نگاهی به فعالیت طلاب درفضای مجازی؛وبلاگ گروهی خداشناسی

چ, 02/13/1391 - 07:06
نگاهی به فعالیت طلاب درفضای مجازی؛وبلاگ گروهی خداشناسی

ـ وبلاگ خداشناسی، وبلاگی گروهی است که از سوی تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم در فضای مجازی بروز رسانی می شود؛ ادله شناخت خداوند، مباحث قضا و قدر و آفرینش، از موضوعاتی است که در این وبلاگ به آن پرداخته می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب وبلاگ خداشناسی، وبلاگی گروهی است که از سوی تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم در فضای مجازی بروز رسانی می شود؛ ادله شناخت خداوند، مباحث قضا و قدر و آفرینش بخشی از موضوعاتی است که نویسندگان این وبلاگ به آن می پردازند.

بر اساس این گزارش، در بررسی موضوع ادله شناخت خداوند، این چنین آمده است؛ حضرت علی(علیه اسلام) درباره شناخت معرفت خداوند می‌فرمایند«مَعرِفَةُ اللهِ سُبحانَهُ أعلَی المَعارِفِ » یعنی عالی‌ترین و بهترین معرفت‌ها، همان

شناخت خداوند متعال است به جهت این که علم‌ها و معرفت‌ها درای رتبه و درجه ای هستند بعضی از علم‌ها و شناخت‌ها از شرافت بالایی برخوردار هستند. و علم خداشناسی نیز به جهت اینکه درباره خداوند متعال و صفات و افعال او بحث می کند اشرف است. برهان شناخت خداوند متعال، وجود کامل خداوند متعال است که بالای همه کمال‌ها می باشد . زیرا که وجود خداوند از فطریات است.

در جمع بندی مطلب در باره برهان و دلیل خداشناسی می توان گفت : هشت برهان و دلیل بر اثبات وجود خدا در کلمات و سخنان حضرت علی(علیه السلام) وجود دارد که آن دلایل عبارتند از: برهان معقولیت؛ برهان فطرت؛ برهان صدیقین؛ برهان نظم؛ برهان علّی؛ برهان معجزه؛ برهان حدوث و برهان فسخ عزائم».

شایان ذکر است، موضوعاتی همچون؛ مؤثرترین مقدرات عالم چیست؟ چرا دعام مستجاب نشد؟ پناه بردن به خداوند متعال در لحظه‌های بحران، خدایا اگر تقدیر را نوشتی چرا دعا کنم؟ بهترین و عالی ترین شناخت‌ها، انسان به کمال مطلق عشق می‌ورزد، ویژگی های فطرت، اخبار غیبی، حس خداشناسی، مصداق قرآنی برهان فطرت و آیا اخبار غیبی حاکی از سرنوشت محتوم و عدم اختیار انسان است؟ بخشی از مطالبی است که در این وبلاگ به آن پرداخته شده است.

در پستی از این وبلاگ، در پاسخ به پرسش«خدایا اگر تقدیر را نوشتی چرا دعا کنم؟ » آمده است:«امیرالمؤمنین (ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) می‏فرماید: "کمک به نیازمندان هرگاه به صورت صحیح انجام گیرد و نیکی به پدر و مادر و انجام هر کار خیر، شقاوت را به سعادت مبدل می‏کند و عمر را طولانی و از خطرات جلوگیری می‏نماید. بنابراین همان گونه که ساختن سرنوشت به دست انسان و با اعمال و عقاید او است که توسط خدا تقدیر می‏گردد، تغییر و تبدیل سرنوشت نیز با همت وی ممکن و مقدور است.

در قرآن و کلام معصومین برای حفظ روحیّه خوف و رجا به تناسب وعده های نیک به مؤمنان دادن، وبه انذار و وعید انسانها پرداختن تا اونا رو از سرپیچی دستورات خدا بر حذر کنن تا از این راه، بقاء حیات نوع بشر تداوم پیدا کنه و به مسیر کمال رهنمون بشن.

وقتی ازامکان محقق نشدن علائم ظهور، سوال می شه، امام صادق(ع) می‌فرمایند: ظهورامام زمان، بدون این علائم نیز امکان پذیراست. اما وقتی راوی می پرسد: پس امکان دارد که امام زمان هم ظهور نکند، معصوم علیه السلام می فرمایند: نه امکان ندارد ظهور منجی بشارت و وعده خداست و خداوند هرگز از وعده‌اش تخلف نمی‌کند اما علائم ظهور وعید هستند، یعنی این علائم وعده شر برای مردم غافل از امام زمان خود هستند که ممکن است خداوند به کرم خود گذشت کند».

وبلاگ گروهی خداشناسی از ابتدای فعالیت کوتاه خود تا کنون، نظر نزدیک به 10 هزار نویسنده را به خود جلب کرده است، علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از مطالب این وبلاگ می‌توانند به نشانی اینترنتی khodashenasi.ir مراجعه کنند./927/ت302/ن

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.