استفاده از ماهواره در خانواده‌ها چه پيامدي دارد؟

د, 09/28/1390 - 07:47
استفاده از ماهواره در خانواده‌ها چه پيامدي دارد؟

آیت‌الله خوشوقت در درس اخلاق خود به این موضوع که استفاده از ماهواره در خانواده‌ها چه پيامدي دارد، پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، آیت‌الله خوشوقت در جلسه درس اخلاق به پرسش‌های حاضرین پاسخ گفت.

سوال: والسماء بنینها بأیدٍ و انّا لموضعون چیست؟

آیت‌الله خوشوقت: صحبت از خلقت و آفرینش عالم بالا، کرات بالا است. خدا می فرماید ما با کمال قدرت اینها را خلق کردیم. از یک جهت یکی از معانی آن قدرت است. آدم اگر قدرت داشته باشد آیا می تواند خودش خلق کند؟ ما بیشتر از این نمی‌توانیم خلق کنیم. قدرت خداوند به اندازه ای است که اضافه بر اینها می‌تواند خلق کند و به دایره مخلوقات می تواند وسعت ببخشد.

سوال: چرا در قرآن فرشتگان در انجام امور در عرض خدا قرار می گیرند؟

آیت‌الله خوشوقت: خدا عوالم بالا را خلق کرده، کارهایی که آدم ها نمی توانند انجام بدهند فرشتگان انجام می دهند، چون سرعت سیرشان زیاد است، انسان سنگین است نمی تواند بالا برود، همین جاست اما آنها سبک هستند، فاصله50 هزار سال را سریع بالا می روند و کارهایی که قدرت زیادی لازم دارد خدا به اینها واگذار کرده است. اینها عمله و عشره خدا هستند.

سوال: داشتن ماهواره اشکال دارد؟

آیت‌الله خوشوقت: اشکال ندارد حرام است! اگر ماهواره بیاری دین از آن ور فرار می‌کند، غیرت از این ور فرار می کند، زن از آن ور دختر از این ور فرار می کند. اگر می‌خواهید خانواده تان از بین برود بیاورید، اما اگر می‌خواهید باشند نیاورید. انتخاب با خودتان است!

از آن زمانی که این ابزار ملعون آمد بدی‌ها زیاد شد، زن بی‌حجاب زیاد شد. تجاوز به عنف زیاد شد. همین جور اعدام‌ها زیاد شد. ماهواره اینگونه است، حالا می‌خواهی زیادش کن می‌خواهی کمش کن.

سوال: با خطر داشتن ماهواره و رویکرد بد برخی افراد چه کنیم؟

آیت‌الله خوشوقت: تا می‌توانید باید کاری کنید که بیرون ببرد. به همان جایی که ساختند ببرد و پس بدهد یا باید خوردش کنید، بشکنید یا ببرید همان جا که ساختند.

سوال: رابطه‌ام را با خواهرانم به خاطر داشتن ماهواره و قبول نداشتن یک سری از ارزش‌های انقلاب اسلامی، محدود کرده‌ام و در حد سلام و احوال پرسی با آنها رابطه دارم ولی آنها از من ناراحتند و انتظار رابطه گرم تری دارند؛ چه کنم؟

آیت‌الله خوشوقت: قهر نباشيد؛ اشکالی ندارد. مقصر خود آنهایند.

سوال: آیا عزم با اختیار و توسط شخص کسب می‌شود یا موهبتی است که به شخص عطا می‌شود؟

آیت‌الله خوشوقت: عزم مثل چشم و گوش است. خدا باید بدهد که داده است قبل از اینکه تکلیف کنند داده است، سپس به سن بلوغ که رسیدیم همه اینها جمع می شود و می گوید نماز بخوان. با چه چیز؟ با تصمیم.

سوال: چه برنامه اخلاقی را برای طلاب توصیه می کنید؟

آیت‌الله خوشوقت: در احکام، طلاب با غیر طلاب فرقی ندارند اما کمی احکام در طلاب غلیظ تر است؛ چون اینها می‌خواهند مردم را به دین دعوت کنند با زبان خالی نمی‌شود باید کمی عمل قاطیش کنند، گذشت داشته باشند، آدم اگر گذشت نداشته باشد مرتکب کارهایی می شود که آدم ها فرار می کنند.

آدم باید قبل از مردم و پیشاپیش مردم برود عمل کند، بعد به مردم بگوید شما دنبال من بیایید. اگر عمل نکند حرفش اثر نمی کند، بنابراین بر ما واجب است قبل از اینکه بخواهیم در جامعه تبلیغ دینی بکنیم دین‍‌شناس خوبی باشیم و هم اهل تقوای خوب. این دو تا باعث می‌شود مردم اعتماد پیدا بکنند و حرف ما را قبول بکنند. کار پیش می‌رود و الا نمی‌شود.

سوال: مرجع ضمیر کم در «السلام علیکم» کیست؟

آیت‌الله خوشوقت: باید ببینیم السلام علیکم کجا گفته می شود؛ یک وقت به شما می گویم، یک وقت در نماز در تشهد آخر گفته می‌شود که این به همه نمازخوان ها مربوط می‌شود، به هر کسی که به حرف خدا گوش داده و نماز خوانده است سلام می‌کنیم.

سوال: دوره قبلی وام‌هایم رو به پایان است آیا برای نیازهایم دوباره وام بگیرم یا توکل کنم که خدا یک جا برساند؟

آیت‌الله خوشوقت: اگه می‌توانی هیچ وام نگیر، وام کار بدی است. امیرالمومنین فرمودند: وام گرفتن مهمه بالیل و مذلت بالنهار. شب از فکر خوابت نمی‌برد، روز هم طلبکار را ببینی خجالت می‌کشی، شرمنده می‌شوی. سعی کن اصلا وام نگیری. به خصوص وامی که سود تسهیلاتی دارد.

سوال: ظاهرا در روایات دارد که در روز قیامت به خاطر لحظاتی که به یاد خدا نباشیم حسرت می خوریم، در این جا یاد خدا به چه معنا است؟

آیت‌الله خوشوقت: یاد خدا تنها یاد خدا نیست به یاد خدا بیفتی وقت نماز، نماز بخوانی. به یاد خدا بیفتی وقت روزه روزه بگیری.به یاد خدا بیفتی دروغ نگوییم. اینها یاد خداست.

سوال: آیا انجام برای امور ممدوح و پسندیده از قبیل تفکر قبل از حرف زدن، دائم الذکر بودن و دائم الوضو بودن خوب است عهد شرعی ببندیم یا صیغه نذری بخوانیم؟

آیت‌الله خوشوقت: نخیر؛ معلوم می‌شود تصمیم بر اراده‌ات خیلی ضعیف است که از آن استفاده نمی‌کنی. خدا به همین خاطر، اراده را به تو داده است، از اینها استفاده نمی‌کنی می‌خواهی بروی دنبال نذر. چندوقت که می‌گذرد، پیچ و مهره نذر هرز می‌شود و باید کفاره بدهی آنوقت بهترین راه همین است که با تصمیم و اراده عمل را انجام دهی. تصمیم و اراده‌ات تقویت می‌شود.

سوال: از امیرالمومنین در اصول کافی نقل شده «إنّ مِنْ اعظم الاخلاق علی الدّین الزّهد في الدنیا» منظور چيست؟

آیت‌الله خوشوقت: یک چیزهای کمک می کند به حفظ دین و دینداری و حفظ دین، یکی از آنها زهد در دنیا است. آدم اگر زهد نداشته باشد و هر چه را چشم می‌بیند بخواهد تهیه کند چطور می‌شود؟!
 
آن خواست تقویت می شود، مدام جمع می کند و آن جمع کردن هم در آوردن می‌خواهد و به حرام می‌افتد. دین از بین می‌رود، پس زهد یکی از عواملی است که کمک کننده به حفظ دین است. آدم زیاده خواهی نداشته باشد به اندازه کفایت اکتفا کند این را «دیانت» می‌گویند.

سوال: دلی پر آشوب و مضطرب دارم، برای آرامشم چه کنم؟

آیت‌الله خوشوقت: گناه زیاد کردی، آشوب پیدا کردی. گناه را ترک کن ان شاءالله درست می‌شود.

سوال: در انجام واجبات و ترک محرمات دچار وسواس شده ام؛ چه کنم؟

آیت‌الله خوشوقت: خود وسواس گناه بزرگی است. حق نداری! شما باید واجب را انجام بدهی و حرام را ترک کنی. دیگر وسواس ندارد. باید برگردی به آنی که وظیفه شرعی شماست. از هر که تقلید می‌کنی، رساله‌اش را بیاور، آنجایی که گرفتار وسوسه‌ای مهیا کن، به آنجا رسیدی از فتوای او تجاوز نکن. ممکن است یک سری آدم ناراحت شود، اما بعد ان‌شاءالله درست می‌شود.

سوال: برای مقابله با القای تردید شیطان در امور اعتقادی چه کار کنیم؟

آیت‌الله خوشوقت: معمولا شیاطین آنجایی که احساس می‌کنند پذیرش هست؛ آنجا وارد کار می‌شوند. اگر ببینند طرف خیلی محکم است نمی‌آیند. شما حتما ضعیف هستی که سراغتان می‌آیند. با ترک گناه ایمان را قوی کن سراغت نمی‌آیند.

سوال: چه مقدار به ظهور آقا امام زمان (عج) نزدیک شده‌ایم؟

آیت‌الله خوشوقت: معلوم نیست. ممکن است فردا صبح ممکن است باشد یا 10 سال دیگر. تاریخ مشخص نیست، هرکس تاریخ مشخص کرد، تکذیبش کنید.

سوال: آیا این جمله روایت است که «معرفه النفس انفع المعارف»؟

آیت‌الله خوشوقت: بله روایت است.

سوال: گاهی اوقات به سبب درس هایی که می‌خوانیم، در نماز دائما اشکالات درس مرور می‌شود و مانع حضور قلب می‌شود، چه باید کرد؟

آیت‌الله خوشوقت: این که تصورات ذهنی بر تصورات معنوی غلبه می‌کند، علامت ضعف ایمان است، بنابراین باید ایمان را با ترک گناه تقویت کنی. آن وقت دیگر پیش نمی‌آید.
 
ادامه دارد ...

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.