رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:راه تجلی دین و فقه را در قانون هموار کنیم

چ, 01/30/1391 - 06:41
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:راه تجلی دین و فقه را در قانون هموار کنیم

  حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با تاکید بر ضرورت هموار کردن مسیر تجلی دین و فقه در قانون گفت: مراکز پژوهشی باید به رسالت و فلسفه وجودی خود به خوبی عمل کنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در مراسم تودیع و معارفه معاون پژوهشی مرکز، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، مراکز پژوهشی از نظر کمی، کیفی و پوشش دهی نسبت به حوزه های مختلف فکری و مطالعاتی، در مسیر ارتقا  قرار گرفتند.

 وی ادامه داد:  در گذشته مراکز پژوهشی ما بیشتر بر حوزه های مطالعاتی خاصی از جمله بخش هایی از فقه متمرکز می شدند، ولی امروز وضعیت بهتری نسبت به گذشته پدید آمده است  و شاهد ارتقای خوبی در این زمینه هستیم.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: البته این ارتقاء یافتگی به معنای یک عمل کاملا تکامل یافته و فاقد کمبود و نقاط ضعف نیست، بلکه امروزه بسیاری از حوزه های فکری مهم ما هنوز مرکزی پژوهشی به آنها  تعلق نیافته است.

*مراکز پژوهشی به رسالت خود عمل کنند

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی تاکید کرد: مراکز پژوهشی باید به رسالت و فلسفه وجودی خود به درستی عمل کرده و یک پژوهش مطلوب، صحیح و کارآمد را ایجاد و ارایه دهند.

وی ادامه داد: باید با آسیب شناسی و شناسایی نقاط ضعف، یک جهش برای تولید علم، دانش و گزاره های کیفی در مراکز پژوهشی ایجاد کنیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از مراکز مهم و تاثیرگذار پژوهشی است که اخیرا در قم ایجاد شده و از حیث فعالیت با سایر مراکز پژوهشی، تمایز هایی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، پرداختن به «قانون» را از فعالیت‌های شبه انحصاری و مهم برای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دانست و گفت: این مرکز به صورت مستقیم، موضوع مطالعه خود را قوانین قرار داده و می خواهد با نگاه پژوهشی به دین و فقه راه تجلی آن را در قانون هموار کند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: تاکنون مراکزی در حوزه علمیه  در زمینه های فکری مختلف ایجاد شده است ولی هیچ مرکزی به این حوزه  مهم یعنی قانون که پل ارتباطی میان فقه و واقعیت های زندگی است، پا نگذاشته است؛ این در حالی است که بدون عبور از این پل ارتباطی(قانون)، نمی توان فقه را به واقعیت های زندگی کشانید و عمق آن را بر جامعه ارزانی داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از مراکز، ادعاهایی دارند و می گویند ما می خواهیم کاربردی کار کنیم و در فضای های آن طرف این پل ارتباطی(قانونی که بتواند فقه را به جامعه ببرد) حرف می زنند، ولی نه تنها از روی این پل عبور نمی کنند، بلکه ناظر به بنای این پل هم نیستند.

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: بسیاری از پژوهش ها بیشتر «دستی از دور بر آتش داشتن» است و عمدتا پژوهش هایی انتزاعی هستند، هر چند وصف کاربردی بودن را برای خود نیز یدک بکشند.

*مسیر را تشخیص داده‌ایم

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی به رغم آن که با امکانات اولیه تشکیل شده است، ولی مسیر فعالیت را به درستی تشخیص داده و کارهای مهمی در این مرکز در حال انجام است که اگر رخ ندهد ممکن است سالیان سال از فرصت های اساسی دست یابی به آن دور شویم.

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در این مراسم از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین رسول نادری معاون پژوهشی سابق مرکز تقدیر و «سید احمد حبیب نژاد» به عنوان معاون پژوهشی جدید معرفی شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.