اجراي نمايش "پايگاه بسيج" براساس قواعد حرفه اي دنياي هنر، غير ممكن بود

ش, 09/12/1390 - 06:41
اجراي نمايش "پايگاه بسيج" براساس قواعد حرفه اي دنياي هنر، غير ممكن بود

نمايش ميداني " پايگاه بسيج" ابتكار جالب بسيجيان در مراسم بزرگداشت هفته بسيج بود كه با هدف نمايش ظرفيت هاي بسيج در همه ابعاد و با نقش آفريني 700 نفر در محضر رهبر معظم انقلاب اجرا شد. اين نمايش باشكوه كه بازتاب گسترده اي در شبكه هاي سيما و رسانه ها داشت؛ توسط آقاي مسافر آستانه دبير جشنواره تئاتر بسيج و مدير كل اسبق هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كارگرداني شده بود. در خصوص متن و حاشيه اين نمايش بزرگ گفتگوي كوتاهي با آقاي مسافر آستانه ترتيب داده ايم كه در ادامه مي آيد.


پيام نمايش و به طور كلي هدف از اجراي نمايش ميداني چه بود؟

بسم الله الرحمن الرحيم
اين نمايش به منظور نشان دادن توانمندي ها و ظرفيت هاي گسترده بسيج در عرصه هاي نظامي، امداد و بهداشت، خدمت رساني، نظام تربيتي، راهيان نور و شاخصه هاي مهم تفكر بسيجي همچون ولايتمداري، سلحشوري، روحيه جهادي و همچنين آرمان بلند بسيج براي حاكميت نهايي اسلام بر جهان و فتح قدس عزيز، برگزار شد. هدف اصلي مان اين بود كه فعاليت هاي بسيار متنوع و گسترده بسيج را در يك نمايش بزرگ ميداني به نمايش بگذاريم كه از حساسيت هاي بالايي هم برخوردار بود.

چه حساسيت هايي؟
از آنجايي كه قرار بود نمايش در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شود؛ براي مان بسيار مهم بود كه عالي ترين كيفيت را به نمايش بگذاريم. ضمن اينكه اين نمايش بازتاب جهاني هم داشت و بايد نگاه هاي بين المللي را هم در نظر مي گرفتيم.

چه تعداد بازيگر در نمايش حضور داشتند؟ از بازيگران حرفه اي هم استفاده كرديد؟
700 بازيگر در نمايش ايفاي نقش كردند كه همگي آن ها از اعضاي پايگاه هاي بسيج، دانشجويان بسيجي و ساير اقشار بودند. از بازيگران حرفه اي استفاده نكرديم چراكه اساسا اجراي اين نمايش توسط بازيگران حرفه اي غير ممكن بود.

چرا غير ممكن؟
دنياي حرفه اي قواعد خاص خودش را دارد. يك ماه تمرين از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر در سرماي اين روزهاي تهران و تحمل فشار جسماني طاقت فرسا، در قواعد حرفه هنر نمي گنجد. فقط نيروي هاي بسيجي از پس نمايش بر مي آمدند.

طرح اين نمايش از سوي شمابود يا سازمان بسيج؟ چطور 700 نفر را آماده مي كرديد؟
طرح از سوي سازمان بسيج پيشنهاد شد و بنده توفيق كارگرداني آن را داشتم. در شرايط حرفه اي هنر، كار كردن با 700 بازيگر بسيار سخت است اما كار كردن با بچه هاي بسيج، به دليل عشق و علاقه و انگيزه بالاي شان بسيار راحت بود. 5 مربي با من همكاري مي كردند و به صورت برنامه ريزي شده 5 گروه را آموزش مي دادند.

از سختي هاي كار بگوييد؟
مجددا تاكيد مي كنم كه در شرايط حرفه اي اجراي اين نمايش بزرگ غير ممكن بود و فقط اراده و روحيه بسيجي اجراي آن را ميسر ساخت. ضوابط كار حرفه اي، ساعت كار و شرايط خاصي را ايجاب مي كند كه باعث بوجود آمدن محدوديت هاي بسياري مي شود. روحيه خستگي ناپذير بچه هاي بسيجي و پايمردي شان كه تصميم گرفته بودند با تحمل سختي هاي طاقت فرساي تمرينات، خودشان را آماده كنند؛ عامل اصلي موفقيت مان بود.

اين را هم بايد بگويم كه پشتيباني چنين نمايش بزرگي كار بسيار دشواري است كه معاونت فرهنگي سازمان بسيج با تلاش شبانه روزي خود به خوبي از عهده آن بر آمد.

خاطره اي هم داريد؟
سراسر اين پروژه از آغاز تمرينات تا اجراي نهايي در محضر رهبر معظم انقلاب، براي من خاطره بود. اما مهمترين خاطره من اين بود كه وقتي اتفاقات پيش بيني نشده اي به وقوع مي پيوست كه در شرايط عادي لاينحل بود و به بن بست مي رسيديم، با راهنمايي هاي بسيجيان و روحيه بالاي شان از موانع عبور مي كرديم.

اين را هم بايد بگوييم راهنمايي هاي سردار نقدي بسيار بسيار موثر و راهگشا بود و در طول تمرينات همواره از نظرات راهگشاي ايشان بهره مند بوديم.

مي توانيم منتظر اجراي چنين نمايش هايي توسط بسيج در ساير استان ها و يا در مناسبت هاي ديگر باشيم؟

بستگي به تصميم گيري مسئولان محترم سازمان بسيج دارد. به نظرم اجراي اين نمايش توسط بسيج، آغاز يك حركت بزرگ در هنر نمايش كشور بود. من اميدوارم با عزم راسخ معاونت فرهنگي بسيج و ساير مسئولان، اين حركت تداوم داشته باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.