علما کمک کنند «آی تی» به اولویت حوزه تبدیل شود

ش, 02/23/1391 - 08:33
علما کمک کنند «آی تی» به اولویت حوزه تبدیل شود

 دکتر جلالی در همایش حوزه و تحول مشهد گفت: علما کمک کنند که «آی تی» به اولویت تبدیل شود زیرا مخاطبان حوزه نباید در یک حوزه کوچک باشند بلکه باید در کل جهان حضور داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب سیزدهمین همایش از سلسله همایش‌های حوزه و تحول، روز گذشته به همت معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با موضوع علوم اسلامی و رسانه‌های مجازی برگزار شد.

این همایش با حضور دکتر علی‌اکبر جلالی پدر آی تی ایران در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد.

دکتر جلالی در ابتدای این نشست گفت: رهبرهای جامعه جهانی در حقیقت رسانه‌ها هستند یعنی کسانی که اطلاعات را رسانده و پردازش می‌کنند. تأثیر گذاری رسانه در جهان به اندازه‌ای زیاد شده که یک شهروند معمولی در بسیاری از کشور ها قابلیت دسترسی به بسیاری از رسانه‌ها را دارد.

وی با اشاره به این که جایگاه علمی ایران در گذشته و حال در بین کشورهای اسلامی بسیار زیاد بوده است گفت: انیشتن می‌گوید «قرآن کتاب جبر، هندسه یا حساب نیست بلکه مجموعه‌ای از قوانین است که بشر را به راه راست که بزرگان فلاسفه در تعریف آن عاجزند هدایت می‌کند».

این استاد دانشگاه ویرجینیای غربی تصریح کرد: 56 کشور اسلامی در جهان وجود دارد اما این تعداد با وجود همه امکانات در آمد ناخالص داخلی کشور فرانسه را هم ندارند یعنی تلاش علمی زیادی انجام شده است؛ اما در حوزه اقتصادی دچار مشکلات زیادی هستند؛ یک و شش میلیارد مسلمان در جهان است و بیشتر مسلمانان جهان در آسیا هستند اما با این وجود مسلط به تکنولوژی نیستند.

وی افزود: در یک سال گذشته تعداد زیادی اطلاعات بر روی شبکه اینترنت قرار گرفته و این یعنی نوشتن کم کم دارد از بین می‌رود، الان حجم ویدئو بسیار زیاد است و ایران باید پیام خود را با زبان های مختلف از طریق IT به جهان منتقل کند.

عضو هیأت رییسه و مدیر پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: جهان دارد به سمت زندگی همراه می‌رود یعنی تمام دانایی بشر با بشر همراه است؛ این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند به سمت شورای عالی مجازی برویم، یا حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی می‌کنند به جایگاه علم در فضای سایبر برمی‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به آمارهای جهانی گفت: کشور ایران رتبه اول تولید علم در منطقه و رتبه هفدهم در جهان است؛ در فضای داخلی نیز اول نیروی انتظامی است و بعد از آن حوزه‌های علمیه هستند.

جلالی به مثالی اشاره کرد و گفت: کشور عربستان فیس بوک حلال را در ماه رمضان افتتاح ‌می‌کند؛ اما در ایران از فیلترینگ استفاده می‌شود. امروز نظام بر اساس ساختار دیجیتال حفظ می‌شود؛ دانش ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بالا است ولی طریقه استفاده از آن اشتباه است.

وی در پایان با اشاره به این که حرکت به سمت IT باید تهاجمی باشد، گفت: علما باید کمک کنند که «آی تی» به اولویت تبدیل شود زیرا مخاطبان حوزه نباید در یک حوزه کوچک باشند بلکه باید در کل جهان حضور داشته باشند.

همچنین در این همایش یکی از بخش‌های سایت معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با عنوان معالم مدیا به صورت رسمی افتتاح شد که نشست‌ها و همایش‌های این معاونت و مراکز همسو را به صورت زنده زیر پوشش قرار می‌دهد.

در ادامه این همایش همچنین از لوح چندرسانه‌ای طنین تحول نیز رونمایی شد که در آن بررسی تاریخ ادوار تحول در حوزه، سرمایه‌های اجتماعی، نظام برنامه‌ریزی و مدیریت، نظام فرهنگی و تربیتی و مجموعه نظرات مراجع تقلید، بزرگان و اساتید حوزه‌های علمیه در دسترس خواهد بود.

گفتنی است، در حاشیه این همایش ثبت نام چهارمین دوره کارگاه‌های آموزشی و همایش روحانیت و رسانه با موضوع رسانه در سپهر مطالعات دینی نیز آغاز شد./931/پ202/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.