اندیشمند آرژانتینی:انقلاب امام خمینی فرهنگ اهل بیت را به دنیا رساند

چ, 12/17/1390 - 07:24
اندیشمند آرژانتینی:انقلاب امام خمینی فرهنگ اهل بیت را به دنیا رساند

 سهیل اسعد با اشاره به این که قبل از پیروزی انقلاب حتی یک مسجد هم در آمریکای لاتین نمانده بود، گفت: از انقلاب امام بود که حرکتی جدید بین مسلمانان آغاز شد و مسلمانان منطقه ما تحولی بزرگ را شروع کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب سهیل اسعد، اندیشمند شیعه آرژانتینی ظهر امروز 15 اسفند در همایش موقعیت شیعیان در آمریکای لاتین که به همت دفتر فرهنگی‌تربیتی مرکز مدیریت

حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع) مشهد برگزار می‌شد، گفت: 150 سال پیش مسلمانانی از مصر و اطراف آن به دلیل مسائل اقتصادی به قاره آمریکا مهاجرت کردند.

وی با اشاره به منطقه جغرافیایی آمریکا افزود: آمریکای لاتین 3 بخش دارد. آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی. بیشتر مهاجران از کشورهایی مثل لبنان، سوریه و فلسطین بودند. امروز بین لبنانی‌ها 17 میلیون مهاجر داریم در صورتی که در خود کشور لبنان 4 میلیون لبنانی داریم. مردم سوریه، فلسطین و اردن هم همینطور اهل مهاجرت هستند زیرا مهاجرت در این کشورها به صورت رسم و سنت است.

سهیل اسعد خاطرنشان کرد: مهاجرت از جنبه دنیوی و اقتصادی فواید و خوبی‌هایی دارد ولی در بحث معنویت، دین، اخلاق و ارزش‌های دینی تبعات و آثار منفی و بدی دارد.

وی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که مهاجران امریکای لاتین داشتند بحث ازدواج بود. چون اکثر این مهاجران مرد بودند و در امریکا خانم مسلمان نبود، مهاجران مجبور شدند با دختران مسیحی ازدواج کنند و نسل این مسلمانان مهاجر، به تبعیت از مادران خود مسیحی شدند.

این اندیشمند شیعه با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب حتی یک مسجد هم در امریکای لاتین نمانده بود، گفت: تا پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان منطقه کم کم مسیحی می‌شدند. آن‌هایی هم که مسلمان ماندند دین کمرنگی برایشان مانده بود تا حدی که کسانی داشتیم که سادات بودند و با اسم محمد و علی کاتولیک بوده و عناوین مسیحی داشتند.

وی به وضعیت خانواده خود در اوائل انقلاب اشاره کرد و گفت: معرفت من از مسلمانی در حدی بود که دین اسلام را در نخوردن گوشت خوک و شراب می‌دانستم. مادرم کتابی را در رابطه با سیره ائمه اطهار پیدا کرده بود و می‌خواند. هنگامی که به سیره امام زین‌العابدین رسید تعجب کرد زیرا فکر می‌کرد ائمه 3 نفر هستند. نماز اصلا بین ما رواج نداشت. حجاب را مختص خانم‌های نازیبا می‌دانستیم. حج، خمس و زکات را مخصوص پولداران می‌دانستیم.

سهیل اسعد تصریح کرد: قبل از انقلاب در کل امریکای لاتین با 40 میلیون جمعیت آن زمان، فقط 2 نفر قرائت قرآن بلد بودند. پدر من یکی از این افراد بود. اگر کسی در جنوب آرژانتین فوت می‌کرد بستگان او 3هزار کیلومتر تا پایتخت آرژانتین می‌آمدند تا پدرم را برای دفن، خواندن نماز و قرآن به آنجا ببرند. قرآن را فقط برای این می‌دانستیم که قبل از خواب بوسیده و بعد بخوابیم.

وی افزود: سال 1979 انقلاب اسلامی ایران پیروز می‌شود و امام خمینی(ره) روحانیونی را به آمریکای لاتین می‌فرستند. یکی از این روحانیون به آرژانتین آمده و مسجدی می‌سازد. این روحانی در آرژانتین کتاب‌های زیادی را ترجمه کرد و از آنجا بود که حرکتی جدید بین مسلمانان آغاز شد و مسلمانان منطقه ما تحولی بزرگ را شروع کردند.

این اندیشمند شیعی در مقایسه وضعیت آرژانتین قبل از انقلاب با آرژانتین 30 سال بعد از انقلاب گفت: الان بین جوانان کشور ما مترجمین قرآن خوبی داریم. یعنی کسانی که با قرآن آشنا شدند و بعد زبان عربی را فراگرفته و قرآن را ترجمه کردند. همچنین بین کسانی که پدرانشان قرآن خواندن بلد نبودند الان قاری بین‌المللی داریم.

وی ادامه داد: قرآنی که مسلمان‌ها هم آن را نمی شناختند الان در کلیساها، مساجد و حتی رسانه‌های آرژانتینی خوانده می‌شود. خواندن قرآن در کشور شیلی به صورت قانون برای اعیاد شیعی تصویب شده است. در کلمبیا مدارس قرآنی تأسیس شده است و دانشجویانی مشغول یادگیری هستند.

سهیل اسعد این تحول را به برکت انقلاب اسلامی ایران و هنر این انقلاب دانست و گفت: در بحث معارف اهل بیت نیز الان 25 مرکز اسلامی اهل بیتی در منطقه امریکای لاتین داریم و تمام مدیران این مراکز از بومی‌های آن منطقه هستند. برخی سیاه پوست، برخی سرخ پوست و برخی اروپایی هستند که همه مسیحی بوده و بعد مسلمان شده‌اند و الان مدیر این مراکز هستند.

وی افزود: احادیث اهل بیت در قلوب مردم تأثیر عجیبی داشته است. امام خمینی (ره) بعد از انقلاب این فرهنگ عظیم اهل بیت را به دنیا رساندند.

این اندیشمند شیعی در پایان گفت: در کشور کوبا بودم. در یکی از مجالس که مارکسیست‌ها حضور داشتند از علوم انسانی حرف می‌زدم. در آنجا به نوع مخلوقات (حیوان، فرشته و انسان) اشاره کرده و حدیثی از حضرت امیر(ع) خواندم که می‌فرمایند«اگر جنبه معنوی انسان بر بعد مادی او غلبه کند از ملائک هم برتر است... »

وی افزود: 3 روز بعد یکی از ملحدان مارکسیست کوبایی به من رجوع کرد و گفت من متحول شده‌ام زیرا همیشه برایم سؤال بود که من هنگام مرگ چرا باید مثل حیوان بمیرم. تا اینکه با این تعریف حضرت امیر روبه‌رو شدم و فهمیدم که می‌توانم از حیوان برتر باشم و مسلمان شدم.

سهیل اسعد با تأکید بر این که مکتب ائمه اطهار(ع) با یک حدیث باعث تحول در قلوب مردم می‌شود، ادامه داد: این فرد کوبایی به همراه خانم و پسرش شیعه شدند. پسر آنها الان در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل است. آن‌ها همسایه 70 ساله خود در آرژانتین را با حضرت فاطمه معصومه(س) آشنا کردند. همسایه آنها و پسرش نیز مسلمان شدند و اسم آن خانم را فاطمه معصومه گذاشت. این خانم بعد به زیارت قم رفت و هنگامی که برگشت یکی از اتاق‌های خانه خود را وقت حضرت معصومه کرد و آن اتاق اولین مرکز اسلامی هاوانا شد که در آن حدود 70 نفر شیعه شدند./931/پ201/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.