عربستان گورستان حقوق بشر شده است

ی, 12/21/1390 - 09:22
عربستان گورستان حقوق بشر شده است

"حمزه الحسن " یکی از رهبران معارض و فعال حقوق بشر سعودی با اشاره به نقض ساده‌ترین حقوق انسان از سوی دستگاه‌های رژیم آل سعود، از ریاض به عنوان گورستان حقوق بشر یاد کرد و افزود: دولتمردان

به جای ارائه خدمت به آحاد ملت از ابزار قدرت و خشونت برای حکمرانی و پیشبرد حکومت خود استفاده می‌کنند.


کشور عربستان از سال 1932 که پادشاهی سعودی در آن شکل گرفت تاکنون، به صورت موروثی و توسط خاندان آل سعود اداره می شود. همه پستهای مهم و کلیدی متعلق به این خاندان است و اصولا " دمکراسی در این کشور، بی معناست.
آل سعود با سلطه کامل بر کشور، طبیعی‌ترین حقوق شهروندان را نقض می کند و به حقوق اولیه آنها پایبند نیست که نقض حقوق زنان، بی عدالتی در قضاوت، اعدام به وسیله شمشیر، فقدان آزادی مذهب، محدودیت آزادی بیان و رفتارهای طائفه مدارانه، تنها گوشه‌هایی از ظلم حاکمان عربستان نسبت به شهروندان خود است.

*انتخابات در عربستان بیشتر به یک طنز شبیه است

"مضاوي الرشید" استاد دانشگاه "کينگر" لندن در باره انتخابات شوراهاي شهر در عربستان می‌گوید: در مقايسه با سقف خواسته هاي فراوان مردم عربستان، این انتخابات بیشتر به طنز شبيه است. خواسته هاي مردم عربستان افزايش يافته و مردم خواستار تغيير رژیم حاکم از پادشاهي به مشروطه هستند تا کشور بر اساس پارلمان يا مجلس شوراي منتخب اداره شود.
وی می‌افزاید: انتخابات شوراها که قرار بود سال 2008 يا 2009 میلادی برگزار شود؛ به دستور وزارت امور شهرداريهای عربستان لغو شد. ملت عربستان در سايه روند سياسي کنوني چندان رغبتي به مشارکت در چنين انتخاباتي ندارد و به همين دليل شمار اندکي از شهروندان در اين انتخابات نام نويسي کرده اند.
الرشید خاطرنشان کرد: در شهر جده فقر و زاغه نشيني وجود دارد که تصور آن در کشوري نفت خیز مانند عربستان کاملا غير ممکن است.
وی با اظهار ترديد در زمينه نيت رژیم عربستان براي ايجاد اصلاحات ريشه‌اي در کشور گفت: در مدت شش ماه گذشته اعلام کرده‌اند که شاه طي يک سخنراني اصلاحاتي را اعلام خواهد کرد اما آنچه عملا اتفاق افتاد دو سخنراني بود.
این استاد دانشگاه افزود: اولین سخنرانی با هدف توزيع اموال در ميان شهروندان و رشوه دادن به آنها جهت فرونشاندن خشم عمومي بود و دومین سخنراني بيست و پنجم سپتامبر بود که شاه عربستان در آن تلاش کرد تا با توجه به انقلاب‌هاي جهان عرب، با دادن حق رأي به زنان اندکي مشروعيت در جامعه جهاني به دست آورد.
گفتنی است انتخابات شوراهای شهر تنها انتخابات عمومی در عربستان محسوب می‌شود. بیش ۵ هزار نفر مرد در این انتخابات شرکت کردند؛ این دومین انتخابات عمومی در عربستان است که در آن نیمی از کرسی‌های شوراهای شهر از طریق انتخابات پر می‌شوند و نیم دیگر از سوی دولت منصوب می‌شوند.

*تفکر دوران جاهلی هنوز در مقامات عربستانی وجود دارد
البته در این بین اظهارات شیخ محمد الحسین رییس کمیته حقوق بشر شبه جزیره عربی نیز در نوع خود جالب است و شاید از این ابهامات موجود پرده بردارد.
وی تصمیم عربستان برای مشارکت زنان در انتخابات این کشور را اقدامی صوری و ظاهر سازی و ترفندی برای فرار از بحران بزرگی عنوان کرده است.
وی می‌گوید: تفکر دوران جاهلی هنوز در مقامات رژیم عربستان و نهادهای مذهبی آن که مدعی اسلام و اجرای شریعت اسلامی هستند وجود دارد در حالی که اسلام خواستار احترام و تکریم زن و اعطای بسیاری از حقوق آنان از جمله حقوق سیاسی است.
شیخ محمد الحسین افزود: اجازه به زنان برای مشارکت در انتخابات شهرداریها و انتخابات مجلس شورای عربستان تصمیمی ضعیف است که ناشی از ذهنیت کاملا استبدادی است و حتی اگر در این انتخابات نقشی به زنان داده شود این نقش محدود خواهد بود.
الحسین گفت: رژیم عربستان به علت سابقه بد و مملو از جنایات و نقضهای فراوان حقوق بشر اعم از نقض حقوق زنان و مردان، از هیچگونه محبوبیتی برخوردار نیست. انسان در عربستان کرامت و عزت ندارد و ملت این کشور از اقدامات ظاهری که هیچ چیز تازه‌ای در بر ندارد خسته شده است.
وی تاکید کرد که ملت عربستان خواستار چیزی بیش از اقدامات ظاهری هستند. آنها خواهان اصلاحات حقیقی و اساسی به خصوص در سایه انقلابهای سیل آسایی هستند که جهان عرب را درنوردیده است.

*عربستان گورستان حقوق بشر است

"حمزه الحسن " یکی از رهبران معارض و فعال حقوق بشر سعودی نیز با تاکید بر اینکه "فاصله طبقاتی در عربستان بیداد می‌کند و مردم آن از کوچکترین آزادی‌ها محرومند " گفت: رژیم آل سعود، این کشور را به گورستان حقوق بشر تبدیل کرده‌اند.
وی با اشاره به نقض ساده‌ترین حقوق انسان از سوی دستگاه‌های رژیم آل سعود، از ریاض به عنوان گورستان حقوق بشر یاد کرد و افزود: در حقیقت عربستان سعودی به گورستان حقوق بشر شناخته شده است که دولتمردان آن به جای ارائه خدمت به آحاد ملت و مشارکت دادن آنها در روند سیاسی، از ابزار قدرت و خشونت برای حکمرانی و پیشبرد حکومت خود استفاده می‌کنند.

این معارض سعودی مقیم لندن با بیان اینکه خاندان آل سعود از بدو رسیدن به قدرت همه حقوق ملت را زیر پا گذاشتند، افزود: نقض حقوق بشر در عربستان تاریخچه دیرینه‌ای دارد که در بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و همچنین زندانی کردن مردم، فقدان آزادی‌های بیان و فضای خفقان آور امنیتی تجلی یافته است.
وی افزود: چیزی به اسم انتخابات آزاد یا مشارکت مردم در روند سیاسی در عربستان سعودی به چشم نمی‌خورد و نکته جالب‌تر آنکه مقامات ریاض همواره ژست دلسوزانه گرفته و به مردم خود می‌گویند که سایر ملت‌ها به خاطر نعمت‌ها و خدماتی که به شما ارائه می‌شود غبطه می‌خورند.
این فعال حقوق بشر طبقه حاکم را اقلیت خواند و افزود: طبق آمارهای معتبر، وهابیون تنها 20 درصد از مردم عربستان را تشکیل می‌دهد این در حالی است که همه قدرت، ثروت و موسسات دولتی را به خدمت خود درآورده‌اند.
به نظر می‌رسد حکومت آل سعود با پیروی از دین انحرافی وهابیت، نتوانسته است تا کنون موارد متعدد نقض حقوق بشر را رفع کند و نه تنها در صدد برطرف‌کردن آنها برنیامده بلکه به آن دامن هم زده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.