جنبش اشغال زير فشار رسانه‌ها و پليس براي ترك صحنه مبارزه

پ, 09/24/1390 - 07:34
جنبش اشغال زير فشار رسانه‌ها و پليس براي ترك صحنه مبارزه

بعد از اعمال خشونت توسط پليس عليه معترضان در شهرهاي مختلف آمريكا، اكنون رسانه‌ها سعي دارند با فشار رواني به معترضان بقبولانند كه جنبش اشغال ديگر تمام شده است.

 به  گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب به نقل از پايگاه خبري سقوط وال‌استريت، جنبش اشغال وال استريت حركتي بود كه در 17 سپتامبر امسال با پيشنهاد مجله كانادايي"ادباستر" آغاز شد.

 مجله ادباستر به مخاطبان خود پيشنهاد كرد تا براي مخالفت با نظام سرمايه داري در پارك "زاكوتي" كه در نزديكي وال‌استريت قرار دارد تجمع برگزار شود.

 شايد در ابتدا كمتر كسي پيش‌بيني مي‌كرد اين جنبش در جايگاهي قرار گيرد كه حتي شماري از سياستمداران آمريكايي مجبور شوند از آن حمايت كنند و اين حركت به ايالت‌هاي مختلف آمريكا سرايت كند.

 اكنون بعد از گذشت نزديك به 4 ماه از آغاز جنبش اشغال وال استريت در نيويورك، اين جنبش به اكثر كشورهاي داراي نظام سرمايه داري سرايت كرده است.

 دلايل مختلفي براي گسترش و جهاني شدن جنبش اشغال وال‌استريت مطرح شده كه مي‌توان به نابرابري‌هاي اقتصادي، بيكاري، نقض حقوق بشر و ضعف در سيستم بهداشتي و درماني آمريكا اشاره كرد اما دلايل آغاز اين جنبش هرچه باشد اين جنبش توانسته در مدت كوتاهي طرفداران و حاميان زيادي در كشورهاي اروپايي و ساير كشورهاي داراي نظام سرمايه‌داري پيدا كند كه خواستار تغيير نظام سرمايه‌داري يا حداقل اصلاح آن هستند.

 رسانه‌هاي غربي كه بخشي مهم در ساختار نظام سرمايه‌داري به شمار مي‌روند و همواره با تشويق مردم به مصرف‌گرايي خواسته‌هاي سرمايه داران را به جامعه تزريق مي‌كنند در جريان جنبش اشغال نيز بيكار ننشستند ودر جهت منافع اقليت 1 درصدي حركت كردند.

 اين رسانه‌ها از همان ابتدا با سانسور، حذف يا تحريف اخبار جنبش اشغال در صدد برآمدند اين جنبش را جنبشي زودگذر و اغتشاش‌گر نشان دهند كه زندگي و آرامش مردم را هدف قرار داده‌ است.

 سانسور اخبار جنبش وال‌استريت تنها به عدم انعكاس اخبار مربوط به خشونت پليس با معترضان محدود نشده و آنها تظاهرات روزانه در ايالت‌هاي مختلف آمريكا را سانسور كردند.

 نكته قابل توجه در انتشار محدود اخبار تجمعات معترضان در آمريكا نيز اين است كه آنها در كنار انتشار خبر برگزاري تجمع مردم، بر كاهش تعداد افراد شركت كننده در اين تجمعات تاكيد مي‌كنند.

 اين در حالي است كه همين رسانه‌ها برگزاري اعتراضات چند صد نفري در كشورهايي كه همسو با سرمايه‌داري نيستند را با سرعت بالا و با ابعاد زياد انعكاس مي‌كنند.

 اين تاكيد بيشتر با هدف تضعيف روحيه معترضان و كاهش حضور آنها در خيابان‌ها پيگيري مي‌شود تا سناريوي حذف جنبش تسخير وال‌استريت با كمك پليس با سرعت بيشتري ادامه يابد.

 طي چند هفته گذشته در گزارش‌ها و اخبار اي بي سي نيوز، واشنگتن پست، وال استريت ژورنال، بي بي سي و فاكس نيوز اگر خبري از جنبش اشغال منعكس شده در ابتداي يا متن خبر بر كاهش تعداد معترضان تاكيد شده است.

تاكيد بر كاهش تعداد معترضان در حالي صورت مي‌گيرد كه رسانه‌هاي خبري به برخورد خشونت‌بار پليس با مردم، بيرون راندن معترضان از پارك‌ها و سرماي زياد اشاره نمي‌كنند.

 معترضان به اشغال نيز در سايت‌هاي خود كه براي اكثر ايالت‌هاي آمريكا نيز ايجاد شده اعلام كرده اند در خواسته هاي خود كوتاهي نخواهند كرد.

 محدوديت بر عليه معترضان به حدي است كه براي نمونه در بوستون پلیس اطرف اردوگاه معترضان مستقر شده و مانع  رسیدن غذا به آنها می شد.

 اكنون درلس‌انجلس، فیلادلفیا و نیویورک نيز پليس با خشونت زياد اردوگاه‌هاي معترضان را جمع‌آوري كرده و با ايجاد محدوديت‌هاي زياد مانع از حضور معترضان در اردوگاه‌ها مي‌شود تا در ظاهر خاتمه جنبش اشغال را اعلام كند.

 نكته‌اي كه شايد رسانه‌ها و صاحبان سرمايه‌دار آنها در آمريكا و كشورهاي اروپايي فراموش كرده‌اند اين است كه اين جنبش برخاسته از مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم است و به راحتي نمي‌توان ذهن مردم را از موضوع اصلي و نياز اصلي مردم منحرف كرد و آنها تا رسيدن به خواسته‌هاي خود كوتاه نخواهند آمد؛ خرچند كه در اين مسير خشونت پليس و سرماي زياد وقفه‌اي كوتاه در مسير آنها ايجاد كند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.