مسجد قوی‌ترین پل ارتباطی مردم و روحانیت است

ش, 09/26/1390 - 09:35
مسجد قوی‌ترین پل ارتباطی مردم و روحانیت است

  مسئولان امور قرآنی می‌توانند با اموری مانند ترجمه‌خوانی در کنار قرائت قرآن، درک مردم به آیات قرآنی را بیشتر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، دکتر غلامعلی حداد عادل در بیست و سومین همایش ائمه جماعات استان قم، که در جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان این‌که مسجد قوی‌ترین پل ارتباطی مردم و روحانیت است، اظهار کرد: مسجد، پایگاه و علم اسلام در متن جامعه‌ است، نمود و معیار حضور مسلمانان در هر شهری، به وجود مسجد در آن است.

وی افزود: اگر مساجد به درستی اداره شوند، می‌توانیم به آینده اسلام امیدوار باشیم و هر گونه سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند اسلام را به خطر بیندازد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: هر چند انقلاب اسلامی با رهبری مرجعی روشن‌ضمیر به نام امام خمینی(ره) به سرانجام رسید، اما شاهد تحول مناسبی در مساجد کشور نبودیم.

دکتر حداد عادل، با اظهار این‌که مساجد باید مردمی اداره شود، بیان کرد: مساجد باید استقلال خود را حفظ کنند، اما این موضوع منافاتی با کمک، پشتیبانی و برنامه‌ریزی درست حاکمیت ندارد.

*مساجد تبدیل به پایگاه‌های اجتماعی شده‌اند

این استاد دانشگاه، انقلاب اسلامی ایران را عامل تحول در مساجد دانست و عنوان نمود: پس از انقلاب اسلامی ایران، شاهد تغییرات محسوسی در مساجد بودیم، اکنون، مساجد تبدیل به مرکز اجتماعی زنده شده‌ است.

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به حضور مراکز متنوع در مساجد، ادامه داد: کتابخانه، صندوق قرض‌الحسنه، پایگاه‌های بسیج، درمانگاه و ...، امکاناتی هستند که با محوریت جوانان در مساجد احداث شده‌اند.

وی، با طرح این سئوال که اسلام، دین دنیاست یا برای آخرت می‌باشد، یادآور گردید: برخی از مردم، دین را تنها  برای آخرت می‌دانند ، اما باید دانست که این برداشت از اسلام اشتباه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس،با بیان این  که باید  امام جماعت هر مسجدی مناسب با بافت آن محل باشد، اضافه نمود: اسلام، برای درست زندگی کردن در این دنیا و برداشت تلاش‌های دنیوی در آخرت نازل شده است. اگر این موضوع در بین مردم نهادینه شود، مساجد به پایگاه‌های بنیادین در بین مردم تبدیل خواهد شد.

دکتر حداد عادل، با اشاره به وظایف ائمه جماعات، عنوان کرد: امام جماعت، باید نگهبان و تعمیق دهنده اعتقادات مردم باید باشد که این روند، تنها با رجوع درست به قرآن و حدیث محقق می‌شود.

*ترجمه، در کنار قرائت قرآن در مساجد رواج یابد

وی ، با بیان این‌که روحانیت، باید برای همه اقشار مردم برنامه‌ریزی کنند، تأکید کرد: قرآن، محور تقویت اعتقادات مردم باشد، مسئولان امور قرآنی می‌توانند با اموری مانند ترجمه‌خوانی در کنار قرائت قرآن، درک مردم به آیات قرآنی را بیشتر کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: بیشتر مردم عادی قدرت درک مفاهیم قرآنی را ندارند، باید به این موضوع توجه کنیم و به ترجمه اهتمام بیشتری دهیم.

دکتر حداد عادل، با تأکید بر آموزش احکام و اخلاق در مساجد، ابراز داشت: احکام شرعی و اخلاق اسلامی موضوعی است که مردم نیاز بسیاری به شناخت آنها دارند تا در مرحله بعد در زندگی خود اجرا کنند.

وی، با بیان این‌که حضور جوانان در مساجد، یادآور فرهنگ شهادت در بین آنهاست، ادامه داد: درک صحیح از سیاست و حکومت اسلامی، نیاز مهم دست‌اندکاران مساجد است. با کمک بسیج مساجد و برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان مردم را با اهداف حکومت اسلامی و دسیسه‌های مخالفان آن آشنا کرد.

این استاد دانشگاه، با اظهار این‌که همانگونه که مساجد در آستانه انقلاب کانون تجمع مردم بودند، در استحکام آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: بصیرت صحیح دینی مردم و حفظ آنها از هرگونه فتنه‌ای، وظیفه مهم دیگر ائمه جماعات شمرده می‌شود. بنا به تعبیر امیرالمؤمنین(ع)، فتنه همانند هوای غبار آلودی است که مؤمن در آن گمراه می‌شود. بنابراین بصیرت، تنها راه مسیریابی مردم است که ائمه جماعات عهده‌دار فضاسازی آن هستند.

دکتر حداد عادل، در ضمن پیشنهادی برای انتقال تجربیات ائمه جماعات به یکدیگر، عنوان کرد: می‌توان در همایش‌های ائمه جماعات، تجربیات مفید و کارساز مطرح شود تا دیگران نیز از آن استفاده برند

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.