بررسی تطبیقی نهاد کلیسای کاتولیک با سازمان روحانیت شیعی

س, 04/06/1391 - 07:51
بررسی تطبیقی نهاد کلیسای کاتولیک با سازمان روحانیت شیعی

 ماهیت، وثاقت، جایگاه، ساختار و عملکرد نهاد کلیسا در مسیحیت کاتولیک با سازمان روحانیت شیعه در یک پایان نامه حوزوی مورد بررسی تطبیقی قرار گرفت.

حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی، پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری خود با موضوع بررسی تطبیقی ماهیت، وثاقت، جایگاه، ساختار و عملکرد

نهاد کلیسا در مسیحیت کاتولیک با سازمان روحانیت شیعه گفت: این رساله دکتری که جلسات پیش دفاعیه آن انجام شده، ساعت 11 روز سه شنبه ششم تیرماه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دفاع می شود.

وی افزود: جرقه این موضوع را در سخن برخی روشنفکران به ویژه عمر آب یافتم که اینها می گفتند سازمان روحانیت شیعه مثل نهاد کلیسا است و همان عملکرد را دارد و همانطور که آنها پس از گذشت زمانی به کنار رفتند و منزوی شدند سازمان روحانبت شیعه هم همان سرنوشت در انتظارش است پس بهتر است روحانیت شیعه خودش سیاست را کنار بگذارد و طرح واتیکان کردن قم را مطرح کردند.

حجت الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: در زمینه تصمیم گرفتم بحث های سیاسی را کنار بگذارم و در یک بحث علمی به بررسی این موضوع بپردازم و ببینم آیا واقعا این دو نهاد مانند هم هستند یا نه، برای رسیدن به این هدف این دو نهاد را در پنج محور اساسی معنا و ماهیت، وثاقت، جایگاه در دین خودشان ، ساختار دینی و عملکردی که در تاریخ داشتند بررسی و سعی کردم از منابع اصلی استفاده کنم که در نهایت 5 شباهت و 20 تفاوت را شناشایی کردم.

وی افزود: در این تحقیق نتیجه گرفتم که وجود چند شباهت نمی تواند منجر به سرنوشت یکسان شود. صحت مطالبی که در این رساله نوشته ام در مصاحبه های شفاهی با محققان کاتونیک در سفرهایی که به واتیکان داشتم به اثبات رسانده ام.

این پژوهشگر حوزه علمیه اظهار داشت: استاد راهنمای این رساله استاد محمود فتحعلی و استاد مشاورم استاد محمد لگن هوسن بود که با توجه به سابقه کاتولیک و تدریس ایشان در دانشگاه های آمریکا کمک شایانی به تحقیق و نگارش این رساله داشتند. داوران این رساله علمی هم دکتر قربان علمی، دکتر امیر خواص و حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی هستند. /916/ت302/ع

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.