گزارشی از فعالیت های فرهنگی -تبلیغی حوزه علمیه خواهران تهران

د, 04/05/1391 - 07:03
گزارشی از فعالیت های فرهنگی -تبلیغی حوزه علمیه خواهران تهران

    معاون فرهنگي حوزه علميه خواهران تهران، ضمن تشريح مهم ترین فعاليت هاي اين معاونت در يكسال گذشته، از فعالیت تبلیغی و اقامه نماز جماعات در مدارس آموزش و پرورش این استان با حضور 350 بانوی طلبه خبر داد.

خانم فاطمه حبیبی، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ارزيابي و ساماندهي مبلغان مدارس علميه خواهران استان تهران را از مهمترين فعاليت هاي اين معاونت در سال

گذشته عنوان كرد و گفت: طرح ارزيابي و ساماندهي مبلغان حوزه هاي علميه خواهران با هدف تكميل پرونده مبلغين مدارس علميه، شناسايي و رده بندي مبلغان جهت اعزام نيروهاي مجرب با توجه به مخاطبين از ارديبهشت ماه سال گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

وي با اشاره به اين كه این طرح در دو مرحله برنامه ريزي شده است، افزود: مرحله اول شامل ارزيابي اخلاقي و علمي است كه توسط مدير و معاون فرهنگي مدرسه علميه و مرحله دوم ، شامل ارزيابي مهارتي است كه توسط ارزيابان مربوطه انجــام مي شود.

280 بانوی طلبه ارزیابی تبلیغی شدند

خانم حبيبي اضافه کرد: تاکنون 280 نفر از خواهران طلبه از 20 مدرسه علمیه استان تهران برای امر تبلیغ مورد ارزیابی قرار گرفتند که البته اين طرح براي تمامي مبلغان مدارس علميه خواهران استان تهران برنامه ريزي و در حال اجرا مي باشد.

وی در ادامه به اعزام بيش از 350 نفر از مبلغان مدارس علمیه خواهران در سال تحصیلی جاري برای اقامه نماز جماعت به مدارس دخترانه استان تهران اشاره كرد و اظهار داشت: طبق هماهنگی های انجام شده در کمیته همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، مبلغان مدارس علمیه خواهران استان تهران پس از معرفی و تأیید مدیر مدرسه علمیه، با صدور معرفی نامه از طرف حوزه علميه خواهران استان تهران به اداره کل آموزش و پرورش معرفی و برای اقامه نماز جماعت و فعالیت های تبلیغی و فرهنگی به مدارس دخترانه اعزام شدند.

نقد تخصصی فرقه ها در مدارس علمیه خواهران

وی همچنین برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی نقد فرقه ها را از دیگر فعالیت های مهم این معاونت عنوان کرد و گفت: اين دوره با رويكرد نقد و بررسي تخصصي فرقه ها در 5 رشته مسيحيت، وهابيت، بهائيت، شبه عرفان هاي كاذب و تصوف براي اساتيد، مبلغان و فارغ التحصيلان حوزه هاي علميه خواهران استان تهران در شش مدرسه میزبان برگزار شد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران با اشاره به اهداف برگزاري اين دوره تخصصي ابراز داشت: با توجه به فعاليت هاي برخي فرقه هاي ضاله و همچنين در راستاي ترويج معارف اهل بيت(ع) و ارتقاء سطح علمي مهارتي مبلغان و فارغ التحصيلان حوزه‌هاي علميه خواهران و به منظور پاسخگوئي به شبهات در زمينه فرقه‌هاي باطل، اين دوره های تخصصي برگزار شد.

وی در ادامه به حضور پر شور اساتید و فارغ التحصیلان در این دوره اشاره کرد و افزود: این دوره تخصصی طی 40 ساعت و در مدت نه روز برگزار گردید و پس از آزمون افرادی که حد نصاب نمره را کسب کرده وارد پژوهش های تخصصی شدند.

ضرورت مهارت یابی خواهران طلبه

خانم حبیبی ضمن تبيين رسالت طلاب حوزه هاي علميه به عنوان مرزبانان عقيدتي جامعه به اهميت دانش افزايي و مهارت يابي طلاب اشاره کرد و گفت: با عنايت به موضوعات دوره، معاونت فرهنگي حوزه هاي علميه خواهران ضمن برگزاري جلسات متعدد با كارشناسان و اساتيد برجسته حوزه، نسبت به بررسي و تعيين سرفصلها اقدامات لازم را انجام داد و از اساتيدی كه در ارائه مباحث مورد نظر داراي سابقه موفق و تاثير گذار بوده اند برای تدریس در این دوره دعوت به عمل آورد.

وی افزود: اعطاء گواهينامه شركت در دوره، ثبت در پرونده تبليغي مبلغان، ارتقاء گروه تبليغي مبلغان، اولويت در تدريس در واحدهاي مربوطه و اعزام‌هاي تبليغي از جمله امتيازات اين دوره مي باشد.

درخشش بانوان طلبه تهرانی در عرصه فیلمنامه نویسی

معاون فرهنگي حوزه علميه خواهران تهران در ادامه با اشاره به درخشش خواهران طلبه در عرصه فيلمنامه نويسي گفت: اين معاونت با همكاري معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، سلسله نشست هاي پخش و نقد فيلم را ويژه مديران، اساتيد، كادر، فارغ التحصيلان و طلاب سطح دو و سه حوزه هاي علميه خواهران استان تهران به صورت ماهانه از مهر ماه سال 1388 تاكنون برگزار نموده است.

فیلم های سینمای ایران در بوته نقد حوزویان

وی ارتقاء بينش خواهران طلبه نسبت به فرهنگ فيلم و فيلم سازي و ایجاد نگاه دقیق تر نسبت به فیلم و همچنين توانایی ورود طلاب متعهد و متخصص در اين عرصه را از اهداف برگزاری این سلسله نشست ها عنوان کرد و افزود فيلم هاي «كتاب قانون»، «درباره اِلي»، «طلا و مس»، «ملك سليمان»، «نفوذي»، «دموكراسي در روز روشن»، «صبح روز هفتم»، «هفت دقيقه تا پاييز»، «لطفاً مزاحم نشويد»، «پستچي سه بار در نمي زند»، «خاطره»، «عصر روز دهم»، «دختران»، «سي و سه روز»، «سيب و سلما»، «زندگي با چشمان بسته»، «آلزايمر»، «اينجا بدون من»، «راه آبی ابریشم»، «يك حبه قند»، «قلاده های طلا»، «بیداری» و «گیرنده» از جمله فيلم هايي است كه تاكنون با حضور منتقدين سينما براي علاقمندان از مدارس علميه خواهران پخش و نقد شده است.

برگزاری دوره های فیلمنامه نویسی و نقد فیلم

حبیبی به برگزاری دوره های آموزش فیلمنامه نویسی و نقد و تحلیل فیلم نيز اشاره کرد و گفت: در پي استقبال قابل توجه طلاب از اين نشست ها به منظور فراهم نمودن زمینه ترويج و نشر معارف دين در قالب فيلمنامه و به تصویر کشیدن مباحث دینی در فیلم ها، اقدام به برگزاري دوره های آموزش «فیلمنامه نویسی» و «نقد فیلم» نمودیم.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران به حضور پر شور طلاب در این دوره ها اشاره کرد و اظهار داشت: پس از آزمون ها و ارزیابی هاي به عمل آمده از طلاب در دوره مقدماتی، پذیرفنه شدگان وارد دوره های پیشرفته شدند که این افراد در این دوره ها از حضور اساتیدی چون منوچهر اكبرلو و سعيد مستغاثي از منتقدین سينما، عباس اكبري، مدير گروه فيلم و سريال شبكه يك صدا و سيما و مجيد شيخ انصاري، از اساتيد دانشگاه بهره مند شدند.

فیلمنامه بانوی طلبه تهرانی ساخته می شود

وی نتایج و ثمرات این دوره ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ارسال فیلمنامه يكي از طلاب براي تأييد و بازنويسي مجدد، بزودي براي فيلمبرداري و توليد و ساخت اين فيلمنامه اقدام خواهد شد و شاهد اكران آن خواهيم بود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران ارسال سه فیلمنامه دیگر از طلاب را برای تولید و ساخت به مراکز مربوطه از ثمرات این دوره ها برشمرد و ادامه داد: خانم ها معصومه تقی زاده با فیلمنامه انیمیشن «آرزوی یک مورچه» از مدرسه علمیه کوثر تهران، فاطمه راضی جلالی با فیلمنامه «سپیدار» از مدرسه علمیه فاطمیه(س) تهران و منصوره خوش نیت با فیلمنامه «بازگشت» از مدرسه علمیه الغدیر تهران، نفرات برتر در رشته فیلمنامه نویسی بودند كه با هماهنگي هاي انجام شده، فیلمنامه انیمیشن «آرزوی یک مورچه» برای ساخت به مرکز پویا نمایی صبا و فیلمنامه های «سپیدار» و «بازگشت» برای تولید و ساخت به مرکز گسترش سینمای مستند تجربی تحویل داده شد.

موفقیت در رشته ادبیات نمایشی

حبیبی از دیگر نتایج به دست آمده از این دوره ها به قبولی پنج نفر از فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی دانشکده صدا و سیمای قم اشاره کرد و ابراز داشت: خانم ها معصومه پارسايي اقدم از مدرسه علميه الزهرا(س) تهران، معصومه صادقي از مدرسه علميه عقيله بني هاشم، الهه احمدي از مدرسه علميه زهراي اطهر(س)، سميه مير مهدوي و صائمه گيلاني از مدرسه علميه الغدير، افرادی هستند که در حال حاضر در مقطع كارشناسي ارشد رشته ادبيات نمايشي در دانشكده صدا و سيماي قم مشغول تحصيل می باشند.

برگزاری همایش طلیعه حضور ویژه طلاب سال اولی

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران از دیگر برنامه های مهم این معاونت به برگزاری همایش طلیعه حضور ویژه طلاب سال اول حوزه های علمیه خواهران استان تهران اشاره کرد و افزود: این همایش به عنوان همایش توجیهی طلاب سال اول حوزه های علمیه خواهران استان تهران،30 و 31 اردیبهشت ماه و 6 و 7 خرداد ماه با حضور حدود 700 نفر از طلاب ورودی سال تحصیلی 91-90 در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) در قم برگزار شد.

یرگزاری جشنواره آفتابگردان

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران تهران با اشاره  به برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی جهت برگزاری جشن عبادت دانش آموزان در مدارس دخترانه آموزش و پرورش با عنوان «جشنواره آفتابگردان» اظهار داشت: فراخوان برگزاری این دوره اسفند ماه سال گذشته به مدارس علمیه خواهران ابلاغ شد که در این خصوص حدود 300 نفر برای حضور در این دوره ثبت نام نموده اند.

وی برگزاری برنامه ای مناسب برای جشن عبادت دختران، بهره مندی از پتانسیل های تبلیغی بانوان طلبه فارغ التحصیل، الگوسازی برای برگزاری برنامه در سطح ملی را از اهداف برگزاری این دوره آموزشی برشمرد و افزود: مصاحبه و ارزیابی از متقاضیان از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و پس از ارزيابي، پذيرفته شدگان وارد دوره كارآموزي مي شوند.

عطر شمیم قرآنی در مدارس علمیه خواهران تهران

حبیبی به برگزاری مسابقات قرآنی در مدارس علمیه خواهران نیز اشاره کرد و ادامه داد: مسابقات قرآن كريم، شامل مسابقه قرائت کل قرآن کریم به روش ترتیل بدون صوت و لحن، مسابقه طرح نسیم قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، مسابقه طرح تبیان، تفسیر سوره های یس- حجرات- عنکبوت- لقمان- قصص- اسراء(تفسيرحجت الاسلام قرائتی) مسابقه طرح اشراق، حفظ موضوعی قرآن همراه با ترجمه، هر ساله در مدارس علمیه خواهران برگزار مي شود.

وی همچنين افزود: مسابقات طرح نسیم، تبیان و اشراق در دو مرحله مدرسه ای و منطقه ای و مسابقه قرائت در سه مرحله مدرسه ای، منطقه ای و کشوری برگزار می شود.

ترویج اندیشه شهید مطهری در حوزه علمیه خواهران تهران

حبیبی با اشاره به مسابقات کتابخوانی آثار استاد شهید مطهری در دو مرحله مدرسه ای و منطقه ای در مدارس علمیه خواهران برگزار می شود و گفت: تقویت و ارتقاء سطح علمی طلاب، توانمند سازی طلاب جهت پاسخگویی به سئوالات و شبهات، آشنایی طلاب با اندیشه های شهید مطهری و ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس را از جمله اهداف برگزاري اين مسابقه عنوان کرد.

وی هشت اثر از آثار استاد مطهري را از منابع اين مسابقه عنوان كرد و افزود: کتاب های سیری در سیره نبوی و حماسه حسینی ویژه پایه دوم و چهارم، جاذبه و دافعه علی(ع) و آزادی معنوی ویژه پایه سوم و پنجم، مساله حجاب و تعلیم و تربیت در اسلام ویژه پایه چهارم و ششم و انسان و سرنوشت و عدل الهی ویژه پایه پنجم و هفتم در نظر گرفته شده است.

برگزاری دورهای متنوع آموزشی

معاون فرهنگي حوزه علميه خواهران استان تهران در خاتمه با اشاره به وظایف و مسئولیت های مهم معاونت فرهنگی ابراز داشت: برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه معاونين فرهنگي، مشاوران، مبلغان، مربيان تدبر روشمند قرآن كريم، مربيان فن خطابه، رابطين خبري و ارزيابي و ساماندهي آنها و برگزاري نشست ها و مراسم ها از دیگر وظايف و مسئولیت های اين معاونت می باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.