آیت‌الله مصباح یزدی:طلاب جوان،‌نسبت به معمم شدن اهتمام جدی داشته باشند

ی, 02/24/1391 - 07:26
آیت‌الله مصباح یزدی:طلاب جوان،‌نسبت به معمم شدن اهتمام جدی داشته باشند

  آیت‌الله مصباح یزدی لباس روحانیت را سمبل اسلامی دانست و گفت: طلاب جوان،‌نسبت به معمم شدن اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  معظم‌له  همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب که در مدرسه علمیه معصومیه قم

برگزار شد، به‌ تلاش‌های گسترده طاغوت در دوره رژیم شاهنشاهی در ایران، برای از بین بردن ارزش‌های اسلامی اشاره کرد.

ایشان افزود: در دوره رضاشاه،‌ تلاش‌های زیادی در نابودی مظاهری اسلامی در ایران انجام شد، ‌به گونه‌ای که حتی مراسم عزاداری اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیز برگزار نمی‌شد

و بیشتر مدارس دینی نیز به صورت کلی تخریب و یا به کتابخانه و پادگان و... تبدیل شده بود.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در دوره بعد، این گرایش به نوعی روحانی ستیزی تبدیل شد که از مسیحیت گرفته شده بود و متأسفانه امروز نیز بقایای آن در جامعه وجود دارد.

ایشان با اشاره به نقش سمبل در زندگی انسان اظهار داشت: انواع سمبل‌هایی داریم که قراردادی هستند و برای نشان دادن واقعیت دیگری است که به صورت مختصر و با انگیزه‌‌های متفاوتی در میان مردم رواج می‌یابد که بدون این سمبل‌ها، زندگی با دشواری همراه می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به وجود این سمبل‌ها در عرصه اخلاق، رفتارها، دین و... گفت: هرچه نیازها وروابط اجتماعی بیشتر می‌شود، این سمبل‌ها نیز بیشتر می‌شود و این مسئله، نشان دهنده رشد جامعه است، چون کارها تلخیص و فشرده می‌شود و در اشکال لفظ، شکل، رنگ، رفتار و مفهوم ظاهر می‌گردد.

ایشان لباس روحانیت را از جمله این سمبل‌ها دانستند و گفتند: اساس لباس روحانیت، عمامه‌ای است که پیامبر بر سر علی(ع) بستند؛ البته این مسئله آزاد بود، ولی با گذشت زمان، نیازهای اجتماعی به اینجا رسیدن که نیاز به شناخت افرادی که دین را می‌شناسند و نسبت به تعالیم اسلامی آگاه هستند، بود تا مورد اعتماد مردم باشند تا در صورت نیاز، به آنها مراجعه کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که عمامه گذاشتن، بهترین سمبل روحانیت است که از پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) به ما رسیده است، افزود: اگر فرهنگ و مکتبی بتواند سمبل‌سازی کرده و پایه‌های آن را فراهم کند، از افتخارات آن مکتب است.

ایشان با بیان این که سمبل‌های اسلامی، انسان را به یاد خدا و آموزه‌های اسلامی می‌اندازد، ادامه داد:‌ اگر بخواهیم میلیون‌ها نفر از مردم را همواره به یاد خدا و اسلام انداخت، باید زمان و هزینه زیادی صرف کرد، که سمبل‌های اسلامی، از جمله لباس روحانیت،‌ وسیله‌ای است که همواره مردم را به یاد خدا و تعالیم اسلامی می‌اندازد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که این سمبل، سمبلی خداپسند و ارزشمند است، بیان داشت: روحانیت با راه رفتن خود در میان مردم،‌ آنها را به یاد خدا، احکام دین و فروع دین و... می‌اندازد و همین مسئله موجب ترویج دین در جامعه است.

ایشان با بیان این که ممکن است، برخی با دیدن روحانیت خشمگین و ناراحت شوند، ادامه دادند: این مسئله‌ای نیست که موجب دلسردی طلاب در معمم شدن شود، چون بر اساس آیات قرآن، کسانی هستند که وقتی اسم خدا برده می‌شود، ناراحت می‌شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که همه دشمنی‌ها با روحانیت از روی عناد ذاتی نیست، یادآور شد: پوشیدن این لباس، ‌نباید دچار غرور شود و یا این که برای خود نسبت به دیگران برتری احساس کند؛ این مسئله موجب می‌شود که مردم گمان کنند که روحانیت خود را بالاتر از دیگران بداند و همین مسئله موجب فاصله یافتن مردم از روحانیت می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)با تأکید بر این که سمبل‌های اسلامی، ارزش خود را هیچ گاه از دست نمی‌دهند، اظهارداشت:‌ این ما هستیم که با کم توجهی و بی دقتی، موجب می‌شویم که این سمبل‌ها، آنگونه که باید، در میان مردم تأثیرگذار نباشد، حتی ممکن است موجب زدگی آنها شود.

ایشان افزودند:‌ روحانیت باید به اندازه‌ای اخلاق اسلامی را در خود تقویت کند که مردم اگر هم ذهنیت بدی نسبت به روحانیت دارند، با رفتار آنها، فراموش کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با تأکید بر این که نباید ذره‌ای به اهمیت لباس روحانیت تردیدی در دل خود راه دهیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی طلاب جوان نسبت به معمم شدن تمایل زیادی ندارند. طلاب باید پس از گذراندن مقداری از دروس حوزه،‌ نسبت به این سمبل اسلامی اهتمام داشته باشند.

خاطرنشان می‌شود در پایان این مراسم،‌ 20 نفر از طلاب حوزه علمیه قم، به دست آیت‌الله مصباح یزدی،‌ لباس به لباس سربازی امام زمان(عج) شدند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.