پایان‌نامه حوزوی «جایگاه خبر واحد در تفسیر» بررسی شد

ی, 04/04/1391 - 07:01
پایان‌نامه حوزوی «جایگاه خبر واحد در تفسیر» بررسی شد

 رییس جامعه المصطفی العالمیه مشهد گفت: علت هجوم دشمن فقط این نیست که سید مرتضی به بحث خبر واحد پرداخته است، بلکه هدف آنها از حمله به

مباحثی همچون حجیت خبر واحد، براندازی مذهب تشیع است؛ از این رو پرداختن به چنین مباحثی از سوی طلاب جوان ضروری است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  یکصدمین جلسه دفاع پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانش‌پژوهان مجتمع آموزش عالی جامعه

المصطفی العالمیه مشهد، صبح امروز 3 تیر با حضور حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه قم، برگزار شد که به پایان‌نامه حجت‌الاسلام فریدون عباسی از روحانیون کشور افغانستان با موضوع «جایگاه خبر واحد در تفسیر» اختصاص داشت.

حجت‌الاسلام مهدوی مهر رییس جامعه المصطفی العالمیه مشهد، استاد راهنمای این اثر بود که با تشکر از ادبیات استاد داور در خصوص پایان‌نامه روحانیون گفت: امروز سیل تهاجمی از ناحیه دشمنان اسلام و به ویژه تشیع به راه افتاده است که بخشی از آن به حجیت خبر واحد اختصاص دارد که بسیاری از معارف اصلی مذهب تشیع بر پایه آن است.

وی افزود: علت هجوم دشمن فقط این نیست که سید مرتضی به بحث خبر واحد پرداخته است بلکه هدف آنها براندازی مذهب تشیع با حمله به مباحثی همچون حجیت خبر واحد است؛ از این رو پرداختن به چنین مباحثی توسط طلاب جوان ضروری است.

حجت‌الاسلام جهانگیری داور این جلسه نیز به نقاط قوت این اثر اشاره کرد و گفت: این اثر بسیار عالمانه و دقیق است و با مراجعه به منابع فراوان و نوآوری همراه بوده است. همچنین نسبت به پایان‌نامه‌های دیگر و حتی پایان‌نامه‌های برادران ایرانی کم اشتباه‌تر است که هم از نظر ظاهری و هم محتوایی اشکالات ناچیزی دارد.

وی سپس به اشکالات این اثر پرداخت و گفت: عمده مطالب این پایان‌نامه خارج از موضوع بحث است و روایات استفاده شده در این اثر و همچنین عبارات علما، ترجمه شده است که باید در متن قرار می‌گرفت و اصل عربی روایات به پاورقی منتقل می‌شد یا آدرس آن می‌آمد.

حجت‌الاسلام قربان‌زاده استاد مشاور اثر «جایگاه خبر واحد در تفسیر» نیز در این مراسم، با تأکید بر اینکه باید به محقق اجازه داده شود که از توانایی خود استفاده کند، گفت: در برخی از مباحث بزرگانی وارد شده، دلائلی آورده و نتایجی گرفته‌اند که هنوز جای کار دارد و نباید صرف پرداختن بزرگان به یک بحث، راه تحقیق را برای طلاب بسته و از توانایی ایشان جلوگیری شود.

همچنین حجت‌الاسلام فریدون عباسی، دانش‌پژوه رشته تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش عالی جامعه المصطفی العالمیه مشهد، در ابتدای این مراسم در خصوص نوشته خود گفت: حجیت خبر واحد قدمتی هزار ساله دارد و جز اندکی از دانشمندان مثل سیدمرتضی و ابن ادریس که نکر حجیت آن شده‌اند بقیه علما آن را قبول دارند.

وی افزود: حجیت خبر واحد فقط شامل آموزه‌های فقهی و عملی دین نمی‌شود و اعتباری بالاتر دارد که به این بحث در گذشته پرداخته نشده است. علامه طباطبایی اولین کسی است که این بحث را مطرح کرده است، آیت‌الله خوئی و دیگران آن را ادامه داده و آیت‌الله جوادی آملی نیز به آن پرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام عباسی با تأکید بر این که در این اثر، 15 منبع شناسایی شده است، گفت: اهمیت این بحث اول دامنه آن است که فقط به تفسیر اختصاص نداشته و همه روایات معرفتی را دربر می‌گیرد و همچنین همه ادله ظنی را دربر گرفته و فقط به خبر واحد اختصاص ندارد. اهمیت دوم آثار این بحث است که اگر قائل به حجیت خبر واحد شدیم خود را ملزم به مراجعه به روایات اهل بیت به عنوان تفسیر قرآن کرده‌ایم.

وی افزود: این پایان‌نامه سه بخش دارد. فصل اول کلیات است که دارای دو بخش مبادی تحقیق است و معناشناسی واژگان است که در آن، چهارده اصطلاح مفصلا توضیح داده شده است. بخش دوم نیز نقش روایات در تفسیر است که دارای دو بخش است. اول ضرورت بهره‌گیری از احادیث در تفسیر به همراه دیدگاه مفسران با دلایلی از قرآن و روایات است که در جای دیگر به این تفصیل آورده نشده است و بخش دوم انواع روایات تفسیری است با بیان بیش از چهل نوع روایت تفسیری با دسته‌بندی جدید آمده است.

این دانش‌پژوه جامعه المصطفی العالمیه فصل سوم پایان‌نامه خود را در خصوص دیدگاه دانشمندان با بخش‌های حجیت خبر واحد و معیار اعتبار خبر واحد اعلام کرد که به بحث قرائن کشف اعتبار خبر واحد پرداخته است.

وی افزود: در این اثر ادله حجیت خبر واحد در تفسیر نیز بررسی شده است که اطلاق ادله حجیت خبر واحد، بیان آیت‌الله خوئی و بیان آیت‌الله فاضل لنکرانی در این بخش آورده شده است، همچنین ادله مخالفان حجیت خبر واحد نیز بررسی شده است که به همراه سه دلیل از اقوال علامه طباطبایی و دیگران و پاسخ آیت‌الله خوئی و محققین دیگر همراه است.

وی در ادامه به نوآوری‌های این اثر اشاره کرد و گفت: کشف نظر شیخ طوسی که برخلاف نظر نزدیکان ایشان، شیخ طوسی خبر واحد را حجت می‌دانسته است و ارائه تعریف جدیدی از تفسیر با آوردن اقوال مختلف و بررسی اشکالاتی که بر آنها وارد شده است، از نوآوری‌های این اثر است.

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: پیشنهادات این اثر روشمندسازی تفسیر روایی و بررسی معیارهای اعتبار خبر واحد در تفسیر و انواع روایات تفسیری است که اگرچه در این اثر به آن پرداخته شده است؛ اما جای کار فراوانی دارد.

وی در پایان در دفاع از پایان‌نامه خود گفت: بعد از مشاهده استاد راهنما، برخی موارد را تغییر دادم که ارائه خواهم کرد، همچنین سعی کرده‌ام مطالب خبر واحد مربوط به تفسیر قرآن کریم را بیاورم که مرتبط با بحث است./932/پ202/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.