رییس ستاد اقامه نماز گفت: حسینیهها باید بازوی مسجد باشند و نباید تكیهها و حسینیهها با یكدیگر رقابت كنند، یعنی یك جمعی به مسجد و جمعی هم به حسینیه بروند.
حسینیه ها بازوی مساجد باشند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب حجت الاسلام 'محسن قرائتی' در برنامه اخیر درس هایی از قرآن، ضمن بیان نشانههای اخلاص، سفارش هایی درباره نماز ظهر عاشورا و عزاداری مطرح كرد.
خلاصه این مباحث كه از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، به شرح زیر است:
** برای مخلص، نوع كار تفاوتی ندارد
تلاش و كار انسان مخلص هدر نمی رود. وقتی انسان برای خدا كار میكند، برایش نوع كار تفاوتی نمیكند. شب عاشورا یك عده در خیمه شوخی میكردند و می خندیدند، و یك عده هم نماز شب میخواندند. برای اینكه وقتی راه، راه حسین است و خیمه، خیمه امام حسین است، دیگر مهم نیست. برای یك سخنران یا مداح مهم نیست كه منبر یا مداحی اش10 دقیقه یا 20 دقیقه باشد.
** عدم پافشاری بر خواستههای خود
انسان مخلص اصراری بر سرنوشت خاص ندارد. مثلا نمیگوید من حتماً باید كنكور بروم. یعنی اگر در كنكور قبول نشد به سراغ كاری دیگر می رود. به پدرم گفتم چرا مرا آخوندی فرستادی؟ گفت میخواهم تو مثل آقای بروجردی مرجع تقلید شوی. گفتم حالا اگر مرجع تقلید نشدم تو غصه نخوری، شما ثواب پدر آقای بروجردی را داری.
اگر در مراسم شما مداح دعوت كردی و نیامد، خودت بگو یا حسین! اصرار به چیزی نكنید. نباید این طور باشد كه بگوییم من حتما باید با این دختر یا این پسر ازدواج كنم یا شغلم حتما باید اینگونه باشد. بلكه هرچه خدا راضی است.
** انسان مخلص رنگی نمی شود
قرآن درباره شیر گفته 'لبنا خالصا' یعنی شیر خالص. چون شیر از لابه لای خون و سرگین عبور می كند ولی بوی هیچكدام را ندارد. آدم مخلص هم كسی است كه از لابه لای این خطوط سیاسی رد شود ولی رنگی نشود. برای یك سخنران مخلص تفاوتی ندارد كه تحویلش گرفتند یا نگرفتند و برای یك هیاتی فرقی ندارد كه هیات از محله بالا برود و یا از محله پایین عبور كند.
** قیامت، روز بروز باطن انسانها
حدیث داریم روز قیامت افرادی میگویند ما جبهه بودیم. خدا و فرشتهها میگویند ای دروغگو، تو جبهه رفتی كه بگویند فلانی شجاع است. عدهای میگویند ما در راه خدا، پول خرج كردیم. خدا و فرشتهها میگویند دروغ میگویی، پول خرج كردی تا خودت را نشان بدهی. عدهای میگویند ما قاری قرآن بودیم. خدا و فرشتهها میگویند دروغ میگویی، قرآن میخواندی تا بگویند فلانی صدایش خوب است. ما نمیدانیم چه چیزی از مرز رد میشود و چه چیزی قبول میشود؟
خلاص یعنی این كه اگر من روی منبر هستم و یك آقای دیگری وارد مسجد میشود. یك نامه می نویسند كه جناب آقای قرائتی این روحانی محترم وارد شده، بحثهایش هم بحثهای خوبی است. اگر ممكن است چند دقیقه كمتر حرف بزنید و سخنرانیتان را كوتاه كنید تا از ایشان هم استفاده كنیم. اگر من ناراحت نشدم، معلوم میشود كه اخلاص دارم.
حسینیهها باید بازوی مسجد باشد. خدای نكرده، مبادا تكیهها و حسینیهها رقیب مسجد باشد. یعنی یك جمعی در مسجد بروند و یك جمعی هم در حسینیه بروند. در مدینه مسجدی ساختند پیغمبر فرمود این مسجد را خراب كنید. برای اینكه این مسجد میان مسلمانها تفرقه میاندازد.
عزاداری باید در شان امام حسین(ع) باشد. اشك ریختن برای امام حسین(ع) بسیار ارزشمند است.
آیت الله العظمی سید احمد خوانساری از مراجع تقلید در وصیتنامه خود نوشته بود حدود هشتاد، نود سال درس خواندم و درس دادم اما برای قیامتم جز اشكی كه برای اهل بیت(ع) ریختم به هیچ چیز امید ندارم.
** هواپرستی و آرزوها، مانع اخلاص در كارها
یكی از موانع اخلاص، هواپرستی است. امیرالمومنین(ع) فرمود كسی كه هوی و هوسش غالب است نمیتواند مخلص باشد چون این دنبال هوی و هوس خودش است و میگوید 'من دوست دارم!' الآن شعرها پر از ریتم است اما كسی گریه نمیكند. چرا بعضی از شعرها در عزاداری حسینی، شعرهای رقص است. بعضی شعرها، شعرهای رقص نیست ولی شعرهایی است كه در شان امام حسین(ع) نیست. هواپرستی نمیگذارد آدم مخلص شود.
** توجه به محتوای جلسات در عزاداریها
هدف از جلسات عزاداری این باشد كه با اسلام آشنا شویم نه حسینیه پر شود. گاهی میگویند فلان كار در هیات، رسم است. بسیاری از رسمها به جایی تكیه ندارد. قرآن میفرماید اگر خواسته باشی ببینی اكثر مردم چه میگویند، گمراه میشوی. چه كار به اكثریت داری؟ راه خدا این است. لازم نیست ما طبق آراء اكثریت عزاداری كنیم.
در عزاداریها، نماز جماعت محور باشد. من به عنوان یك طلبه از تمام هیاتهایی كه ظهر عاشورا در خیابان نماز میخوانند، تشكر میكنم. البته نماز ظهور عاشورا چند شرط دارد. یكی این كه به مسجد دور باشد. معنای نماز عاشورا این نیست كه از مسجد برویم در خیابان پشت مسجد نماز بخوانیم. شرط دیگر اینكه ترافیك نشود. اگر من نماز بخوانم و ماشینها پشت سر من بوق بزنند شبهه دارد. مواظب باشیم ترافیك و راهبندان نشود. نماز طول نكشد.
در عزاداری ها مواظب باشیم بلندگوها، مردم آزاری نكند، چشم و هم چشمی و رقابت نباشد. هرچه شعر بیشتر اشك داشته باشد، و حماسه و شعور و شعار با هم باشد بهتر است. از منبریها تقاضا می كنیم كه نیازها را بیشتر بگویند.
شما نمیدانید این نماز چه كرد. اللهاكبرهای كشورهای دیگر به جرات الله اكبرهای ایران است. كشورهای آمریكایی و اروپایی از مصر یاد گرفتند و مصر هم از ایران. این نمازهایی را كه در خیابان میخوانیم ساده نگیریم.
نماز ظهر عاشورا از ایران به پاكستان و بحرین و افغانستان و كشورهای دیگر رسید، از آنجا هم به نیویورك رسید. ما در تلویزیون دیدیم ایام عاشورا وسط خیابان نیویورك نماز جماعت خواندند.
* قیام امام حسین(ع) برای احیای معروفها
قیام امام حسین(ع) برای امر به معروف بود. عدهای امر به معروف نمیكنند و این افراد كه نسبت به امر به معروف بیتفاوت هستند چند دلیل ارائه می كنند. یكی این كه میگویند گناه دیگران كاری به ما ندارد. عیسی به دین خود، موسی به دین خود! درحالی كه این حرف غلط است! شما اگر سوار كشتی شدی آیا می توانی هرجای كشتی را سوراخ كنی، حتی اگر صندلی خودت باشد؟ آب كه در آن آمد دیگران هم غرق میشوند.
شما وقتی بگویی با پول خودم سیگار میكشم، بله با پول خودت سیگار میكشی اما دودش دیگران را اذیت می كند. این سخن درستی نیست كه گناه دیگران كاری به ما ندارد. قرآن میگوید بترسید از گناهانی كه دودش فقط در چشم گناهكار نمیرود، بلكه به چشم بیگناه هم میرود.
برخی از كسانی كه امر به معروف نمی كنند، میگویند امر و نهی بر خلاف آزادی فردی است. ولی باید گفت مردم همه جا آزاد نیستند. ما در قرآن خط قرمز داریم. شما مگر آزاد هستی شراب یا گوشت خوك بخوری؟ آن آزادی ارزش دارد كه مزاحم آزادیهای دیگر نباشد.
هركسی به منكر رسید، اگر قدرت دارد با زبان نهی از منكر كند و اگر با زبان هم نمی تواند، حداقل چهره اش را عبوس كند و اگر همه روی خود را در برابر منكر عبوس كنند، انجام دهنده منكر، تحت تاثیر قرار میگیرد.
بعضیها میگویند خجالت میكشیم. او از گناه كردن خجالت نمیكشد ولی شما از نهی از منكر خجالت میكشی. خجالت چیز بدی است و در حدیث دو نوع خجالت داریم و بعضی از حیاها از روی احمقی است.
دیدگاه ها