معرفت دینی از طریق سیره کامل می‌شود

س, 03/30/1391 - 07:12
معرفت دینی از طریق سیره کامل می‌شود

  حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد گفت: بخشی از معرفت دینی را می‌توان از طریق سیره به دست آورده و با بهره از آن این معرفت را کامل کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  در مراسم رونمایی از مجموعه 12 جلدی

سیره صحیح پیامبر اعظم(ص) با اشاره به ضرورت اهتمام ویژه به بحث سیره و بررسی مبانی کاربردی آن در فهم دین اظهار داشت: سیره ذخیره عظیمی است که

کاربردهای فراوانی از آن را می‌توان در حکمت عملی دینی یافت چرا که سیره شاخه‌ای از فعل و به مسابه یک دستگاه با مبانی عقلانی کارایی داشته و در حوزه عقاید، احکام، اخلاق و علم قابل بحث، بررسی و توجه ویژه است.

وی ادامه داد: گستره سیره در بسیاری از حوزه‌ها حیرت آور است و می‌توان در حوزه‌های مختلف نسبت سیره با عقل، فطرت، اجماع، شهود و سایر مبانی مورد بحث و نسبت‌سنجی قرار گرفته و از نتایج آن در فهم کاربردی دین بهره برد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه از طراحی دانشنامه‌ای جامع  در حوزه علوم انسانی خبر داد و افزود: در مجموع نظام‌ها و علوم انسانی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به 12 شاخه و رشته دست یافتیم و بر مبنای آن دانشنامه‌ای جامع طراحی و در حال تدوین است که جلد اول آن به مقوله فلسفه سیره در قالب 20 شاخه می‌پردازد .

وی تصریح کرد: تدوین این دانشنامه بر اساس مجموعه نظامات رفتاری و سنت نبوی بوده و برای دستیابی به مبانی، ساختار و سامانه‌ای کامل برای فهم و استنباط نظامات و رفتار در حوزه علوم انسانی و سیره نبوی است.

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد هادی غروی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تقدیر از زحمات صورت گرفته در انتشار این اثر گفت: مجموعه سیره صحیح پیامبر اعظم (ص) دایرة‌المعارف عظیم تاریخی است که به زبان فارسی نگاشته شده و نتیجه عظم راسخ اهتمام و همت بلند متولیان تدوین، ترجمه و انتشار این اثر ماندگار است.

وی با بیان شرحی از زندگی علامه سید جعفر مرتضی عاملی یادآور شد: این عالم وارسته پس از اینکه در نجف مورد آزار بعثی‌ها قرار گرفت به قم و پس از آن به لبنان رفت ولی در طول  حضور خود در حوزه‌های علمیه و به ویژه قم منشأ خدمات ارزنده‌ای به جهان اسلام بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد هادی غروی در پایان با تقدیر از مجاهدت‌ها و تلاش‌های این علامه گفت: کتبی که علامه جعفر مرتضی عاملی منتشر کرده‌اند آثاری ارزشمند و عمدتاً در موضوع مناقشاتی بوده که در مباحث مذهبی و در مقاطع مختلف به وجود آمده و تاثیرگذاری شایانی را به همراه داشته است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.