آشنایی با بزرگترین مرکز تولیدکننده نرم افزارهای اسلامی درجهان

س, 09/08/1390 - 07:02
آشنایی با بزرگترین مرکز تولیدکننده نرم افزارهای اسلامی درجهان

  مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، بزرگترین تولیدکننده نرم افزارهای اسلامی در جهان است و در بین کشورهای تولید کننده نرم افزار، از رتبه بالایی برخوردار است.

معاون بین الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی بسیج طلاب ، با اشاره به تاریخچه تاسیس این مرکز گفت: مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری علوم اسلامی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری به طور رسمی از سال 1368 با ماموریت تجمیع علوم اسلامی به صورت موضوع بندی و عرضه آنها به صورت نرم افزار و کتابخانه‌های دیجیتال راه اندازی شد.

* برترین تولید کننده نرم افزار خاورمیانه در سال 2009

محسن مس‌چی به موفقیت‌های این مرکز در کسب رتبه‌های مختلف بین المللی و ارتقای جایگاه ایران اسلامی در زمینه تولیدات نرم افزاری اشاره کرد و افزود: این مرکز توانسته در طول 22 سال فعالیت به عنوان بزرگترین تولید کننده نرم افزارهای اسلامی جهان اسلام شناخته شود؛ به طوری که در سال 2009 از سوی همایش جایزه اجلاس جهانی سازمان ملل متحد(w s a) به عنوان برترین تولید کننده نرم افزار در منطقه خاورمیانه معرفی و مورد تشویق قرار گرفت.

وی با بیان این که نرم افزار جامع التفاسیر، برترین نرم افزار خاورمیانه معرفی شده است، ادامه داد: این نرم افزاری که نرم افزاری قرآنی و تفسیری است، از لحاظ پژوهش‌های صورت گرفته، به عنوان برترین نرم افزار شناخته شده است.

* به آمریکا، فرانسه و انگلیس رسیدیم

مس چی ادامه داد: این مرکز در22 سال فعالیت خود، 50 سال عقب ماندگی نرم افزاری ایران را جبران نموده و امروز همطراز با کشور‌های پیشرفته همچون فرانسه، ژاپن، آمریکا و انگلیس پیش می‌رویم و از کشور‌های اسلامی جلوتر هستیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون با توجه به رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری، این مرکز با قوت هر چه تمام‌تر به کار خود ادامه می‌دهد و امروز به موفقیتی بزرگ برای ایران اسلامی رسیده و به یکی از بزرگترین تولید کنندگان نرم افزار جهان اسلام تبدیل شده است.

* تولید بیش از 400 نرم افزار اسلامی

معاون بین الملل مرکز نور با بیان این که کار اصلی این مرکز تولید نرم افزارهای علوم اسلامی است، تصریح کرد: این مرکز توانسته در تمام مدخل‌های علوم اسلامی؛ عقاید، فلسفه، کلام، جغرافیا، طب اسلامی، ادبیات و شعر، اصول و فقه بیش از 400 نرم افزار همراه با آثار اندیشمندان و بزرگان دین اسلام تولید و در اختیار علاقمندان علوم اسلامی قرار دهد.

مس‌چی خاطرنشان ساخت: تولید نرم افزار‌هایی از آثار علمای بزرگ جهان اسلام، با بیش از50 اثر از بزرگانی همچون مجلسیین، محدث قمی، ابن سینا، مجموعه آثار شیخ بهایی، فاضلین نراقی، کلینی، مجموعه آثار شیخ مفید، شیخ طوسی، آیت الله خوئی و آیت الله بهجت و آیت الله فاضل لنکرانی و نیز آثاری از آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی در دست اقدام است.

* 18 پایگاه اطلاع رسانی اسلامی تولید شده است

وی با اشاره به این که بسیاری از نهادهای فرهنگی در خواست خدمات نرم افزاری از این مرکز را دارند گفت: کنگره آخوند خراسانی و کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی درخواست تولید نرم افزارهای کاربردی را داشتند که در حال تولید است؛ البته نرم افزار‌هایی برای کنگره شرف الدین، نراقیین و نیز مجلسیین تولید شده است.

معاون بین الملل مرکزکامپیوتری اسلامی با اشاره به تاسیس پایگاه‌های مختلف این مرکز در شبکه اینترنت، اضافه کرد: تاکنون 18 پایگاه اطلاع رسانی اسلامی و مجلات اسلامی در سه فاز فارسی، عربی، انگلیسی ایجاد شده است.

* ایجاد 6 میلیون صفحه اطلاعات اسلامی در وب

مس‌چی خاطرنشان کرد: مجلات فارسی جهان اسلام که از حدود140 سال پیش تاکنون تولید و انتشار یافته توسط متخصصین و محققین این مرکز احصا گردید و بیش از 600 هزار مقاله همراه با 6 میلیون صفحه اطلاعات بر روی شبکه وب با گرایش­های مختلف علمی، تاریخی، فلسفی و روان شناسی در اختیار علاقمندان به علوم اسلامی قرار گرفته است.

وی با بیان این که فاز عربی این پایگاه‌ها نیز به زودی راه اندازی خواهد شد، خاطر نشان ساخت: فاز عربی این پایگاه‌ها با ترجمه مجلات آغاز شده و به زودی به اتمام خواهد رسید و با اتمام این فاز، بخش انگیسی پایگاه‌های اطلاع رسانی نیز راه اندازی خواهد شد که با ایجاد چنین امکاناتی انقلاب عظیمی در مناطق مسلمان نشین انگلیسی زبان ایجاد خواهد شد.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به تاسیس بانک‌های نرم افزاری در این مرکز، افزود: تاسیس بانک‌های اطلاعات نرم افزارهای علوم اسلامی، با رویکرد اتقان تمام نرم افزارهای تولیدی این مرکز و اتصال آنها به کتابخانه‌های مهم دنیا همچون آکسفورد، کمبریج، جیستون، بصورت رایگان در اختیار همه محققان و پژوهشگران قرار دارد.

* راه اندازی350 بانک اطلاعات در 80 کشور دنیا

مس چی ادامه داد: 500 بانک اطلاعات نرم افزارهای علوم اسلامی در مراکز معتبر دانشگاهی، حوزوی، فرهنگی، پژوهشی و مذهبی در بیش از 180 شهر در داخل کشور و راه اندازی 350 بانک اطلاعات نرم افزار علوم اسلامی در 80 کشور در پنج قاره آمریکا، اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آفریقا از افتخارات این مرکز به شمار می‌رود.

معاون بین اللمل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نرم افزاری، یادآورشد: سالانه بیش از 40 رویداد مهم IT و سمینار و همایش در کشور برگزار می‌شود که از سال 1371 تاکنون در بیش از 45 کشور با رقبای خارجی رقابت کرده و با اعزام450 نفر از متخصصین و محققین این مرکز برای عرضه محصولات و تبادل اطلاعات علمی، گام وسیعی در این زمینه برداشته شده است.

* برگزاری 12 نمایشگاه تخصصی در قاره‌های مختلف

مس چی خاطرنشان ساخت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 12 نمایشگاه تخصصی از سوی این مرکز در کشور‌های بوسنی و هرزگوین، ترکیه، اندونزی، آمریکا، افغانستان، ایالات متحده عربی و آلمان برگزارشده است و تا آخر سال نیز در کشور‌های عراق، آلمان، فرانسه، قطر، تونس، پاکستان، چین و پاکستان، نمایشگاه‌هایی برپا خواهد شد.

معاون بین الملل مرکز نور با اشاره به نحوه خدمات رسانی به مشترکین، اظهارداشت: خدمات رسانی‌های فرهنگی به کاربران پیرو تصویب دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی، برای اساتید طلاب و روحانیون و دانشجویان و اقشار فرهنگی تا 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است تا علاقمندان بتوانند این محصولات را در اختیار داشته باشند.

* پذیرش سفارش‌های متعدد از کشورهای اروپایی

مس‌چی با اشاره به سفارش کشور‌های خارجی، یا آور شد: در این راستا نرم افزارهای معارف اسلامی به زبان‌های ترکی، استانبولی، روسی، آذری تولید و نرم افزار‌هایی به زبان انگلیسی، اسپانیولی، اردو و بوسنیایی در دست اقدام می‌باشد.

وی ادامه داد: برای تسهیل ارتباطات با خارج کشور نمایندگی‌هایی را در برخی کشورها برای دریافت سفارش و فروش نرم افزارهای اسلامی ایجاد شده است.

معاون بین الملل مرکز تحقیقات کامپوتری علوم اسلامی با اشاره به بازدید توریست‌ها از این مرکز، گفت: توریست‌هایی از بیش از 80 ملیت از کشورهای مختلف جهان که اکثرا از نخبگان جامعه شامل رؤسای حوزه‌های علمیه سراسر جهان، علمای مکاتب دیگر، وزرا و سفرا، ائمه جمعه کشور‌های مختلف و ... از این مرکز بازدید کرده‌اند.

مس‌چی افزود: براساس اطلاعات بدست آمده از مراکز معتبر کشور، مرکز نور در رتبه بسیار بالای علمی قرار گرفته است؛ به طوری که امروز بسیاری از مسئولین کشور‌های مختلف در سفر به ایران، بازدید از این مرکز را جز یکی از برنامه‌های اصلی خود قرار داده‌اند.

* انتشار اولین نشریه انفورماتیک

وی در ادامه به انتشار اولین نشریه انفوماتیک از سوی مرکز کامپیوتری نور اشاره کرد و گفت: انتشار نشریه انفورماتیک علوم اسلامی، فصلنامه ره‌آورد نور با بیش از 50 شماره به عنوان اولین شروع کننده انفورماتیک در کشور بوده است که آثار تولیدی این مرکز در آن منعکس می‌شود.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی خاطر نشان ساخت: امروز با توجه به گستره علم و دانش، رجوع دانش پژوهان، نخبگان، و محققین به نرم افزارهای تولیدی این مرکز اجتناب ناپذیر است.

مس چی با اشاره به سیره علمای گذشته، تصریح کرد: در گذشته بسیاری از علما برای تبلیغ دین مجبور بودند تعداد بسیاری از کتاب‌ها را با خود حمل کنند، ولی امروز به لطف خدا و همت محققین و متخصصین این مرکز، دهها هزار جلد کتاب در ‌هارد کوچکی قرار گرفته و مبلّغ می‌تواند از محتوای آن استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین خدمتی که این مرکز ارائه داده است، گسترده کردن سطح علم با عمق بخشیدن به مفاهیم آن است که در تمام مدخل‌های علوم اسلامی، تحولی را در حوزه علوم دینی رقم بزند.

* تبلور وحدت حوزه و دانشگاه

معاون بین الملل مرکز نور در پایان گفت: این مرکز تبلور وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت جهان اسلام مورد نظر مقام معظم رهبری می‌باشد و با گردآوری آثار بزرگان اهل سنت و شیعه و تولید نرم افزار‌های مختلف مورد تقدیر قرار گرفته است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.