حوزه بايد مباني علوم اسلامي را در علوم انساني دانشگاهي تطبيق دهد و يا حداقل بعد از آموزش اين مباني، به صورت مقايسهاي مباني اسلامي را نيز براي دانشجويان شرح داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري در مراسم تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه باقر العلوم (ع)با ذکر اين مطلب که دانشگاه، شکل غربي مراکز علمي است که وارد کشور ما شده است، اظهارداشت: اين نهاد آموزشي در گذشته در دامنه علوم اسلامي جاي داشت، به طوري که در مکتب امام صادق(ع) با توجه به سفارشاتي که بزرگان دين بر علم آموزي در عرصههاي مختف داشتند، دانشمنداني در حوزههاي مختلف علمي سربرآوردند که نتيجه اين سير در قرون بعدي به تحول علمي عظيم در جهان انجاميد که دانشمندان بزرگي از دامن همين معارف تربيت شدند.
امام جمعه قم افزود: در دوران مشروطه جدايي بين دانشگاه علمي که به تازگي وارد ايران شده بود و حوزه اي که امروزه به فعاليت ميپردازد آغاز شد که ريشههاي آن را ميتوان در حکومت، نفوذ اشخاصي که با بهره گيري و تجربه شکل دانشگاهي در غرب به علوم تجربي تمايل بيشتري داشتند و عناصر ديگر يافت؛ بعد از اين دوران اين دو نهاد از هم فاصله گرفتند و ميتوان گفت که زبان يکديگر را درک نمي کردند.
عضو شوراي عالي حوزههاي علميه ، مرحله سوم تحولات حوزه و دانشگاه را دوره بازگشت به سوي وحدت ذکر کرد و گفت: اين دوره از دهه 50 و با تلاشها و رهنودهاي امام راحل، شهيد مفتح، شهيد بهشتي، شهيد مطهري و ساير علما و استادان و دانشجويان متدين آغاز شد و خوشبختانه تا پيروزي انقلاب نيز ادامه داشت و بعد از انقلاب نيز تلاشهاي بسياري براي ايجاد هماهنگي و مفاهمه دوجانبه صورت گرفت.
* وحدت حوزه و دانشگاه تا هدف مطلوب راه طولاني دارد
وي اظهارداشت: تلاشهاي بسياري در جهت قرار دادن اين گروه علمي در مقابل هم صورت گرفت به صورتي که در زمانهايي نه طلاب و نه دانشجويان نمي توانستند در کنار هم به مفاهمه برسند ولي با رهمنودهاي امام راحل و تلاش علما و استادان و دانشجويان انقلابي تلاشهاي خوبي انجام شد ولي اين هنوز براي رسيدن به هدف راه طولاني در پيش است.
معاون جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: تز جدايي ميان دين و علم، يکي از عوامل تاثيرگذار در جدايي دانشجويان از محيطهاي طلبگي و حوزوي بود؛ استعمار و استبداد داخلي که به قول فرمايش امام راحل از دوره رضا خان آغاز شد از ديگر عواملي بود که در جدايي گروههاي تخصصي علمي از حوزويان نقش داشت.
وي افزود: در آن سالها سعي ميشد در مراکز علمي و دانشگاهي، طلاب و روحانيون را افرادي مرتجع جلوه دهند و با ايجاد افکار منفي از تعامل آنان با روحانيت جلوگيري به عمل آورند ولي حضرت امام(ره) در سالهاي قبل از انقلاب به هر دو گروه هشدار ميدادند که دستهايي است که اجازه نمي دهد، شما در کنار هم باشيد و بايد؛ يکديگر تعامل کنيد.
* وظايف حوزه در تعامل حوزه و دانشگاه
آيت الله حسيني بوشهري اظهارداشت: با توجه به تلاشهايي که در جهت نزديک شدن اين دو نهاد صورت گرفته است ولي بايد در اين عرصه، کارستان صورت گيرد؛ ايجاد فضاي دوستي و ايجاد تعامل برطرف کردن ذهنيت منفي بين اين دو نهاد، ريشه شناسي در علوم دانشگاهي و مطالعات بر اساس مباني انساني اسلامي، از وظايف مهم حوزه در اين مسير است؛ امروزه اکثر علوم انساني دانشگاهي با مباني غربي در دانشگاههاي ما تدريس ميشود که حوزه بايد مباني علوم اسلامي را نيز در علوم انساني دانشگاهي تطبيق داده و يا حداقل بعد از آموزش اين مباني، به صورت مقايسه اي مباني اسلامي را نيز براي دانشجويان شرح داد.
* راهکار رابطه حوزه و دانشگاه
وي گفت: آسيب زدايي بين رابطه حوزه و دانشگاه، ايجاد تشکيلات ارگانيک در اين مسير و ايجاد پيوست فرهنگي در امور فني و دانشگاهي و صنعتي در کشور، از جمله راهکارهاي موجود براي بر طرف کردن چالشهاي اين دو حوزه و ثمر بخش بودن رابطه حوزه و دانشگاه است
دیدگاه ها