ارائه مدل زندگی اسلامی در جهان امروز از وظایف حوزه های علمیه است

س, 12/16/1390 - 07:18
ارائه مدل زندگی اسلامی در جهان امروز از وظایف حوزه های علمیه است

 حجت الاسلام خاموشی در جمع موسسان و مدیران حوزه های علمیه استان تهران و البرز گفت: در حال حاضر باید فعالیت های کیفی و محتوایی از اهداف مهم حوزه علمیه خواهران باشد.

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست مؤسسان و مدیران حوزه های علمیه استان تهران که امروز در اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: امروز در دهه سوم انقلاب هستیم سی سال بر این نظام گذشته و تجربیات زیادی در زمینه های مختلف به دست آورده ایم.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: با دو نگرش می توان به وظیفه و اهداف حوزه و حوزوی پرداخت و اول آن، اینکه دین را جدای سیاست بدانیم و به طور کامل از سیاست جدایش کنیم که این خود تفسیر خاصی از دین را در پی خواهد داشت و در نگرش دوم اینکه دین و سیاست را از یکدیگر جدا ندانیم.

حجت الاسلام خاموشی ابراز داشت: اگر دین از سیاست جدا بود، وظایف ما بسیار محدود تر بوده و امورات به راحتی می گذشت، اما هنگامی که پذیرفتیم که دین از سیاست جدا نیست، همانطور که امام خمینی(ع) فرمودند که پیامبر(ص) می خواستند حکومت اسلامی تشکیل دهند و بر این مطلب اصرار داشت وظایف سنگینی برگردن قشر حوزوی خواهد بود.

وی اظهار کرد: با به ثمر نشستن انقلاب اسلامی، بسیاری از باب های دینی و فقهی مورد توجه بیشتری قرار گرفت و بیشتر به آن پرداخته شد که به عنوان مثال تا پیش از انقلاب بسیاری از مسائل فقهی در حوزه اجتماعی جزء ملحقات رساله های عملیه به حساب می آمد اما در حال حاضر بخش مهمی از مباحث فقهی را به خود اختصاص داده است.

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران افزود: انقلاب اسلامی یک فرهنگی دارد، یک اندیشه امام خمینی، در حال حاضر دنیا را بر هم زده است و معمولا یک طرف دعواهای دنیا، جمهوری اسلامی ایران است و بسیاری از کشورها در مقابل این انقلاب و فرهنگش ایستاده اند.

وی ادامه داد: امام خمینی تفکری اسلامی را تحت عنوان اینکه همه فعالیت ها در کشور باید جنبه دینی داشته باشد و مردم نیز در مشروعیت آن دخیل نیستند، مطرح کرد که این تفکر در حال حاضر در دنیا مورد مخالفت های جدی قرار گرفته است.

حجت الاسلام خاموشی با ارائه این سوال که در حال حاضر مواضع فرهنگی دینی ما در دنیا چیست، مطرح کرد: در حال حاضر مسائل جدید و جدی در جهان مطرح است که جمهوری اسلامی باید در این مواضع از خود طرح ارائه دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر باید برای جمیع شئون زندگی بشر در ابعاد مختلف، متد و نظر دینی ارائه داد و این کار بسیار نیاز به فعالیت از سوی قشر حوزوی دارد که حوزه باید به این سو حرکت کرده و در کنار ظرفیت سازی کمی، هدف خود را پرداختن به کیفیت و محتوا قرار دهد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: انسان باید زمان خود را بشناسد و این مطلب خیلی اهمیت دارد که در حال حاضر از چه منظری به تربیت نسل جدید نگریسته و برنامه ریزی می کنیم.

وی بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از مباحث مهم و تاثیرگذار در جهان وجود دارد که نیازمند تحقیق جدی در زمینه فقهی دارد که یکی از این زمینه ها، بحث رسانه ها است که در جهان غوغا کرده است و بلایی عظیم بر سر جهان می آورد، آیا در زمینه فقه رسانه، ارائه معیار و تمیز رسانه درست از نادرست به کنه مطلب رسیده و نظرات اسلامی را ارائه داده ایم؟

حجت الاسلام خاموشی با ذکر این موضوع که در حال حاضر کشور و نظام در وضعیت خاصی قرار دارد ابراز داشت: یکی از مسائل مهم این است که در رای گیری اخیر مجلس 70 در صد را نمایندگان فعلی مجلس عوض شده و نسل جدید با تحصیلات بالای حوزوی و دانشگاهی به مجلس رفته و این امر خروجی ها و تحول و همچنین برکات زیادی برای نظام خواهد داشت.

وی افزود در حال حاضر دانشمندان جوان هسته ای ما را ترور می کنند و این نشان دهنده قدرت و پیشرفت کشور در جهان است، نه تنها جمهوری اسلامی ایران در عرصه علوم تجربی به مراتب بالای دنیا دست پیدا کرده بلکه در زمینه علوم انسانی نیز همین مطلب بر قرار است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: متاسفانه، تحقیقات و پژوهش های که در سطح حوزه های علمیه می شود با وجود اینکه از غنای بسیار زیادی برخوردار است، استفاده شایسته از آنها نشده و در مجامع بین المللی و نهادهای علمی علوم انسانی ثبت نمی شود.

وی بخش دیگر سخنرانی خود به سبک زندگی غربی و اسلامی اشاره کرد و گفت: نظام سلطه، سبکی خاص برای زندگی مردم تعریف نموده که مادیگرایی و تجمل گرایی ریشه آن است و ماشین خوب، مسکن خوب و دیگر مسائل مادی را معیار معرفی می کند در صورتی که در زندگی دینی به سبک اسلامی، ایثار، قرض الحسنه، گذشت و مسائل دیگر مطرح است.

حجت الاسلام خاموشی گفت: ما در زمینه ارائه سبک زندگی اسلامی تا چه اندازه تلاش کرده ایم و در حال حاضر در کجای راه هستیم؟ فقه شیعی باید در این زمان باید جهت تثبیت اسلام، مدل ارائه داده و جهان را به سوی خود جلب و جذب نماید و این فعالیت یکی از وظایف مهم حوزه ها عملیه محسوب می شود.

وی در پایان اظهار داشت: شتاب حوزه علمیه خواهران در توسعه و تعمیق بیشتر از حوزه علمیه برادران بوده اما باید سرلوحه کارش کیفی سازی باشد، کیفیت بسیار اهمیت دارد که باید به آن پرداخته شود و در این راستا نظام نیز قدم کمک به نهاد حوزه علمیه از جنبه های مختلف را برداشته و در صورت کیفی سازی حوزه، این مساعدت ها بیشتر نیز خواهد شد.

عضو شورای مدریت حوزه علمیه استان تهران خاطر نشان کرد: برای تحول و اداره هر چه بهتر حوزه های علمیه خواهران در شئون مختلف، استفاده از نظرات مدیران و مسوولان این حوزه می تواند بسیار حائز اهمیت باشد که باید به آن توجه شود./956/پ202/س

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.