حضرت زهرا مصداق خیر کثیر و محور تمام ذریه طیبه است

ش, 02/23/1391 - 08:32
حضرت زهرا مصداق خیر کثیر و محور تمام ذریه طیبه است

 امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که حضرت زهرا‌(س) مصداق خیر کثیر و محور تمام ذریه طیبه است، تفکر و اندیشیدن در معنای سوره کوثر را ضروری دانست.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه‌ نخست نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا‌(س)، تفکر و ‌اندیشیدن در معنای

سوره کوثر را ضروری دانست و اظهار داشت: خداوند متعال در این سوره به پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید ما به تو کوثر عطا کردیم، در برابر این عطا نماز بگذار.

وی با اشاره به این‌که در سوره کوثر آمده است کسی که پیامبر را سرزنش می‌کرد و می‌گفت محمد‌(ص) عقبه ندارد که نام او را حفظ کند و ابتر است، خودش ابتر است، در بیان معنای کوثر و ابتر گفت: اگرچه در معنای کوثر بسیار گفته‌اند، اما دلیلی برای این معانی نیست مگر معنای ذریه طیبه و خود آیه شریفه «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» که از همه بهتر بیان شده است.

امام جمعه موقت تهران واژه «ابتر» را به معنای کسی که نسل ندارد، عنوان کرد و با بیان این‌که ابتر در لسان العرب به معنای مارهای کوچکی که نیش تند و کشنده‌ای دارند، تعریف و ترجمه شده است، افزود: ابتر یعنی انسانی که خیر ندارد در برابر کوثر به معنای خیر کثیر قرار می‌گیرد و مصداق این خیر کثیر و محور تمام ذریه طیبه حضرت فاطمه زهرا‌(س) است.

وی گفت: بیشتر علما ارزش‌ها را با زیبایی‌ها مرادف می‌دانند و برخی دایره زیبایی را اعم از ارزش‌ها گرفته‌ و روان‌شناسان در این بحث سردرگم هستند، ولو این‌که برخی ارزش‌ها را به یک سری حقایق عمومی و اصول کلی و مورد قبول معنا می‌کنند و عدالت، وفا و صداقت را از ارزش‌های قطعی استوار بر محور کوثر و خیانت و دروغ را ضد ارزش‌ مبتنی بر محور ابتر می‌دانند.

آیت‌الله امامی کاشانی عقل را بدون وحی محدود دانست و با تأکید بر شناخت ارزش‌ها افزود: شناخت ارزش‌ها نیازمند تحلیل اسماءالحسنی است و از آنجا که تمام هستی جلوه اسماءالحسنای خداوند متعال است، بنابراین انسان کامل آینه اسماء خداوند است و حضرت زهرا‌ی مرضیه(س) از انسان‌های کاملی است که ارزش‌ها به خوبی در وجود مبارک ایشان تبیین می‌شود.

وی خطاب به دنیای غرب که در آن ارزش زن و خانواده از بین رفته است، ابراز داشت: حضرت مریم کبری‌(س) مادر حضرت عیسی‌(ع) دامنی پاک و پاکیزه داشت و الگوی شما بود، این الگو را از دست دادید و اکنون هم به همراه این هستید که حضرت فاطمه‌(س) را که الگوی همه انسان‌های روی زمین به ویژه مسلمانان است از دست امت اسلام بگیرید.

خطیب جمعه این هفته تهران با بیان این‌که برخورد با زن در دنیای غرب یک جنبه منفی صد در صد و جنبه شهوانی و عیاشی صد در صد دارد و این واقعا مایه تأسف است، گفت: با کمال تأسف برخی دختران مسلمان و فرزندان این کشور از پیر و جوان، رنگ غربی به خود گرفته‌اند، غربی که خود گیج است و خانواده و لذت زندگی را نمی‌فهمد.

وی با تأکید بر فهم معیار و شناخت ارزش‌ها و انتخاب صحیح الگو براساس آن، ابراز داشت: همه روان‌شناسان دنیا از مسلمان و غیرمسلمان اگر بخواهند مباحث خود را از جمله ارزش‌ها به خوبی بفهمند و از سردرگمی بیرون آیند، باید به سراغ اسلام و وحی بروند، آن را به خوبی با هم جمع کرده و به درستی تبیین کنند.

آیت‌الله امامی کاشانی در پایان سخنان خود با اشاره به دو بیت شعر از دفتر پنجم مثنوی معنوی مولوی که می‌سراید «توبه کن بیزار شو از هر عدو / کو ندارد آب کوثر در کدو، هرکه را دیدی ز کوثر سرخ‌رو / او محمد خو است با او گیرخو»، از بانوان و دختران مسلمان و فرزندان این مرز و بوم خواست که رنگ فاطمی‌(س) به خود بگیرند تا از جام می و کوثر زهرای اطهر‌(س) بنوشند. /920/پ202/ن

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.