رییس پژوهشگاه مطالعاتی تقریبی؛ موسوعه نگاری خدمت به جهان اسلام است

د, 03/01/1391 - 10:55
رییس پژوهشگاه مطالعاتی تقریبی؛ موسوعه نگاری خدمت به جهان اسلام است

رییس پژوهشگاه مطالعاتی تقریبی؛ موسوعه نگاری خدمت به جهان اسلام است
  رئیس پژوهشگاه مطالعات تقرببی، موسوعه اصول مقارن را بی‌نظیر دانسته و گفت: موسوعه نگاری یک نوع خدمت به جهان اسلام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی،  در همایش بررسی موسوعه اصول مقارن که در سالن اجتماعات پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد، اظهارداشت: موسوعه

نگاری یکی از دشوار ترین و سخت ترین کار‌های پژوهشی است؛ زیرا برای نوشتن موسوعه به علم و قلم توانمند همراه با تکنیک‌های خاص و منابع مهم علمی نیازمند است.

وی ادامه داد: نویسندگان زیادی در جهان اسلام مقالات و کتاب‌های زیادی نوشته و یا می‌نویسند ولی نمی توانند موسوعه بنویسند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در نگارش موسوعه باید تمام گزاره‌های علمی در یک نگاه منطقی و مدخل‌های علمی در اختیار نویسنده قرار بگیرد ، عباراتی که در موسوعه نگاری باید دقت نظر موجز و متقن، شفاف، جامع و مقایسه ای داشت .

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی تصریح کرد: در نگارش موسوعه جمع آوری و تجمیع حوزه‌های مختلف معرفتی ،وپردازش عبارت‌های مختلف و فشرده سازی مباحث از اهمیت ویژه برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه موسوعه نگاری یک نوع خدمت به جهان اسلام است، افزود: اگر موسوعه نگاری نباشد، نمی توان جامعیت علمی را معرفی کرد.

وی گفت: موسوعه‌نویسی باید همه مخاطبان خود را اقناع و اشباع کند هر چند موسوعه نگاری در اصول بسیار سخت است و برای حوزه‌های علمیه مهم است، ولی اصول یک فکر و تحلیلی و اندیشه و تفکر و نیازمند بررسی اصول شیعه و سنی است .

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطر نشان کرد: در جهان امروز، موسوعه مشترکی وجود ندارد گرچه کویتی‌ها می‌گویند ما موسوعه مقارن داریم ، ولی هیچ گاه مشاهده نشده است؛ البته ناگفته نماند محققان در موسوعه فقه به خوبی درخشیده اند، و لی در اصول هنوز نتوانسته‌اند موسوعه ای را به نگارش در آورند؛ چرا که پرداختن به دو اصول شیعه و سنی کاری بسیار سخت می‌باشد .

وی با بیان این که مجمع جهانی تقریب می‌بایست به پژژوهشگاه مطالعات تقریبی توجه جدی داشته باشد، تاکید کرد: در هر جای جهان موسوعه نگاری با امکانات بسیار گسترده همراه است؛ به طوری که در کنار موسسه وزارت خانه ای را مامور کمک به نگارش موسوعه می‌کنند، ولی در این پژوهشگاه با کمترین امکانات بهترین و بی نظیر ترین موسوعه جهان اسلام به نگار ش در آمد، لذا می‌طلبد مسئولین توجه جدی به این پژوهشگاه داشته باشند .

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اضافه کرد: نگارش موسوعه اصول مقارن در پژوهشگاه مطالعات تقریبی توسط یک گروه علمی صورت گرفته است که انشالله بزودی شاهد انتشار مجلدات 2 و3 خواهیم بود و تا 10 جلد منتشر خواهد شد .

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان خاطرنشان کرد: با نویسندگان برجسته اهل سنت تبادل نظر صورت گرفته تا به نگارش موسوعه کمک کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.