برگزاری همایش حریم عفاف در حوزه علمیه مشهد

ش, 01/19/1391 - 06:29
برگزاری همایش حریم عفاف در حوزه علمیه مشهد

ـ همایش حریم عفاف با محوریت حجاب و فرهنگ‌سازی حجاب اسلامی بانوان به همت واحد پژوهش علمی‌تخصصی مدرسه علمیه رضویه در مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب همایش حریم عفاف با محوریت حجاب و فرهنگ سازی حجاب اسلامی بانوان، در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در این همایش، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد با بیان این که در فرهنگ‌سازی نباید زور و اجبار باشد؛ اما در پدافند فرهنگی زور و اجبار لازم است، گفت: متأسفانه ما می‌خواهیم در فرهنگ‌سازی متوسل به زور شویم که این اشتباه بزرگی است.

وی تصریح کرد: تربیت فرهنگی باید همراه با تربیت اجتماعی باشد؛ امروز مسأله حجاب و عفاف و ترویج آن اسلوب خاص خودش را می‌طلبد

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که مسأله حجاب یک واقعیت شفاف است و باید جامعه را از حالت بی‌تفاوتی نسبت به حجاب بیرون آورد.، ادامه داد: چیزی که ما به آن نیاز داریم این است که ترویج حجاب با چه اسلوبی صورت گیرد.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان در ادامه مشکل جامعه امروز را بی‌حجابی و بی‌تفاوتی نسبت به حجاب دانست و ابرازداشت: خانم بی‌حجاب در جامعه‌ای که اسلامی می‌باشد، به عنوان تابلوی ضد دینی مطرح است؛ در این جامعه یک بی‌حجاب فقط عاملی ناهنجار محسوب نمی‌شود بلکه آن شخص آبروی جامعه اسلامی را به خطر می‌اندازد.

وی به مشکل بی‌تفاوتی نسبت به حجاب اشاره و خاطرنشان کرد: گاهی افراد و صاحب‌نظران نسبت به حجاب بی‌تفاوت هستند که این خود بدتر از بدحجابی و بی‌حجابی است.

وی با بیان این که این بی‌تفاوتی ابزار مؤثری برای دشمنان محسوب می‌شود، گفت: باید افراد بی‌تفاوت را به نوعی نسبت به مسأله حجاب حساس کرد.

این استاد حوزه علمیه خراسان یکی از راه حل‌های ترویج حجاب را ارزش‌گذاری آن دانست و تأکید کرد: مسأله حجاب نیازمند اسلوب خاصی است که خواهران در این زمینه نقش جمعی دارند.

وی در پایان گفت: اگر ما توانستیم حجاب را به صورت یک ارزش در اقشار مختلف جامعه جا بیندازیم، توانسته‌ایم حرکتی عظیم و مؤثر در فرهنگ‌سازی حجاب داشته باشیم. البته ایجاد ارزش در اقشار جامعه، نظامی مخصوص به خود می‌طلبد.

در ابتدای این همایش، خانم نیلچی‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث حضرت علی (علیه السلام) که می‌فرمایند «فرزند زمان خود باشید و در زمان خود زندگی کنید»، اظهارداشت: در معارف دینی نباید دچار مغالطه شویم. اگر حضرت بحث زمان را مطرح می‌کنند برای دینی است که فرا زمان است و فرد نباید خودش حدود حجاب را مطرح کند؛ زیرا حدود حجاب را اسلام بیان کرده است.

وی بابیان این که حجاب یک مسأله درون دینی است، گفت: در برخی زمان‌ها نسبت به حجاب اقبال و گاهی ادبار است، اما باید مواظب باشیم که این به ذات حجاب آسیب نرساند.

خانم نیلچی‌زاده تصریح کرد: نوع چادر و پوشش مربوط به زمان است اما انسان هوشمند کسی است که حکم حجاب را از قرآن و سخنان اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌فهمد و شاخصه‌هایش را به دست می‌آورد و سپس با توجه به این شاخصه‌ها مسأله را تبیین می‌کند.

وی در پایان افزود: عرف زمانه، عرضی است که در آن افراد متدین و باتقوا هستند نه افراد بی‌تقوا. باید اصول و قواعد را از متن دین دریافت کرد، سپس به کسانی که مراقب بر دین خود بدون افراط و تفریط هستند، تأسی نمود.

در ادامه این همایش میزگرد پاسخ به سؤالات و شبهات در خصوص حجاب و عفاف برگزار شد. سپس با اهداء لوح تقدیر، از نفرات برتر ارسال مقالات پیرامون حجاب و عفاف تقدیر به عمل آمد./917/د102/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.