اندیشه مطهر؛ سلاح حوزویان در جهاد فرهنگی

س, 02/12/1391 - 07:51
اندیشه مطهر؛ سلاح حوزویان در جهاد فرهنگی

 اشاره؛ «مطهری فرزند عزیز برای من و پشتوانه ای محکم برای حوزه های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود. قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روان بخش است...»

این فرموده حضرت امام (ره) در عین اختصار به خوبی گویای جایگاه رفیع شهید مطهری به عنوان معلم و تئوریسین بزرگ انقلاب اسلامی است.

سالروز شهادت استاد مطهری فرصت بسیار مغتنمی است تا به این بهانه، تاکیدی دیگربار بر لزوم ترویج اندیشه و تفکر آن شهید والامقام داشته باشیم .

 برای بررسی و تبیین این ضرورت چه کسانی بهتر از علمای بلاد که در مقام امامت جمعه و استادی حوزه و دانشگاه، چنین دغدغه هایی دارند.

12 اردیبهشت و روز معلم، بهانه ای است تا پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب  با تنی چند از ائمه جمعه کشور، درباره دغدغه فوق به گپ و گفت بپردازد؛

علامه زمان شناس

آیت الله مجتهد شبستری ، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به این که آیت الله شهید مطهری دارای شخصیت جامعی بود که با علوم روز نیز آشنایی بالایی داشت، گفت: شهید مطهری حقیقتا زمان شناس بود و همواره سعی می کرد در آثار قلمی و نیز سخنرانی های خویش، به نیازها و مشکلات جامعه توجه کرده و برای آن ها راه حل ارایه کند.

مظهر غیرت دینی در برابر اندیشه های انحرافی

وی افزود: شهید مطهری نسبت به رواج مکاتب الحادی و اندیشه های التقاطی در سطح جامعه حساسیت فوق العاده ای داشت که در عرصه فلسفی، نگارش پاورقی ایشان بر کتاب « فلسفه و اصول روش رئالیستم» علامه طباطبایی از این بابت بوده تا به نیازها و شبهات روز پاسخ دهند.

امام جمعه تبریز همچنین بیان داشت: سرانجام نیز این شهید والامقام به دست عوامل گروه التقاطی فرقان به شهادت رسید.

وی با اشاره به علاقه و ارادات خاص شهید مطهری به امام و انقلاب اسلامی گفت: ایشان به جهت همین ارادت و البته دغدغه ای که داشت،  به طور خاص بعد انقلابی اسلام را در آثار خود مطرح و آن را مورد بررسی و کنکاش علمی قرار می دادند.

حوزویان ، سیره شهید مطهری را دنبال کنند

آیت الله شبستری همچنین تاکید کرد: امروز بسیار لازم است که روحانیت و حوزه های علمیه روش و سیره ایشان را دنبال کرده و در عرصه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان از آثار و اندیشه متعالی آن مجاهد شهید، بیش از پیش بهره مند گردند.

آثاری که همگی مفید است

حجت الاسلام و المسلمین سیف الله یعقوبی، امام جمعه شهرضا نیز با اشاره به تاکید حضرت امام خمینی (ره) پس از شهادت استاد مطهری مبنی بر این که تمام آثار و دست نوشته های شهید مطهری ، بدون استثنا ، مورد استفاده و آموزنده است، اظهار داشت: انصافا همه آثار بر جای مانده از این متفکر شهید در عرصه های اجتماعی، فلسفی، عبادی و ... مورد تایید همه اندیشمندان و صاحب نظران است.

وی خاطرنشان کرد: استاد مطهری با اندیشه والا و افکار نو و کارآمد خود توانست در حوزه و دانشگاه منشا اثرات و برکات فراوانی باشد، به گونه ای که هنوز هم پس از گذشت 32 سال از شهادت آن عالم بزرگوار، گفتار و اندیشه ایشان مورد استفاده است.

در جنگ نرم فرهنگی به اندیشه مطهر نیازمندیم

امام جمعه شهرضا خواستار ترویج اندیشه مطهر آن شهید بزرگوار از سوی حوزویان شد و ادامه داد: در شرایطی که امروز دشمنان در جنگ نرم فرهنگی ، در اذهان مردم خصوصا نسل جوان، شبهه پراکنی می کنند، ما باید با الهام از اندیشه شهید مطهری به دفاع فرهنگی بپردازیم و بدین سان به مقابله با کسانی که در فکر و ذهن جوانان و نوجوانان نسبت به اصول و فروع دین، تشکیک می کنند، برخیزیم.

وی گفت: در همین راستا ما در شهرضا در این هفته، یک سری مسابقات کتاب خوانی از آثار شهید مطهری در سطح مدارس آموزش و پرورش و نیز دانشگاه ها برگزار می کنیم تا نسل جوان، بیش از پیش با این آثار ارزشمند و کاربردی آشنا شود و بتواند پاسخ مناسبی برای سوالات و شبهات خود بیابد.

فرهنگ مطالعه کتب شهید مطهری نهادینه شود

آیت الله سید محمد شاهچراغی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان در آغاز سخنش یک تاکیدی ویژه داشت، آن جا که گفت: یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه باید این باشد که به ترویج فرهنگ مطالعه کتب شهید مطهری در جامعه اهتمام جدی داشته باشند.

بهترین الگوی زندگی در پرتو تفکر استاد

وی همچنین خاطرنشان کرد: ابعاد مهمی چون تقوا و دین مداری، به روز بودن، اخلاق و ... در شخصیت آیت الله شهید مطهری ، امروز می تواند بهترین الگوی زندگی برای همه مردم به ویژه طلاب جوان حوزه های علمیه باشد.

آیت الله شاهچراغی تصریح کرد : آن چه مهم است این که امروز همه باید مبلغ و مروج اندیشه و آثار شهید مطهری باشیم و البته به این نکته هم توجه داشته باشیم که این رسالت مهم تنها اختصاص به حوزه های علمیه ندارد، بلکه همه نهادها و اقشار جامعه باید خود را در این عرصه سهیم بدانند.

وی همچنین گفت: یکی از ابعاد مهم شخصیتی استاد مطهری بحث ولایت مداری و ارتباط خاص ایشان با حضرت امام(ره) است که این مساله هم امروز می تواند الگویی برای همه مردم مخصوصا مسئولان کشور باشد.

شهیدی که مایه فخر شیعه است

 حجت الاسلام و المسلمین علی معلمی، امام جمعه قائمشهر که نمایندگی مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری را نیز عهده دار است، ابراز داشت: به راستی که خدای منان بر ملت رشید ایران، مواهب خود را ارزانی داشته و در هر مقطعی ، عناصر برجسته علمی و مذهبی که برای جامعه خود و نسلهای آتی،  چراغ راه و الگوی مناسبی باشند، را عنایت فرموده است و از جمله این شخصیت ها که حقیقتا مایه فخر و عزت شیعه می باشد، آیت الله شهید مطهری است.

تازگی مطالب پس از 32 سال

وی همچنین افزود: با وجود آن که بیش از سه دهه از شهادت ایشان می گذرد، اما مشاهده می کنیم که هنوز نوشته های ایشان کاملا به روز است و تفکر این شهید والامقام، برای نسل جوان و مراکز و نهادهای علمی و فکری کشور، کاملا جنبه کاربردی و اثربخشی دارد.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: بی جهت نبود که حضرت امام (ره) برای فقدان ایشان ، آن چنان متاثر بود و از سویی برای معرفی شهید مطهری و آثارش، فراوان از خود مایه می گذاشت و او را نویسنده و سخنرانی توصیف می کرد که همواره اندیشه و رهنمودش برای جوانان سودمند و مفید است.

نویسنده ای برای همه سنین

وی گفت: در شرایط کنونی سزاوار است، دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور ، از اندیشه مطهر ایشان در کتب درسی استفاده نمایند، چرا که آن بزرگوار در همه زمینه ها و برای همه اقشار سنی، کتاب های آموزنده ای داشت که برای افراد مبتدی و معمولی و چه مراکز عالی آموزشی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ از این رو از نهادهایی چون دانشگاه ها و آموزش و پرورش این انتظار به حق وجود دارد که اندیشه و آثار شهید مطهری را به نسل جوان کشور منتقل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین لطفی ، امام جمعه ایلام نیز با تاکید بر این که آموزه‌های دینی و معارف اسلامی سدی محکم در برابر هجمه‌های فرهنگی دشمنان است که باید مسئولان امر به این مهم عنایت داشته باشند، بیان داشت: امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به آرا و دیدگاه های شهید مطهری به عنوان متخصص مسائل و معارف دینی در ابعاد و عرصه های گوناگون نیازمند است.

معلم دلسوز و دغدغه مند انقلاب

وی با بیان این که استاد شهید مطهری، حقیقتا معلمی دلسوز و دغدغه مند برای انقلاب اسلامی بود، افزود: نقش معلمان و فرهنگیان دلسوز جامعه در راستای تعلیم و تربیت جوانان و در مجموع نسل جوان امروزی بر هیچ کس پوشیده نیست و آنان می بایست به تاسی از شهید مطهری ، همواره خود را آماده پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.