بصیرت و صبر انقلابی از لوازم ولایتمداری است

ش, 09/12/1390 - 06:34
بصیرت و صبر انقلابی از لوازم ولایتمداری است

ـ حجت الاسلام پناهیان، صبر انقلابی و بصیرت را دو رکن و پایه مهم برای مقابله با فتنه های پیچیده آینده دانست و راحت طلبی، دنیا گرایی و تنبلی را از جمله موانع رسیدن انسان به قله های کمال ارزیابی کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، حجت الاسلام علیرضا پناهیان از اساتید حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که از سوی هیات محبین اهل بیت با حضور اقشار مختلف مردم در دبیرستان امام صادق(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه ما در آینده با فتنه های پیچیده تری نیز مواجه خواهیم شد، صبر انقلابی و بصیرت را دو عنصر مهم برای مقابله با این فتنه ها عنوان کرد.

وی با اشاره به کاربردهای صبر در عرصه های مختلف، ابراز داشت: متاسفانه برخی از افراد و جوانان صبور نیستند و در مقابل هر کاری عکس العمل نشان می دهند که این موضوع می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به عواملی که منجر به بی صبری می شود، خاطرنشان کرد: برخی مرد جنگ و جبهه بودند، اما بعدا دچار انحراف شدند، برخی نیز در این موضوع ثابت قدم بوده اند.

وی با تاکید بر اینکه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف یاران و سربازان اهل صبر می خواهد، ابراز داشت: اگر می خواهیم عضوی از سپاه امام زمان(عج) باشیم باید خود را از هر جهت آماده کرده و صبور و شکیبا باشیم.

حجت الاسلام پناهیان، خودسازی اخلاقی را یکی از زمینه های صبور شدن و مقدمه سازی برای ظهور امام عصر(عج) دانست و خاطرنشان کرد: وقتی دو گروه مؤمن و بچه حزب اللهی ها با هم درگیر شوند، آفت و آسیب بزرگ تر است.

حجت الاسلام پناهیان اضافه کرد: ما امروز در مقایسه با گذشته ها شرایط پیشرفته تری داریم و از جهات مختلف رشد کرده ایم، البته در این شرایط نیز باید صبر انقلابی بیشتری داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ولایتمداری با دو عنصر صبر و بصیرت ارتباط تنگاتنگی دارد، تاکید کرد: ولایتمداری اقتضا می کند که انسان هم بصیرت داشته باشد و هم صبر انقلابی و به وظایف خود عمل کند.

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: هرچه خدا در قرآن کریم انسان ها را دعوت به تقوا می کند، به همان میزان انسان را به ولایت فرا می خواند، انسان باید نسبت به مواضع حق دانایی و علم داشته باشد، متاسفانه برخی اطلاعات اولیه درستی هم ندارند.

وی ابراز داشت: نباید در مساله عجله ای کرد مگر اینکه برای انسان بیان شود و دلیلی وجود داشته باشد، داستان موسی و خضر داستان ولایت مداری است، در جامعه انقلابی پا به رکابِ امام، امیرالمؤمنین از انسان صبر طلب می کند، در فضیلت شخصی انسان نیز تاثیر خواهد داشت.

حجت الاسلام پناهیان گفت: برای اینکه انسان به عنصر صبر دست پیدا کند، باید ریشه تنبلی و راحت طلبی را از خود بزداید، راحت طلبی آفتی است که باید مراقب آن بود و به خوبی مدیریتش کرد.

عضو قرارگاه عمار یکی از علل مشکلات جوامع غربی را ناشی از تصمیمات عجولانه و شتاب زده عنوان و تصریح کرد: غربی ها خواستند راجع به حقوق زن و مرد تصمیم بگیرند، عجولانه در مورد زن تصمیم گرفتند و حقوق زن و مرد را برابر کردند، نتیجه آن به متلاشی شدن کانون و بنیان خانواده منجر شد.

وی بیان داشت: انسان برای رسیدن به قله باید راحت طلبی، عجله، شتاب و تنبلی را از خود دور کند. دایره صبر بسیار گسترده است، یکی از ریشه های منفور راحت طلبی علاقه شدید به دنیا و مظاهر آن است.

این خطیب حوزه افزود: در مساله علم آموزی تاکید می شود که از انسان های صالح علم را بیاموزید، برخی می گویند ما می خواهیم از علم فلان شخص استفاده کنیم، کاری به اندیشه او نداریم که چه اندیشه ای دارد، در حالی که باید گفت حب الدنیا زیرآب اندیشه را هم می زند، اگر انسان صبر انسان نداشته باشد بصیرت هم نخواهد داشت. /924/پ202/ج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.