گزارشي از سرنگوني پهپاد امريكايي توسط پدافند هوايي ايران

چ, 09/16/1390 - 12:46
گزارشي از سرنگوني پهپاد امريكايي توسط پدافند هوايي ايران

  هواپيماي جاسوسي غنيمت ايران از پنتاگون
 خبر كوتاه بود، اما شوك بزرگي به امريكا وارد كرد؛ شوكي كه شايد فرماندهان نظامي اين كشور را از خواب بيدار كند و اين موضوع را به آنها تفهيم كند كه ديگر ابرقدرت نظامي دنيا نيستند.
ماجرا به در اختيار گيري يك هواپيماي بدون سرنشين امريكايي (پهپاد) توسط نيروهاي نظامي ايران مربوط مي شود. پهپادي كه گفته مي شود جزو پيشرفته ترين هواپيماهاي بدون سرنشين ايالات متحده امريكا است كه جزو سلاح هاي سري اين كشور محسوب مي شود. اين موضوع را يكي از فرماندهان ارشد نظامي كشور عنوان كرده و گفته است كه با كنترل مناسب فضاي كشور و تسلط اطلاعاتي نيروهاي مسلح، واحدهاي جنگ الكترونيكي و پدافند هوايي موفق شدند با اقدامات عملياتي خود يك فروند هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي امريكايي از نوع "RQ۱۷۰" را كه به طور محدود به مناطق مرزي شرق كشور تجاوز كرده بود، كشف كنند و از كنترل متجاوزين خارج سازند و آن را با اندك خسارتي سرنگون كرده و در اختيار بگيرند.
غربي ها مبهوت توان ايران
درست پس از انتشار اين خبر بود كه رسانه هاي غربي به نقل از منابعي در پنتاگون (وزارت دفاع امريكا) با تأييد خبر، عنوان كردند كه اين هواپيما حاوي اسناد و مدارك بسيار مهم و داراي طبقه بندي بالا بوده است.
همچنين ساعاتي پس از انتشار اين خبر، نيروهاي ناتو با تأييد اين نكته كه اين هواپيما متعلق به امريكا بوده است، اعلام كردند كه اين پهپاد از كنترل خارج شده بود.
ناتو با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه هفته گذشته يك فروند هواپيماي تجسسي نظاميان امريكايي كه در شرق افغانستان مشغول مأموريت بود از كنترل خارج شد.
ناتو در اين بيانيه اعلام كرده است كه احتمال مي رود اين همان هواپيمايي باشد كه مقامات ايراني از سقوط آن خبر داده اند لذا تحقيقاتي را در مورد چگونگي ناپديد شدن اين هواپيماي جاسوسي آغاز كرده اند.
در عين حال، روزنامه واشنگتن پست نيز نوشت: يكي از مقامات عالي رتبه وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) كه خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتي سرنگوني هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي امريكا در شرق ايران را تأييد كرد.
خبرگزاري ريانوستي روسيه نيز درباره اين هواپيما نوشته است كه اين هواپيماي بدون سرنشين امريكايي، هواپيمايي است كه به سختي قابل رويت است و امريكا از اين هواپيماي بدون سرنشين براي حمايت از فرماندهاني كه در طول جنگ به اطلاعات نياز دارند استفاده مي كند و ايران اين هواپيماي بدون سرنشين را با حداقل آسيب سرنگون كرده است. خبرگزاري آر. اي. تي ايرلند هم اطلاعات دقيق تري در خصوص اين هواپيماي جاسوسي ارائه كرده و درباره سرنگوني اين هواپيماي جاسوسي امريكا گفته است كه تا سال ۲۰۰۹ كسي از وجود چنين هواپيماي شناسايي بدون سرنشيني در نيروهاي هوايي امريكا مطلع نبود تا اينكه در اين سال متخصصان وجود اين پرنده جاسوسي را در نيروي هوايي امريكا لو دادند و امريكا هم در سال ۲۰۱۰ وجود و استفاده از آن را تأييد كرد؛ اينك ايران يكي از همين هواپيماها را سرنگون كرده است.
اقدامي كه براي اولين بار نبود
در اختيار گيري اين هواپيماي استراتژيك ارتش امريكا توسط واحدهاي نظامي كشورمان در حالي صورت مي گيرد كه پيش تر هم سردار امير علي حاجي زاده فرمانده نيروي هوا و فضاي سپاه پاسداران، از سرنگوني دو هواپيماي بدون سرنشين امريكا در آب هاي آزاد و در مناطق تحت كنترل جمهوري اسلامي ايران خبر داده بود. پس از به دست آوردن لاشه اين هواپيماها متخصصان داخلي اقدام به مهندسي معكوس آن كردند و موفق شدند مدلي مشابه اين پهپادها را توليد كنند. پس از اين بود كه برخي كارشناسان روسي درخواست بررسي اين پهپادهاي سرنگون شده را به جمهوري اسلامي ارائه كردند كه با موافقت مقامات ارشد نظامي ايران مواجه شد.
علاوه بر اين خبرگزاري رويترز نيز مدعي شده كه چندي پيش نيز يكي ديگر از هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا در نزديكي تاسيسات هسته اي فردو، سرنگون شده است كه با احتساب مورد اخير، تاكنون سه بار اين هواپيماهاي جاسوسي مورد حمله نيروهاي نظامي ايران قرار گرفته و سرنگون شده اند. البته اين تنها اخباري است كه در رسانه ها منتشر شده و در صورت وجود مواردي ديگر از اين اقدامات دفاعي جمهوري اسلامي، اين موارد تاكنون رسانه اي نشده است.
امريكايي ها نگران تر از هميشه
اما چيزي كه در پس اين خبر بيشتر از همه باعث نگراني مقامات امريكايي شده است، تكنولوژي مورد استفاده جمهوري اسلامي ايران، براي كنترل و در اختيار گيري اين هواپيماها است، چراكه در اين مورد نيروهاي نظامي كشورمان موفق شده اند با بهره گيري از جنگ الكترونيك كنترل اين هواپيما را در اختيار بگيرند و در داخل خاك ايران به زمين بنشانند؛ موضوعي كه مي تواند امنيت تمامي هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا را كه آسمان افغانستان و پاكستان را به جولانگاهي براي خود تبديل كرده اند، به خطر بيندازد، چراكه همان مقام نظامي كه براي اولين بار خبر در اختيار گيري اين هواپيما را اعلام كرده، گفته است كه اقدامات عملياتي و الكترونيكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عليه پرنده هاي متجاوز، به مرزهاي كشور محدود نخواهد ماند.
ايران در اوج اقتدار دفاعي
تمامي اين عمليات پيچيده نظامي در حالي توسط نيروهاي مسلح كشورمان صورت گرفته كه جمهوري اسلامي طي ۳۲ سال اخير و حتي در اوج جنگ تحميلي درگير تحريم ها بود؛ تحريم هايي كه اين روزها شدت بيشتري گرفته، اما نتوانسته در عزم كشور براي حركت رو به جلو خللي ايجاد كند. اين اقدام نظامي كشورمان نشان داد كه جمهوري اسلامي در اوج اقتدار نظامي است كه حتي قادر است پيچيده ترين سلاح هاي امريكايي را نه تنها از كار بيندازد، بلكه با هدايت آن به داخل كشور، امكان رمز گشايي و كشف اسرار آن را براي تقابلي بهتر فراهم كند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.