معرفت شانسی و هستی شناسی از موضوعات خاص این همایش می‌باشد، ادامه داد:‌ در عرصه محور خداشناسی امکان و چگونگی تصور خدا و توصیف خدا، امکان، ضرورت و آثار تفکر درباره خدا، خداشناسی فطری، براهین اثبات، وجود خدا، براهین توحید، برهان نظم و بررسی نقد‌ها، اوصاف خدا(علم، اراده و...)، شناخت خدا از راه طبیعت و... می‌باشد.

دبیر اجرایی همایش اندیشه‌های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری افزود: نسبت معرفت شناسی با دانش‌های دیگر، ملاک بداهت تصوری  و تصدیقی، جایگاه فطرت در معرفت‌شناسی شهید مطهری، معقولات ثانیه منطقی و فلسفی و جایگاه آن در معرفت شناسی، تأثیر عوامل غیر معرفتی مؤثر بر معرفت، شهید مطهری و نظریه ادراکات  اعتباری علامه طباطبایی،‌مطابقت  و نظریه تطابق عوالم، قضیه حقیقیه، خارجیه و ذهنیه و نقد تصویر رایج از کلیات خمس با توجه به اصالت وجود از زیر موضوعات محور منطق و معرفت شناسی است.

وی به  موضوعات بخش هستی شناسی اشاره کرد و گفت: لوازم قول به اصالت وجود از جمله در مورد امکان ذاتی، علت و تقسیمات آن، برهان تضایف بر اتحاد عاقل و معقول، اعتبارات ماهیت، ربط متغیر به ثابت، رابطه امکان ذاتی و امکان استعدادی، حرکت توسطیه و قطعیه، حرکت و استکمال و... از ریز موضوعات این محور می‌باشند.

علی‌پور درباره نحوه ارسال آثار در این همایش خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند چکیده مقالات خود را تا اول آبان‌ماه سال جاری به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی از طریق پست الکترونیکی به آدرس icmpv@motahari.ir  یا از طریق پست به همراه سی‌دی، به دبیرخانه همایش به آدرس قم، بلوار عطاران، بین کوچه 8 و 10، پلاک 134 ارسال کنند. همچنین فرصت ارسال اصل مقالات نیز اول بهمن‌ماه 91 می‌باشد.

وی افزود: شرکت کنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 2935690-0251 تماس و یا به سایت بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری به  آدرس www.motahari.ir  مراجعه نمایند.

مدیر گروه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان یادآور شد: همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌گردد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.